/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
RIP
Fra : Sandhedsvidnet
Vist : 1205 gange
200 point
Dato : 05-01-15 17:27

NAN, Ib Nordentoft Andersen er desværre ikke iblandt os mere, han er draget til de evige jagtmarker ,
Han vil altid blive husket som en stor jæger, debattør, våbenkyndig, og meget mere, en der kunne sit JÆGERHÅNDVÆRK
Han havde også været bodyguard for Nelson Mandela.

Er han og få andres store indsigt mulig og erstatte?

SHV.....nu også med udendørs karbad.

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 200 point
Dato : 05-01-15 19:23

Det var et kedeligt budskab.
Det bliver uden tvivl meget svært at finde ´en eller nogle, som når NAN i eksakt viden omkring våben, krudt og kugler, og ikke mindst våbenhistorie til sokkeholdene.

NAN havde også altid en sober og faglig omgangsform, både som debattør og når der blev gået lidt til "krudtet", i diverse fora.

Jeg kender ingen, som ikke respekterede IB for hans store viden, og ikke mindst ihærdighed for at finde de korrekte svar. En mand som ikke havde nødigt, at finde på diverse fantast historier for at få gehør.

Ære være hans minde

BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-01-15 22:03

Enig - BW.
NAN fik set masser af ting, levede livet og tilegnede sig en imponerende viden.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-01-15 18:40

Åhh nej dog, det var da et kedeligt budskab.
NAN havde en stor viden indenfor våben og delte med glæde sin viden med dem, som søgte gode råd.

Men nu vokser træer som bekendt ikke ind i himlen......Hvis jeg må så fri at bruge dette udtryk i denne tråd.

Lad mig erkende, at mit kendskab til våben i sammenligning med NAN's , må betegnes noget nær nul komma nul dut.

Men dér hvor jeg synes at NAN kammede lidt over, var, når han påstod, at kalibre under 308 ikke egnede sig til jagt på f.eks. råvildt. Dér synes jeg, han overspillede sin rolle som jagt -og våbenkyndig. Jeg erindrer bla hans kuglevægt-sammenligninger, hvor han brugte en cykelrytter og en bus som eksempler på, hvor stor/lidt skade kuglen frembragte.

Men som sagt, NAN havde en imponerende viden indenfor jagt og våben.

Mvh
Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 07-01-15 23:45

Lad mig erkende, at mit kendskab til våben i sammenligning med NAN's , må betegnes noget nær nul komma nul dut

Ja det er er nok ganske korrekt, så du, har nok fundet det helt rigtige tidspunkt, at revse NAN og korrekte ham på, for et eller andet som er sakset ud af dens helhed her.

På mig virker dit udflåd upassende, for ikke at sige plat.

BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-01-15 10:57

Citat
På mig virker dit udflåd upassende, for ikke at sige plat.
Arrrgh, sku' vi nu ik´liiige.

Citat
at revse NAN og korrekte ham på, for et eller andet som er sakset ud af dens helhed her.
Punkt 1. jeg revser ham aldeles ikke.
Nej, det er ikke sakset ud af nogen helhed. I mange af NAN´s indlæg, bliver kalibre som f.eks 243win bortdømt som egnet til råvildt.
Den med cykelrytteren og bussen bliver brugt i adskillige indlæg.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-01-15 11:40

Der er skudt 1000 vis af krondyr med 243 i Skotland, 243 bruger samme hylster som 308.

Du har ganske ret, intet gror ind i himmelen, ganske sikkert ikke almen pli, og takt og tone.

BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-01-15 11:50

Citat
ganske sikkert ikke almen pli, og takt og tone.
Versus
Citat
Der er skudt 1000 vis af krondyr med 243 i Skotland, 243 bruger samme hylster som 308.
versus
Citat
bliver kalibre som f.eks 243win bortdømt som egnet til råvildt.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-01-15 17:10

Når det kommer til stykket, er det - i min optik, et spørgsmål om hvorvidt det er drabet alene som tæller eller om det nedlagte vildt skal kunne indgå i hjemmets fødekæde - uden for stort kødspild.
Jeg har nedlagt flere hundrede rådyr med .222`eren med 4,0 grams Norma "blyspets" og anvender nu min dejlige .243`er som leverer varen på fremragende vis.
Samtlige dyr, faldet for .222`eren forendte i knaldet - som ramt af en hammer, mens mine forsøg med .30-06 faldt særdeles uheldigt ud, idet det knapt nok var nødvendigt at brække dyret. De dyr jeg har afskudt med min .308`er faldt ikke alle i knaldet men nåede at springe mellem 10 - 20 meter, før de forendte.
Ligeledes - i min optik - er .243`eren og 6,5 x 55 de absolut bedste valg til rådyr. Jeg kunne nok "dreje" en .30 -06´er til brug i rådyr, men hvorfor det, når .243`eren er så effektiv, som den nu engang er.

Derudover vil jeg da helst rammes af en cykelrytter end af en lastbil, når ballistik, kuglehastighed og anslagsenergi skal billediggøres på nævnte måde.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-01-15 18:57

Vedr. 243win. Rigtigt det, BW & Tonga skriver - og derfor henledte jeg også opmærksomheden på, at ingen var ufejlbarlig....(Altså at ingen træer vokser...etc)

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-01-15 22:14

Citat
at ingen var ufejlbarlig.
Der skal stå: At ingen er ufejlbarlig.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-01-15 22:51

Min kone hævder at hun er ufejlbarlig.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-01-15 23:11

Nej dog, hvilket sammentræf. Min kone hævder nemlig det samme. Har vi her, to enkeltstående tilfælde af ufejlbarlige trunter

Mvh.
Tommy
Uden udflåd

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 31-01-15 08:14

Dit spørgsmål om Ib's uerstattelighed kan kun besvares med et ja !! Ingen er uerstattelige, heller ikke Ib ! Men om tingene bliver gjort på samme måde som den måde afdøde gjorde, kan besvares med et nej, men derfor kan udførelsen/pointen skam være både rigtig og klog !

Et lille personligt spørgsmål til dig, SHV : Er det varmt karbad til udendørs brug, eller er det koldt ?? Har du evt. behov for "de kolde afvaskninger"

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 13-03-15 14:19

Tak for svaret betterwisser.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 13-03-15 22:58

Tak for det Sandhedvidnet