/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Salt på bordet i restauranter
Fra : knh15
Vist : 3440 gange
100 point
Dato : 15-01-15 20:06

Er det tilladt at have saltkar til "fingersalt" ståenden på bordene i Restauranter. Jeg syntes selv det er ulækkert og bruger det aldrig, så det er bare et svar og evt en henvisning til hvor jeg kan læse om loven

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-01-15 20:28

Jeg ved kun at Sundhedsstyrelsen, mener det er en bakteriebombe.
Gør restauranten opmærksom på problemet, det kan nemt være af gammel vane, fordi der altid har været saltkar på bordene.

http://www.tripadvisor.dk/Restaurant_Review-g230034-d790115-Reviews-A_Hereford_Beefstouw-Skive_Skive_Municipality_West_Jutland_Jutland.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-15 20:42

Der findes ikke nogen lov mod brug af fingersalt,
hvorfor tror du finere salt i saltbøsser er renere, hvem hælder det på og hvorfra?

Selv foretrækker jeg groft Læsø fingersalt.

Jeg kunne anføre mange, meget større risikoer, for at blive smittet på restauranter.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 15-01-15 21:00

Så må du starte din egen tråd Svendgiversen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-15 21:05

Er der ikke noget med at bakterier ikke kan spredes med salt?

BORTSET fra dét, så ville jeg altså nødig bruge / genbruge sådant noget, der kan jo være klumper af fedt/ andet fra den første (andre) brugere = SVINERI

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-15 21:09

Men hvad? klager man til tjeneren, går han garanteret ud og finder noget der er endnu værre = vits -næppe, det er set på TV.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-01-15 21:31

Citat
Er der ikke noget med at bakterier ikke kan spredes med salt?

Jeg har ikke læst det igennem, men der står noget her:
http://ing.dk/artikel/salt-er-godt-nogle-bakterier-24607

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-15 21:38

Ak Ja, før hjemmefryseren brugte man salt til at bekæmpe bakterier.

>Så må du starte din egen tråd...

Problemet er ikke så stort for mig, at jeg vil stille stille et nyt, ret overflødigt, spørgsmål,
men har du været på, eksempelvis, et krydstogt og set hvad man der er bange for?

Jeg undlader at nævne, mindst en snes smittekilder, meget værre end rent finger salt...

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 15-01-15 21:49

Halofile bakterier er generelt ikke patogene for mennesker, og sådanne bakterier kan alligevel ikke vokse i tørt salt, så det er nok ikke noget væsentlig problem.

Problemet er nok de almindelige patogene bakterier (Coli, salmonella...) om de kan overlever en ekstrem indtørring og opbevaring sammen med tørt salt. De fleste af sådanne bakterier vil nok ikke klare en sådan omgang indtørring og cellernes proteiner vil denatureres undervejs, så der vil nok ske en kraftig reduktion af bakterieniveauet ligesom man ser med f.eks. tørring af kød. Der burde være en relativ lav bakteriologisk kontamineringsrisiko i forbindelse med at benytte fælles finger-saltkar.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-15 23:04

Citat
kontamineringsrisiko i forbindelse med at benytte fælles finger-saltkar.

Bare der ikke hopper dyr, rundt i karet - så kan det vel ikke være helt galt.

Men stadig ulækkert, hvis man kan se at andre har dyppet eller i det man muligvis skal bruge selv.

Men i den sammenhæng er Danskeres egen hygiejne vel heller ikke i TOP, man glemmer vandhanen ved toilet besøg osv/ klør sig lidt.. og så tilbage til saltet igen.

Gad vide hvad SALT koster, det kan ikke være den store udgift for et spise sted = nærmere sæbe og håndklæder.

Men måske vi kunne få at vide hvad/hvor vi befinder os.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-01-15 23:19
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-01-15 00:59

så en lille detalje - inden Louise tog imod bestillingen, hældte hun frisk salt op i en lille træskål på vores bord.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-01-15 01:35

Citat
http://www.information.dk/99371

Det var vel ikke én du lå inde med - den ser da ud til at være værd at ´nærlæse´.
Der findes ´tossede´ love og regler, men de US regler er dæleme de bedste.

Citat
Samt at 3,5 millioner amerikanere påstår, at de har været bortført af fremmede væsner, og at de fleste syntes, at det var en positiv oplevelse.
Det gør dem rent faktisk til kriminelle, for i USA er det forbudt at have kontakt med væsner fra fremmede planeter og deres transportmidler

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 16-01-15 05:15

Er der ikke nogle som kan holde sig til mit spørgsmål. Jeg har ikke bedt om alle de ligegyldige bemærkninger OM bakterierne.... Det er ikke det min tråd handler om.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-01-15 07:27

Fra Katekismus: http://www.information.dk/99371

Citat
At Sundhedsstyrelsen på en dansk restaurant har fundet mere end 80 forskellige urintyper i et kar med fingersalt.

Citat
så en lille detalje - inden Louise tog imod bestillingen, hældte hun frisk salt op i en lille træskål på vores bord.

Prisen på salt taget i betragtning, så kunne man vel sætte en ren skål salt på bordet når der kommer nye gæster. Det behøver jo ikke, at være store skåle.
Lige så vel som man tidligere tømte askebægrene.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 16-01-15 17:13

Lukker spørgsmålet, da det ikke er relevante svar jeg får

Annuller spørgsmålet
Fra : knh15

Dato : 16-01-15 17:13

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål