/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Ikke samme værdi i samme kolonne. Excel
Fra : k_m_s
Vist : 654 gange
500 point
Dato : 31-01-15 10:55

Hej.

Jeg har en del Excel 2007 ark med tabeller, hvor der står varenummer i første kolonne.

Jeg ville gerne have det sådan at jeg ikke kunne skrive det samme varenummer i 2 celler i kolonnen.

Tabellerne har 1000 rækker, så det bliver sikkert ikke nødvendigt at lave flere rækker. Men jeg indsætter rækker nogle gange, så tabellen får flere end 1000 rækker, og der skulle formlen jo gerne følge med.

Lidt hjælp vil blive værdsat

God weekend.
Kim.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 31-01-15 11:53

Marker kolonnen og lav en betinget formatering der farver dubletter rød, så ser du med det samme hvis der er en genganger.

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 500 point
Dato : 31-01-15 12:38

Brug datavalidering-funktionen i Excel. Læs evt. mere om det her: https://support.office.microsoft.com/da-dk/article/Anvende-datavalidering-p%C3%A5-celler-c743a24a-bc48-41f1-bd92-95b6aeeb73c9

Markér først alle cellerne i din kolonne med varenumre (dog ikke kolonneoverskriften). Klik så på Datavalidering-knappen. Under "Tillad" vælger du "Brugerdefineret", og i formel-feltet skriver du denne formel: =TÆL.HVIS($A$2:$A$20;A2)<=1. Jeg har skrevet $A$2:$A$20, men her skriver du hele celleområdet i din kolonne med varenumre (dog ikke kolonneoverskriften) - husk $-tegnene. Jeg har skrevet A2, da det er den første celle i mit celleområde - det skal du ændre tilsvarende.

Herved tillades kun indtastning af værdier, som ikke resulterer i, at antallet af den pågældende værdi er større end 1. Dvs. at hvis du indtaster en værdi, som allerede står i kolonnen, så bliver antallet 2, og datavalideringen giver dig ikke lov til at fortsætte.

Simon

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 31-01-15 22:32

Hej Sion.

Det ser rigtigt godt ud. Prøver den lige så snart jeg har tid.

Ved du om den betinget formatering vil følge med ned til række 1001, hvis jeg indsætter en række højere oppe i tabellen?

Kim.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 01-02-15 05:58

Hej Kim

Jeg er temmelig sikker på, at det følger med.

Simon

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 01-02-15 17:53

OK

Glæder mig til at prøve

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 04-02-15 11:54

Hej Sion.

Det virker og formlen rykker med ned hvis jeg indsætter rækker.

Tak for linket, der blev jeg lidt klogere.

Du har sat et "<" ind i formlen. Gir det noget ekstra sikkerhed?

Kim

Kommentar
Fra : sion

Dato : 04-02-15 12:55

"Mindre end"-tegnet behøver ikke være der.

Jeg har jeg taget det med, fordi jeg tænkte, at en værdi skal accepteres, hvis der er færre end to forekomster af den indtastede værdi i kolonnen. Således burde jeg måske så have skrevet <2 i stedet for <=1, men det giver jo det samme.

I praksis vil der selvfølgelig altid være mindst én forekomst af den indtastede værdi, nemlig netop den indtastede værdi. Således kan der i formlen bare stå =1 i stedet for <=1.

Mvh. Simon

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 18-02-15 16:24

Mange tak for svaret sion.

Nu har jeg fået det lavet på alle arkene og det virker lige akkurat som det skulle.

Tusind tak for hjælpen.
Kim