/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Skifte fagforening
Fra : dummies_pomfrit
Vist : 816 gange
100 point
Dato : 19-01-15 09:26

Hej

Jeg har tænkt på at skifte fagforening fra 3F til Ase for at spare nogen penge, Ase er lidt billigere end 3F syntes jeg.

Men hvad er fordelene og ulemperne ved at skifte.. er der nogen af jer som har prøvet det?
Er man ligeså godt beskyttet hos Ase som man er hos 3F??

Mvh-
dummies_pomfrit

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-15 09:59

Hvis du aflønnes efter en overenskomst med 3F, skal du muligvis til lønforhandling sammen med Ase...........................................men det ved de alt om hos Ase, som du nok skal kontakte inden.
Men dem har du måske allerede kontaktet.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 19-01-15 11:38

Er ASE ikke kun for de selvstændige og ikke lønslaver?

vic 200

Kommentar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 19-01-15 11:48

Nej jeg har ikke kontaktet dem endnu, og jeg er lønnet efter 3F´s overenskomst.

Men jeg kender en kollega som er skiftet til Ase både med A-kasse og Fagforening, og han siger at man spare over 3000 kr om året ved at skifte.
Citat
Hvis du aflønnes efter en overenskomst med 3F, skal du muligvis til lønforhandling sammen med Ase
Ens løn ændrer sig vel ikke, hvis man skifter til en anden fagforening?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-15 11:51

Spørg ASE om det ændrer sig..........................de må vide det.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 19-01-15 11:53

Nej din løn ændre sig ikke.

Jeg er slet ikke med i en fagforening og får det samme i løn som mine kollegaer.

vic200

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-01-15 14:13

Du må ind på deres hjemmeside for at læse, hvad kontingentet indeholder.
https://www.ase.dk

http://www.3f.dk

http://www.avisen.dk/ny-fraek-dreng-i-klassen-borgerlig-fagforening-boome_287632.aspx

Der en del problematikker, når man skifter fagforening. Flere af os er gennem forbundsmedlemskab omfattet af Fritids- ulykkesforsikring samt gruppelivsforsikring, og ved fraflytning kan man pludselig være væsentligt ringere forsikret.
Derudover frasiger man sig også muligheden for at få uenigheder på arbejdspladsen fagretsligt behandlet, hvorimod ASE kun behandler sager i det civilretslige system, og der kommer muligvis udgifter til advokater mm.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 19-01-15 23:01

Jeg synes du skal undersøge, om vic2000 måske har ret i, at ase kun er for selvstændige. bortset fra det mener jeg, at man skal tænke sig ualmindelig godt og grundigt om, hvis man vil forlade et forbund under LO for at spare på kontingentet. Forbundene under LO har i alt for mange år været alt alt for tæt bundet til det partipolitiske samarbejde med S, og det er ikke kun dybt kritisabelt, at der inden for fagbevægelsen har hersket en form for Berufsverbot, så medlemmer, der tilhørte andre politiske partier, var afskåret fra at blive tillidsmænd i fagbevægelsen. Det er en sørgelig side af fagbevægelsens historie. for det har samtidig været stærkt medvirkende til at underminere fagforbundene gennem medlemsflugt. når alt det negative er gjort op, mener jeg imidlertid, at det i dag ser noget anderledes ud. fagbevægelsen er udsat for en kolossal konkurrence fra en række andre og nye forbund, der drives på mere kommerciel basis og uden det solidariske idegrundlag, der er fagbevægelsens.. Jeg tror ikke, at de nye fagforbund kan og vil udrette nær det samme for medlemmerne i kritiske situationer, måske lige bortset fra KRIFA, som i dag har så mange medlemmer, at de er nødt til at agere lige så seriøst som de gammeldags fagforbund. Men "det faglige hus" og flere andre ville jeg nok se nøje efter i sømmene, og bede om referencer fra kolleger, der har fhaft erfaringer med dem. Jeg ville måske i dit sted også tage en snak med 3F og spørge dem ligeud, om de kan dokumentere, at de er bedre end de andre og billigere organisationer. Det tror jeg, de kan. men prøv at spørge dem selv.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-01-15 23:23

Når der skal forhandles løn og det øjeblik der er problemer så er det bedst stillet ved at være medlem af den fagforening der forhandler overenskomsten.

At have en fagforening der har branche kendskab er altid en fordel.

Dine kollegers tillidsmand vil heller ikke bistå dig.

Om du mener det er rimeligt at dine kolleger betaler ekstra til deres fagforening så denne kan forhandle løn og arbejdsvilkår som også dækker dig uden at du yder noget er op til din egen samvittighed men mange steder er det ildeset at nasse på resultater som man lader andre om at betale for.

Hvis du endelig ønsker at forlade fællesskabet hvorfor så ikke nøjes med at være medlem af A-kassen og skippe fagforening ASE gør alligevel hverken til eller fra

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-15 10:51

Er det fagforening du vil skifte - eller er det A-kasse? Du kan jo godt stå i fx 3A-kasse og ASE fagforening.
De faglige organisationer - fagforeningerne, har forskellige tilbud til deres medlemmer i forb. med kurser mv. Den store forskel i fagforeningerne er ud over de mange tilbud om forsikringer, kurser osv. er hvordan til hjælper deres medlemmer når vi taler om jura - og så kan det ofte være for sent.

Er der alene tale om A-kasser, så er alle offentlig godkendte A-kasser under samme lovgivning, og det eneste der kan "files" på her er administrationsbeløbet. Selve A-kasse kontingentet er ens for alle A-kasser og medlemmer.

Du kan således frit vælge A-kasse og fagforening. Forskellen på forbund under LO og De Gule er bl.a., at LO-forbund er en folkevalgt bevægelse og De Gule er en forretning, hvor nogen deler overskudet!

Der er således frit valg på alle hylder. Personligt har jeg altid opfattet en fagforening/A-kasse som en forsikring, hvorfor jeg altid har været medlem af et forbund under LO.

Som med forsikringsselskaber hvor der er forskel på pris og dækninger, er der også det på fagforeninger under LO - og dem uden for!

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 21-01-15 14:38

En fagforening til 56 kr. om måneden lyder meget usikker.
https://www.ase.dk/loenmodtager
A-kassen kan måske være fin nok.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 21-01-15 14:40

Tvivler stærkt på at en fagforening til så lav en pris har nogen overenskomster.

Godkendelse af svar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 22-01-15 01:21

Tak for svaret alka. Og også tak til jer andre for de gode indlæg.

Jeg har valgt at blive hos 3F selvom de koster mere end Ase. Pris og kvalitet hænger nok sammen. Det er også 3F som forhandler min overenskomst.

Jeg tror også at jeg kan få bedre hjælp hos 3F, hvis jeg får brug for det en dag. Da de jo kender min branche bedre end Ase gør.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-01-15 08:17

Selv tak dummies_pomfrit - det tror jeg også du er bedst tjent med!