/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Borrelia
Fra : Sira
Vist : 999 gange
100 point
Dato : 17-06-03 21:05

Hej....!

Da jeg lever tæt på mark og skov, er min hund selvfølgelig lettere modtageligt tæger og flåter.
Jeg sprayer hende med Frontline Vet, som modvirker og hjælper mod lopper og tæger/flåter.
Men hun er absolut ikke fri for tæger og flåter, så derfor spørger jeg;
hvad er tegnene på borrelia eller infektion pga. tæger el. flåter?

Mvh. Sira

Accepteret svar
Fra : Sveda

Modtaget 110 point
Dato : 17-06-03 21:32

Symptomerne er træthed og feber , hævede lymfeknuder, ømhed og hævede led og muskler, kan også ved stærkt angrebne vise sig i lammelser.
har du mistanke bør du besøge din dyrlæge

med venlig hilsen
sveda

Kommentar
Fra : Maylia

Dato : 18-06-03 09:59

Det er nemt at se hvis en flåt har givet dig eller andre borrelia. Ved bidmærket kommer der altid et rødt område, hvis dette område overstiger størrelsen af en 5-krone skal du søge læge, hvis ikke er der ikke borrelia.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-03 18:12

Jeg færdes også meget i mark og skov, og min hund har haft mange flåter. Hun er blevet kontrolleret for borrelia og Ehrlicia, som begge overføres af flåter. Hun har ikke været smittet og har ikke antistoffer imod bakterierne. Det viste sig, at hun havde hjerteorm, også en alvorlig sygdom, der rammer "naturhunde". Alle tre sygdomme er alvorlige, fordi der ikke er nogen symptomer, der "altid" viser sig. Og symptomerne kan være meget forskellige. Har du en hund, der skranter, -lige meget på hvad måde, så få den undersøgt for alle tre sygdomme. Din dyrlæge ved sikkert, hvilke sygdomme, der er til stede i det område, hvor I færdes.
-Forøvrigt har jeg selv haft borreliose 3 gange på et år!! -Og den ene gang (maj 2003) havde jeg end ikke observeret nogen flåt. Jeg har haft 6 meget små flåter på benene det sidste år, -de er meget mindre end dem, jeg fanger (løse) på min hund. Og jeg har ikke på noget tidspunkt haft et rødt område rundt om noget bid. Har kun lidt af træthed og smerter i muskler og led. Og er blevet kontrolleret via blodprøve "for en sikkerheds skyld" 3 gange. Alle 3 gange har været positive.

Kommentar
Fra : Maylia

Dato : 18-06-03 18:54

Tjah - dette er fra lægens bord på Dr1 som jeg så for en uge siden - og den ekspert der var der, sagde at man kun skulle søge læge med rødt mærke omkring biddet. Det var sådan et mærke, der fik mig til lægen da jeg havde sygdommen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-06-03 17:33

Som sagt: jeg har aldrig haft noget rødt mærke omkring mine bid. Og af en eller anden grund danner jeg ikke antistoffer. Så jeg kan smittes gang på gang på gang på gang....... Min læge er temmelig mystificeret, men udskriver troligt penicillin til mig hver gang... -Men hunde smittes ikke nær så let. Til gengæld kan de jo ikke sige, hvordan de har det, så de er tit meget syge før det bliver opdaget. Kan f. eks pludselig være totalt lammede i alle 4 ben...
Jeg så godt Lægens Bord, og sendte et spørgsmål til neurologen Klaus Hansen, som var gæst. Men han svarede aldrig på mit eller andres spørgsmål.

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 20-06-03 14:37

Hej Sira
Problemet ligger i du bruger Frontline, dette er bedst mod lopper og har en ringe effekt på flåt, mit råd er derfor at bruge Exspot vet (Permetrin) dette kan du få ved din dyrlæge. " MÅ IKKE BRUGES PÅ KAT". Bruger det på min egen hund og har det sidste år virket 100%, og jeg går meget i områder med flåt( kunne være jeg skulle bruge det på mig selv
Nu kan jeg ikke lige huske hvordan det er det virker, men jeg mener a det er modsat fronline. Den ene slår lopper ihjel og den den anden gør deres æg sterile, men effekten er den samme
Tro mig dette er rådet der holder

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-06-03 16:30

Jeg har også brugt ex-spot på min hund, og er enig, det er 100% effektivt. Men min hund svømmer hver eneste dag, så effekten varer kun 2-3 uger på hende. Så det synes jeg, bliver lige dyrt nok. Nu har hun ikke særlig tyk pels, så i stedet reder jeg hende igennem med en helt almindelig kam som afslutning på hver tur, og nogle gange også undervejs. Samtidig finder jeg så, hvis der er enkelte, der har sat sig fast. Dem fjerner jeg med det samme med en flåttang.

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 27-06-03 00:58

Jeg har tjekket lidt op det med varigheden af ex-spot. Principelt burde det optages over huden, og når det så først er optaget burde det ikke påvirker varigheden selv om din hunde er meget i vandet ( da det så derefter er i huden). Men samtidig har jeg hørt noget om at det kan findes i pelsen i op til 10-11 dage efter påførelse, også må der jo også være en længere optagelse end det anskrevene. Er det en fornemmelse du har at det ikke skulle virke når din hund bader meget eller har du hørt eller erfaret det selv???
Vedr. Frontlines effekt på flåter, så er der hvis lavet klinisk teste på en eller anden sydeuropæisk flåt art, effekten på danske flåt findes der ingen belæg for,,,,tværtimod.
Men det må for en god ardens skyld siges at jeg ikke er fagmand, men hundeejer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-06-03 16:51

Hej, pba.
Narh, det er egen erfaring, og hvad der står på kartonen. "Er hunden blevet gennemvåd, kan effekten af ex-spot reduceres"... Min søde vandglade retriever har præsteret at få den første flåt bare 7 dage efter behandlingen. Men hun svømmer altså også ivrigt hver eneste dag. Nu er det efterhånden 4 uger siden, at hun fik sidste behandling. De sidste 14 dages tid har jeg redt hende intensivt efter hver tur, -og hun svømmer mere end nogensinde. Så finder jeg måske 2-3 stk. som har nået at sætte sig fast i løbet af en uge. Det må vi bare leve med. Hun har en meget nem og overskuelig rødgylden pels, som ikke er så tyk.
Og så er jeg ellers ekstra opmærksom på hundepigens velbefindende. Hunde er heldigvis ikke så modtagelige for Borreliose som mennesker. Men symptomerne hos hunde er anderledes end hos mennesker. Hvis hun taber sig, holder op med at spise, ikke har lyst til at svømme/lege/gå tur, så kan der være noget galt. Så kontakter jeg min dyrlæge og får undersøgt blod og afføring for Borreliose, Ehrliciose og hjerteorm.

Kommentar
Fra : vlaursen

Dato : 06-07-03 18:57

Hej

Dette er et råd jeg hørte i radioen forleden dag. Jeg kan ikke give garanti for virkningen, men ud fra ingredienserne at dømme, kan det ikke skade!
Man koger 1 liter vand. Derefter tilsættes en dåse tørret rosmarin (dem fra brugsen f.eks. - jeg tror der er 40 g i) og der røres rundt. Blandingen sættes derefter i køleskabet. Når det er afkølet tilsættes en sp. hvidvins vinagre og det hele puttes i en forstøverflaske. Det skulle virke på såvel hunde som mennesker og vi har jo ikke muligheden med tiguvon, ExSpot eller frontline.
Hvor længe virkningen holder, meldte historien ikke noget om, men rådet kom fra en erfaren "sverigesfarer", som siden hun har brugt midlet og sprøjtet det på arme og ben, før hun startede vandreturene, ikke har haft en eneste flåt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-07-03 12:40

Hej, vlaursen m.f.
Det lyder meget vellugtende med den blanding af rosmarin og hvidvinsvinaigre. Men personligt ville jeg være bange for at trække hveps og bier til. Jeg smører ben og fødder ind i en creme, der indeholder eucalyptusolie, fordi det bruges i hundeshampo som naturmiddel mod lus og lopper. Så tænkte jeg, at det også kunne virke mod flåter. Og det gør det vistnok også. Til gengæld tiltrækker det bier, så jeg er blevet stukket et par gange... -oppe i buksebenet og under svangen. Men det er at foretrække frem for at risikere en uopdaget borreliose...

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 07-07-03 13:03

den smiley ligner jo Mimi

Kommentar
Fra : vlaursen

Dato : 07-07-03 19:37

Om blandingen tiltrækker bier vides altså ikke. Jeg skal til sverige om et par dage og vandre en dagtur i Søderåsen. Måske ved jeg mere når jeg vender hjem.

Hilsen
VIbeke

Godkendelse af svar
Fra : Sira

Dato : 20-07-03 21:41

Tak for svaret Sveda.