/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Syn ved salg?
Fra : taliskoko
Vist : 1059 gange
200 point
Dato : 12-01-15 20:29

Jeg skal sælge min MC der er over 10 år gammel.

Skal jeg(sælger) syne den eller kan køber syne ved ejerskifte inden for 3 uger efter handlen??

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 12-01-15 20:46

Det kan I bare aftale.
Sælger kan syne.
Køber kan syne/om
registrere inden for 3 uger.
Forsikring vil dække.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 12-01-15 21:52

Hvis jeg var mig .... ville jeg som nuværende ejer syne den inden salg, for hvis der noget, så har man selv hånd i hanke med, hvor den bliver lavet, og hvad det koster.

Er den ny ejer en ""knold"" og får den kaseret ved syn, eller den får anmærkninger - nok til et omsyn, så er det ham der kan vælge værksted = måske dyreste løsning for dig som sælger.

Sælger du den nysynet kan man ofte få lidt mere for den, og så ved du at den var i orden, da du solgte den = så kan køber ikke komme rendene med det og det som ikke var i orden.

Køber må gerne køre på din forsikring i .... her har en skrevet 3 uger .... men jeg tror den skal ejerskiftes INDEN for 14 dage...men tjek lige selv op på det.

Held og lykke med salget

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-01-15 00:39

Citat
Skal jeg(sælger) syne den eller kan køber syne ved ejerskifte inden for 3 uger efter handlen??

Hvis den er synet inden for de sidste 2 år, kan/skal den ejerskiftes inden for 3 uger til ny køber.

Kopi fra link:
Skal bilen synes før køb
Biler under fire år skal ikke synes ved ejerskifte. Alle personbiler over 4 år skal til periodisk syn hvert andet år, og biler, der har været til periodisk syn, kan normalt ejerskiftes uden de skal synes igen. Det er kun hvis der af en eller anden grund er gået mere end 2 år siden sidste syn, at bilen skal synes når den skifter ejer.

http://www.brugtbilguiden.dk/omregistrering.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-15 00:40

Han har en måneds tid til at syne den - den kan ikke omregistreres/ forsikres før den er synet.
Og han har som skrevet 3 ugers forsikring - for du opsiger selvfølgelig din forsikring med en måneds varsel - tror ikke mam kan gøre det hurtigere

Men som skrevet, syn den selv, med mindre der laves en masse = dæk/kædekit osv, så hellere sælg den lidt under prisen og slip for den udgift, kæde+dæk render hurtigt op hvis det skal være kvalitet = lad køber vælge

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-15 00:44

Citat
= lad køber vælge

og selvfølgelig selv betale, hvis den sælges usynet.
Du skal på ingen måde lade ham få den klargjort til syn OG lade dig betale for det.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 13-01-15 06:30

Tak for de gode indspark.

Hvis han vælger og købe den som beset, og således selv syner den, så kan det altså godt lade sig gøre, og sælge den usynet i lovens forstand ??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-15 07:00

Sagtens, den bliver først ´efterlyst´ når du opsiger forsikringen (de berømte 3 uger) - men det er så købers problem ikke dit.
De mc jeg har solgt, har de kun fået reg-attesten og hvis de selv ønskede en kontrakt som jeg skulle skrive på, så gjorde jeg det - samt de fik at vide at jeg opsagde forsikringen, og jeg har aldrig haft bøvl med det ene eller andet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-15 07:02

NB altid en god ide at opsige forsikringen samme dag, eller hurtigst muligt, da det så kan bruges som bevis på at du har solgt den, hvis køber kører galt og påstår at han bare har lånt den.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-15 07:05

Citat
den bliver først ´efterlyst´ når du opsiger forsikringen (de berømte 3 uger)

ALTSÅ hvis den ikke har været til syn (eller omregistreret), men sælg den ROLIGT som ´beset´ og usynet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-15 07:08
Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-01-15 09:49

Her kan læses lidt mere....

http://www.mctc.dk/?id=18296

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-01-15 17:46

Aflever nr. Pladen., dvs afmeld MC'en, så har du ingen problemer, hverken med forsikring eller syn.den nye ejer kan så først komme ud at køre, når han hr fået en ny nr. Plade - efter han har synet den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-15 19:21

Citat
Aflever nr. Pladen., dvs afmeld MC'en, så har du ingen problemer, hverken med forsikring eller syn.den nye ejer kan så først komme ud at køre, når han hr fået en ny nr. Plade - efter han har synet den.

Så ryger prisen endnu længere ned for sælger, da mange vil gerne kunne køre hjem/ prøvetur og måske til eget værksted for at få lavet småting som de ikke selv kan klare, og skal der prøveplade på giver købere op, kunne aldrig selv tænke mig at lave sådan en handel - altså uden at kunne køre hjem.
Og har slet ikke noget at gøre med hvor ? sikkert det er at sælge en MC/ bil - man aflyser jo bare sin forsikring eller afmelder den på Skat - og så er det køber der står med problemerne.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-01-15 00:59

Hvis der er nummerplader på MC kan den omregistreres her og nu ved skat via NEM-ID det koster 340 kr. og den nye ejer betaler vægtafgift og forsikring fra næste dag.

Så hvis køber har set og prøvet maskinen og i er enig om prisen, købt som beset og afprøvet, og uden garanti. Og du kan bevise at der ikke er rastgæld i MC, så er det bare tænd PC og ind på skat og omregistrer den NÅR du har fået pengene.
http://www.skat.dk/omregistrering

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 20-01-15 12:01

Tak for svaret mig-selv.