/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Hvad er rimelig forpagtningsafgift
Fra : Sveda
Vist : 9777 gange
100 point
Dato : 17-06-03 22:09

Jeg ejer et lille landbrug , 3,4 HA- der er forpagtet ud, er der nogen der kan fortælle mig hvad der er rimeligt at forlange i forpagtningsafgift.

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 17-06-03 23:20

hej Sveda
det afhænger dels af hvilken landsdel vi snakker om og om jordens beskaffehed. Er den egnet til at dyrke eller duer den kun til afgræsning. Landmændene tager som minimum det de kan få i braklægning. Det smarteste er at spørge en lokal landmand.

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 17-06-03 23:24

landsdelen er fyn, marken er som regel dyrket med korn

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 17-06-03 23:53

Hej igen
vi bor på Sjælland ved karise, her tager man rask væk 4000 kr. om året for 1 1/2 tønde engstykke hvor der kun kan dyrkes græs men det er til gengæld også MEGET svært at få lov til at forpagte noget overhovedet her i vores område. Da vi for 6 år siden købte vores ejendom kiggede vi på en ejendom hvor jorden var forpagtet ud. Der blev dyrket korn og der blev betalt 1000 kr. pr. tønde. men det er 6 år siden og landmændene køber jo jord op som aldrig før så priserne er jo steget en del siden, det er det der kan hives hjem i EU støtte også. og så lige et godt råd sørg for en forpagtnings aftaler der nøje beskriver i hvilken stand jorden skal leveres tilbage ellers risikerer du at få en udpint og ødelagt jord tilbage og det er ret bekosteligt at reetablere god agerjord.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 18-06-03 06:29

Her kan Du sikkert få de oplysninger Du ønsker

http://www.fynsfamilielandbrug.dk/

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 18-06-03 21:16

forpagtningsafgiften har de sidstye 5 år været 8400kr om året,jeg vil gerne hæve det til 9400 kr, idet grundskylden
for jorden er 8600 kr, men forpagteren syntes vist det er i overkanten

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 18-06-03 21:45

hej Sveda
jeg fik en tror jeg genial ide. hvis du ikke kan li`at spørge de lokale landmænd eller ikke forventer at få et ærligt svar, så prøv en af de lokale ejendomsmæglere. De handler jo ofte ejendomme hvor indtægten fra forpagtningen er en del af salgs argumentationen. Du kan også undersøge hvad arealet kan give i støtte fra EU for der er med garanti ingen landmænd der forpagter ud til mindre end det. det er ihvert fald dumt at forpagte ud til mindre end hvad du har af udgift på jorden. Her hvor vi bor er der en virksomhed der producerer grøntpiller de kommer selv og høster græsset et par gange om året og betaler så xxx kroner til landmanden. Det var måske en ide at undersøge den slags muligheder.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 18-06-03 22:04

Er det den eneste interesserede, Du Forpagter jorden til, eller er der andre. Prisen er meget afhængig af udbud og efterspørgsel.

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 21-06-03 12:41

jeg har prøvet at spørge andre heromkring hvad de får i forpagtning, men det er åbenbart ikke noget man taler alt for højt om specielt ikke til fremmede. ( er tilflytter )
Jeg vil bare være sikker på at jeg forlanger hvad det er rimeligt.

Accepteret svar
Fra : computersmeden

Modtaget 100 point
Dato : 22-06-03 00:03

hej Sveda
sådan er det jo oftest, landmænd er gode til at passe på pengene og man skulle jo også nødigt rage uklar med naboer eller kollegaer så prøv ideen med ejendomsmæglerne. hvis de lokale ikke ved noget så prøv en af dem der har specialiseret sig i landbrugsejendomme.

Godkendelse af svar
Fra : Sveda

Dato : 13-07-03 22:53

Tak for svaret computersmeden.
jeg er egentlig ikke blevet meget klogere, det er åbentbart ikke så let at vurdere forpagtningsafgift.
men jeg lukker spørgsmålet så det ikke står åben i det uendelige.
men tak alligevel