/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Opel Astra 1,4i 1992 aflader batteri
Fra : gunnarb
Vist : 1498 gange
100 point
Dato : 12-02-15 11:19

Min gamle (lige nysynet igen) Opel Astra1,4i 1992 er begyndt at aflade batteriet. Det begyndt med at jeg opdagede at benzinmåler kun stod på halv fuldt, når jeg kørte selv om jeg lige havde fyldt bilen helt op. Jeg så også at temp. måleren stod helt nede på det blå område. Dette have jeg konstateret nogle dage. Men på et tidspunk stod målerne rigtigt igen. I gå da jeg kørte skete det samme igen, og jeg bemærkede at også radioen holdt op med at spile, men efter et stykke tid virkede det hele igen. Jeg parkerede ved en butik og var væk ca. 5 minutter. Da jeg ville starte igen var batteriet helt fladt. Jeg havde som altid startkabler med i bilen, og jeg mødte en flink mand, som gav mig strøm, og bilen starte straks. Jeg kørte hjem og satte min lader til, som ladede med 7-8 ampere. Til morgen var batteriet ladet op, og jeg kunne starte uden problemer. Jeg målte batterispændingen inden jeg starte, og den var ca. 12,8 volt, men da jeg startede så faldt spændingen ganske langsomt nedad til 11,6 volt. Jeg målte også modstanden fra starter til pluspol på batteriet, men der var fuld gennemgang. Og mit spørgsmål er: Kan det næsten ikke kun være generator/ kul der er defekte. Jeg vil jo ikke begynde at skifte en hel masse ud før jeg er 100% sikker? Og hvorfor lyser lade lampen ikke hvis det er generatoren? I august sidste år sprang kileremmen og da lyste lade lampen konstant? Det er ikke så nemt at komme til, men hvordan kan jeg se, om det er nok at skifte kulholder mv, hvis jeg kan finde en der passer, jeg kan se at der står Bosch på de,n men ikke andet? Bilen har kørt 189000 km. Batteri er fra oktober 2011.

 
 
Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 12-02-15 11:34


Jeg tror mest på,det er dit batteri. Er det en såkaldt vedligeholdelsesfrit batteri???

Min erfaring er at de virker godt....så længe de virker. De går ikke langsom ned,som dem med "propper". Men pludseligt er de færdige. Så hjælper det ikke med ladning.

Men jeg har brugt dem (Opel) i mange år,og er godt tilfreds.

M.

Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 12-02-15 11:46

Batterier har det med at få stor indre modstand, når de ældes og dør.
Samtidigt mister de evnen til at holde strøm.

Man kan derfor ret nemt tjekke, om det er generator eller batteri, der er defekt, med et par simple spændingsmålinger.

Når Motoren er stoppet, og generatoren derfor ikke lader på batteriet, skal batteriet have en hvilespænding DIREKTE på polerne på mindst 12,5 - 12,6V.
Det er vigtigt at forstå, at der skal måles præcist med decimaler.
Det duer ikke bare at se, om "der er noget".
Hvis spændingen er for lav, skal batteriet mistænkes.

Når motoren er startet og har kørt ca. 5 minutter, skal ladespændingen på batteriet være mindst 14,0V - hvilket indikerer, at generatoren lader fint på batteriet.
Hvis denne ladespænding er i orden, samtidigt med at batteriets hvilespænding er for lav, er det batteriet der er defekt.

Hvis denne ladespænding derimod er for lav, er det generatoren, som er defekt, som regel med nedslidte kul.
Men så bør du også have en lysende ladelampe under kørsel.


Kommentar
Fra : gunnarb


Dato : 12-02-15 12:23

Ja, men det hjælper jo at lade mit batteri op, og spændingen er 12,8 V når motor ikke kører.

Det som Beestone beskriver tror jeg mest på, for mine målinger viser jo at spændingen falder når motoren kører, ja helt ned til 11,3 Volt hvor den skulle være ca. 14 volt.
Og min hjemmelader slår selv fra når batteriet er ladet helt op.
Der er andre besvarelse på kandu.dk som nævner, at man ikke altid kan regne med at lade lampen lyser når generatoren er defekt? Øv.
Ud fra det jeg har undersøgt, havde jeg håbet på at nogen sagde at det 100% er generatoren.



Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-15 12:57

Generatoren er defekt - helt klart.
Det står klart, når hvilespændingen er OK, og ladespændingen falder, når generatoren skal lade.

Det er mest sandsynligt en defekt diodebro i generatoren.
Det vil få generatoren til AFlade batteriet, hvor nedslidte kul "bare" vil give manglende ladning fra generatoren.

Det nemmeste er at finde en anden generator.
Det kræver en del erfaring med El-systener at udskifte diodebroen i generatoren, samtidigt er den ret dyr som enkelt-reservedel i forhold til en anden generator.



Kommentar
Fra : gunnarb


Dato : 12-02-15 14:15

Jeg har lidt svært ved at finde en anden generator lige nu. Thansen har leverinstid til den 13 marts
og hos Refako er de meget dyre. Begge steder betaler man et depositum, som man får tilbage
når man aflevere den gamle. Jeg er i tvivl om jeg har funden den rigtige, årstal passer men der står at de er til køretøjer med servostyring?? og det er der ikke på min bil, så mon det betyder noget? Hos Biltema kan jeg få en til 699 kr. det er meget billigt og der står ikke noget om depositum. Men der står også at det er til kørertøjer med servostyring??
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Elsystem/Generator/Generator/GENERATOR-63625/?artId=63625
Nogen der ved om det har nogen betydning at der ikke er servostyring i min bil?








Kommentar
Fra : transor


Dato : 12-02-15 17:46

Når spændingen med motoren kørende er så lav, kan det kun være en defekt generator, eller forbindelsen til den. Defekt stik eller overtæret stelforbindelse er set før.

Desværre kan ladekontrollampe på de moderne vekselstrømsgeneratorer med ensretterdioder ikke kobles så den lyser ved alle fejl. Det er ikke ualmindeligt at den ikke lyser ved defekt kul.
Fejlen kan også være i laderegulatoren eller i dioderne.



Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 12-02-15 18:34

Jeg ville også sætte ind ved generatoren. Den lader ikke optimalt. Da den åbenlyst ikke genererer strøm på batteriet og du bruger lys, blæser, viskere m.m. skal spændingen falde. Det kan ikke være anderledes.
Prøv i første omgang at skifte kulholderen. Den koster ca. en hundredekroneseddel og hvis det gør tricket er der ingen grund til at gøre andet og mere.
Når leverandører skriver med servostyring har det betydning for længden på remmen og evt. hvordan remhjulet er udformet.
Hvis remhjulet er identisk med det du kører med, er der sandsynligvis ingen ydre forskel.

Kommentar
Fra : gunnarb


Dato : 12-02-15 20:03

Nu har jeg pillet generatoren helt af, puha det var ikke lige til, for den gennemgående aksel M8x1,25 var rustes fast i generatoren, og det var umuligt at komme til at slå den ud, da der ikke var plads til at slå. Men til sidst lykkedes det af få bolten vredet ud, og nu sidder jeg her med generatoren her på bordet. Jeg har skruet kulholderen af hvor der står Bosch 1 197 311 023 og som kan findes på nettet, https://www.rexbo.eu/bosch/regulator-alternator-1197311023, og den ligner stort set min, men kullene ser fine ud og er også fjederpåvirket , så hvad kan der så være galt med generatoren, har jeg nogen mulighed for at måle mig frem til fejlen? På generatorens afgangsklemme +B går der også en tynd ledning hen til en sort aflang klods, som i den anden ende er forbundet til stel på generatoren, hvad er det? Yderligere er der en anden klemme på generatoren, hvor en tyndere ledning er forbundet, og jeg tro der står D+ ved klemmen. Er det magnetiserings strøm eller hvordan fungere sådan en generator? På typeskiltet står der Bosch 120 488 158 159 K1 23/55 ??A Made in Germany LG. På min er der monteret kilerem og ikke fladrem som er vist når jeg søger på Biltema og Refako. Men ved Thansen er der kilerem på og den minder meget om min, men jeg er lidt i tvivl. Se http://www.thansen.dk/product.asp?pn=465268213&n=360674048®nr=OX58809®nrregid=914422&tid=1797&group=1900&refloc=2 , De har en på lager i Middelfart 1399 kr + pant 1250 kr. som jeg kan hente, men jeg vil gerne være helt sikker på at jeg ikke kan reparere den gamle?


Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 12-02-15 22:55

Køb en brugt ved en hugger, eller køb et nyt laderelæ:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Elsystem/Generator/Laderegulator/Laderela-63311005/
VH Palle

Kommentar
Fra : gunnarb


Dato : 13-02-15 00:47

Biltema har et lade relæ nr. 1197311228 som passer til Bosch, men på mit står der 1197311028. Biltemas har en driftsspænding på 14,5 V og mit har kun en spænding på 14V.

Har denne forskel nogen betydning? Ud fra billedet er jeg ikke sikker på at forbindelserne sidder på nøjagtig samme måde, når jeg vender mit som på billedet.



Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 13-02-15 11:36

De lader jo alle batteriet op mm, så spændingen i volt er normalt 14,5 volt, Er spændingen højere koger batteriet da generatoren giver fuld power altid, er den lavere er det tit batteriet ikke er helt opladet.
Så spændingsangivelsen skal du ikke gå så højt op i, da de alle er indstillet mellem 14-14,5 V
Hvorfor ikke købe den der passer:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Elsystem/Generator/Laderegulator/LADERELA-63311009/
VH Palle

Kommentar
Fra : gunnarb


Dato : 13-02-15 13:18

Ja, hvorfor ikke, men det var altså ikke det nummer jeg fik frem da jeg søgte på Biltema, jeg ved ikke hvad du gjorde, men tak. Jeg søgte på mit registreringsnummer. Men jeg har for øvrigt haft generatoren af og afpudset alle kontaktflader og stelforbindelser. Jeg har også haft lade- regulatoren/kulholdere af, og kullene se fine ud, men om de rører kraftigt nok på slæbe ringene,
det kan jeg ikke kommet til at se. Men efter at jeg har renset alt uden at skille generatoren helt, har jeg monteret den i bilen igen. Batterispænding før jeg startede motoren var på ca. 12,8 V, når jeg startede motoren steg spændingen til ca. 13,6 V og faldt lidt afhængig af om jeg havde nærlys og blæser tændt. Før faldt spændingen straks til ca. 11,6 V. Jeg er ikke overbevist om at jeg har funden hele årsagen. Det at jeg har rodet med generatoren, kan jo bevirke at kullene ikke i øjeblikket hænger. Så jeg har beslutte at køre ud til Biltema og købe den lade regulator som pallebhansen har fundtet til mig med det helt rigtige nr.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 13-02-15 14:13

Glipper det, kan du finde en brugt hos nærmeste ophugger og til langt under hvad Biltema og T. Hansen tager for de uoriginale.
Da kulholderen samtidigt er spændingsregulator kan der godt være fejl uden du kan afgøre det med det blotte øje. De fleste er påtrykt den udgangsspænding generatoren lader med. Om det er 14 volt eller 14,5 volt betyder ikke så meget, da der sker et spændingsfald når du f.eks. bruger kørelys, blæser etc.

Den sorte "dims" du omtaler, er sandsynligvis en kondensator der fjerner "generatorhyl" fra radioen.
Fjernes den vil du kunne høre omdrejningerne som et svagt, men irriterende hyl i varierende frekvens, alt efter motorens omdrejninger.

Kommentar
Fra : gunnarb


Dato : 14-02-15 12:48

Øv, det hjalp ikke at skifte spændingsregulator/kulholder, det blev faktisk dårligere:

Med motor i gang:
Spænding før ved normaltilstand 12,8V og ved minus blæser og nærlys tændt 13,5 V

Efter nyt relæ:

Spænding efter ved normaltilstand 12,47 V og ved minus blæser og nærlys tændt 12,9V

Senere målte jeg 11,75 v 12,1 V

Batterispænding efter stoppet motor i ca. 10 min. 12,56 V , jeg forstår ingen ting er det bateri eller generator


Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 14-02-15 12:57

Generatoren er defekt.
Som jeg tidligere har påpeget, er det sandsynligt at diodebroen er defekt og dermed aflader batteriet.

Du skal ud at finde en anden generator.

Kommentar
Fra : gunnarb


Dato : 14-02-15 13:23

Ok, men sidder diodebroen ikke på kulholderen, som jeg har skiftet, eller hvad er det der sidder på den? http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Elsystem/Generator/Laderegulator/LADERELA-63311009/
Hvor sidder ellers diodebroen? Jeg er (elektriker mv.) ikke bange for at skille det hele ad, selv om det bedst kan betale sig at købe en brugt.


Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 14-02-15 14:37

Diodebroen har ikke noget med kulholder eller regulator at gøre.

I de fleste tilfælde er det en ret stor halvmåneformet dims med køleribber, der sidder som et separat modul i generatoren.
Man kan almindeligvis se de enkelte dioder som flade undersænkede bolthoveder i diodebroen - og der er 6 af dem.
Dens opgave er at ensrette de 3 faser vekselstrøm, som generatoren afgiver.
Hvis blot én af disse dioder kortslutter, vil den aflade batteriet, når generatoren kører.

Diodebroen er ikke længere en almindelig reservedel, da den er ret dyr og lagertiden er lang.
Ved ikke lige hvor du skal finde én, men Google er din ven.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 14-02-15 16:25

Prøv din lokale ophugger eller søg på autoophuggernes datalager. Det er bestemt muligt at opdrive en generator til en Opel. Det skulle såmænd ikke undre mig om den passer sammen med Ford Fiesta eller Escort / Mondeo alt efter remhjul etc.

Kommentar
Fra : gunnarb


Dato : 14-02-15 17:28

Ok, tak for forklaringen Beestone, nu forstår jeg bedre at det kan være diodebroen, som jeg ikke lige kan se udvendig fra. Men har en ensretterbro ikke kun 4 dioder? Nå men jeg må vente til mandag når ophuggeren har åbnet igen.

Kommentar
Fra : gunnarb


Dato : 15-02-15 12:33

Nej, ok en 3 faset ensretter har ganske rigtigt 6 dioder, jeg tænkte på en 1 faset.

Men jeg tror jeg har funden den rigtige her: http://www.aspwholesale.com/index.php?_a=product&product_id=1080, så er det spørgsmålet om jeg tør bestille den over nettet, eller bare vente til i morgen og besøge en hugger. Den koster 22,68 $ . Nogen der har erfaring
med dette firma?

Kommentar
Fra : gunnarb


Dato : 15-02-15 13:00

Jeg ved ikke hvorfor linket ikke henviser til det rigtige produkt, jeg prøver igen:
http://www.aspwholesale.com/index.php?_a=product&product_id=1080, det virker når jeg sætter det ind i Word?

Men øv firmaet er i USA, med for lang leveringstid, man kan ellers få mange billige nye reservedele der.

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 15-02-15 15:33

Jeg plejer at ringe til den lokale hugger, for at få en brugt generator.
De plejer at tage 500kr, og har han den ikke hjemme, så slår han op på deres netværk, for at se den nærmeste der har.

Sørens Autolager hedensted, eller
Tørring Autolager ApS
VH Palle

Kommentar
Fra : gunnarb


Dato : 15-02-15 17:26

Jeg bor ca. 12 km fra en hugger Vissenbjerg, og ham ringer jeg til i morgen formiddag.Hvis han har en, og den ikke koster over 500 kr., så køre jeg ud og henter den. Men ellers er der følgende tilbud på nettet for en hel ny generator for 495,95 kr. + porto 79 kr. excl. depositum på 464 kr. + 79 kr. i porto.

http://www.autodeleshop.dk/bilmaerker/autodele-opel/astra-f-hatchback-53-54-58-59/1797/10450/generator.html

Det er hver at overveje, da levering er blot et par dage. Vi har 2 biler så vi kan godt klare et par dage mere.

Kommentar
Fra : gunnarb


Dato : 18-02-15 09:46

Jeg ringede til huggeren mandag formiddag, og han undersøgte om han havde en generator der passede, men alle hans var med fladrem. Så valgte jeg at bestille ovenstående generator til 450,95 kr + depositum + porto 79 kr. Den kom fra Berlin og nu her til morgen kl.8.00 modtog jeg den. De fysiske mål udvendig er ens, så den kan godt monteres. Men der er ikke nogen udvendig spændingsregulator/ kulholder som på en anden og eller ikke en udvendig kondensator. Derimod er er 3 aflange huller, som for mig ligner nogle kontaktflader, hvor man kan sætte prøveudstyr til.
Nogen der ved hvad det er? Klemmerne +B og +D er som på den gamle.

Kommentar
Fra : gunnarb


Dato : 18-02-15 15:21

Så har jeg monteret den nye generator. Og det ser ud til at den fungere perfekt. Batterispænding før start af motor var ca. 12,6V og efter start ca. 13,6 V og slukkede jeg ventilator og lys på positionslys, ja så viste spændingen 14,1-14,2 volt. Så må den generator kunne holde bilens levetid ud. (nu 189086 km og 23 år).
Jeg siger tak for hjælpen til alle indlæg. Takket være forrum på nettet har jeg råd til at holde liv i mine gamle biler, og så er det jo også en sjov hobby.


Godkendelse af svar
Fra : gunnarb


Dato : 18-02-15 15:23

Tak for svaret Beestone.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177409
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407776
Brugere : 218874

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste