/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt græs og planter
Fra : rjpa
Vist : 348 gange
100 point
Dato : 18-06-03 13:49

Hej,

For ca. et års tid siden købte jeg og min kone et hus. Huset var flot men haven lign. noget af en djungel ;) Nu har vi så langt om længe fået ryddet haven og fjernet ald beplantning etc. Og så er der blevet lagt græs. Men vi har fået et nyt problem, de planter der tidligere har været/groet i haven er pludselig dukket op igen, hvordan får man nemmest bugt med disse planter? De er ikke ret høje, 10-15 cm sådan i gennemsnit, kan man bruge RoundUp til dette?

Lige et andet spm. Når vi nu har lagt græs, hvornår skal man så første gang klippe det, det er ikke ret tæt?

Mvh
Rasmus

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 18-06-03 14:07

Jeg har desværre ikke noget kvalificeret bud på hvordan du kommer af med de "gamle" planter... men jeg ville gå amok med en ukrudts brænder!!!

men græsset skal klippes når det er kommet et solidt "tæppe" på ca. 3 cm...

Mvh. dr_scooter

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 18-06-03 14:34

jeg tror ikke der er anden udvej end at grave planternes rødder op. Round up kan bruges, men græsplænen kan risikere at gå ud i området omkring planterne (du kan evt smøre det på med en pensel for at mindske skaden på omgivelserne). Muligvis kan du være heldig, at planterne går ud når du begynder at slå græset regelmæssigt, idet de nok ikke kan klare hele tiden at blive skåret over så tæt på rødderne..

hilsen
//Jakobal

Kommentar
Fra : rjpa

Dato : 18-06-03 18:54

dr_scooter: Hvornår er der tæppe på? Jeg mener at græsset nu er ca. 5-6 cm. langt, men ikke rigtigt tæt endnu. Klipper jeg det nu så rykker jeg vel rødderne med op, gør jeg ikke?

Mvh
Rasmus

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 18-06-03 21:05

Jo længere græsstrået er, jo mere vokser rødderne. Det er bedst at vente med at slå det til det er ca. 8 cm højt. Højden på slåmaskinen skal da være 4-5 cm.
Hvis der er tyndt nogle steder, skal du nok efterså.
Det er rigtigt som Jakobal skriver at planterne efterhånden bliver svage af at blive klippet ned regelmæssigt, og med den rigtige gødning vil græsset kvæle dem efterhånden.

Jes

Kommentar
Fra : summer

Dato : 18-06-03 23:17

Det ukrudt du /I har, er det ikke noget plænerens, som f.eks. Toxan kan klare? Dette må I nok vente med til næste år, for ikke at skade det nye græs. En anden ting. Når først græsset får "magt" vil meget af ukrudtet automatisk forsvinde, hvilket pabloj også skriver. Gode vækstbetingelser for græsset er alfa og omega.

mvh
summer

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 22-06-03 18:06

Hvis de "gamle" stauder kommer op i græsplænen, skal du bare køre dem over med plæneklipperen, de kan ikke holde til at miste hovedet hele tiden.
Toxan og andre typer plænerens,må først bruges når plænen er ca. et år gammel, og i god vækst.

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 20-07-03 22:35

Slå plænen tit(med en håndskubberden er ikke så hård ved din græsplæne) ved 5cm højde,de planterne gror kraftigt fjerner du med håndkraft

Du kan også lade planterne gro op, så du kan se, hvad det er for nogen.Så tager du et skud af de planter du godt kunne tænke dig, og hiver resten op.

For du skal vel have nogle planter i din have, ved at gøre sådan spare du en masse penge.

MVH Ymot

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 20-07-03 22:39

brug rotorklipperen når du synes plænen er ved at være tæt.