/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Senior kørekort
Fra : svendgiversen
Vist : 807 gange
100 point
Dato : 30-12-14 17:06

Min kone blev 70 år for en uge siden, men på grund af juletravlhed
glemte hun lægebesøget, for at få fornyet sit kørekort.

Får man ikke besked om dette?

Jeg ved at der er lempelser på vej, men er de trådt i kraft??

Selv var jeg til lægen da jeg blev 70 og skal det igen når jeg bliver 74 år,
men min svorger, der er et par år yngre, må vente til han bliver 75 år.

Min kone håber ikke at skulle op til ny køreprøve på grund af 10 dages forsinkelse???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-12-14 17:09
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-12-14 17:13

Tror næppe de hænger sig i et par dage - noget andet hvis det var måneder, men man ved jo aldrig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-12-14 18:32

Man skal såmænd også selv huske at søge om folkepension, der kommer en reminder, men smider man den væk fanger bordet.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 30-12-14 18:47

NB! Husk at indgive din ansøgning om fornyelse af kørekort inden for 3 år efter gyldigheden af dit gamle kørekort er ophørt. Ellers skal du aflægge køreprøve.
Nilsg

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-12-14 18:53

svendgiversen, jeg forstår ikke helt din formulering af dit spørgsmål nummer 801

Du skriver
Citat
Min kone blev 70 år for en uge siden, men på grund af juletravlhed
glemte hun lægebesøget, for at få fornyet sit kørekort.

Efterfulgt af dette
Citat
Får man ikke besked om dette?

fik du selv besked?????

Håber da ikke at det er alvorligt med den forglemmelse
Citat
Min kone håber ikke at skulle op til ny køreprøve på grund af 10 dages forsinkelse???

svendgiversen, så må du jo være chauffør for din samleverske indtil hun får sit kørekort fornyet. På nuværende tidspunkt har hun ikke et gyldigt kørekort.

Jeg tror, at du selv kender svaret på dit "spørgsmål" , men det er jo ikke noget nyt. Du ville bare gøre opmærksom på en fødselsdag.
Blev hun glad for tilbehøret til elefanten?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 30-12-14 19:23

Hun skal på kommunen og få et midlertidig kørekort.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 30-12-14 20:50

sådan er par gamle nisser burde slet ikke køre bil, de er jo total livsfarlige

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-14 21:37

Citat
gamle nisser burde slet ikke køre bil

Det er da nok muligt du har ret, men jeg kender da unge som ikke kører så sikkert, selvom de er friske...............................................bl.a. mig selv da jeg var ung. (fart djævel)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-12-14 23:20

kenwood....hvis du er i stand til at læse (evt.med en hjælper),så prøv med aviserne. Så vil du finde ud af,hvem der er farligt på vejene.

Jeg har kørt bil siden 1962. De første par år,i oplæringsfasen,røg der et par biler. Siden kun de Bilka buler,bilen får af andres bildøre.

I alt beskedenhed,kunne jeg nok lære dig lidt om føring af automobil.

Er du en af de "moderne" typer,der først bruger blinklyset,når du er begyndt at svinge???
Eller een af dem der på motorvej,med 170 km/t,ligger med en afstand på 1½ meter,op til forankørende. Den opførsel bruger vi hønisser nemlig ikke. Fordi vi er ansvarlig i trafikken. Ta`den.

M.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 31-12-14 06:30

Undskyld, jeg fatter ikke man glemmer at forny lørekort men husker fuletravlheden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-12-14 09:11

Citat
håber ikke at skulle op til ny køreprøve på grund af 10 dages forsinkelse???

Om din samleverske skal op til en ny køreprøve eller ej afhænger af lægeattesten, når hun får tid til "lægebesøget"

Juletravlhed eller ej, det står jo ikke skrevet, at man skal søge lige netop den dag, hvor det udløber. Der var da rigelig tid inden da f.eks hele november måned eller tidligere.

Eyvind
Citat
Hun skal på kommunen og få et midlertidig kørekort.

Det kan hun først få, når hun har fået lægeattesten. Indtil da har hun ikke et gyldigt kørekort og svendgiversen må være chauffør for sin samleverske.

Pas bliver jo også kun fornyet, når man selv husker at ansøge om det. Der er heller ikke en barnepige, der minder om, at nu er det tid til fornyelse. Det er jo frivilligt om man vil have pas og/eller kørekort.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-14 09:24

Ja Ans - jeg glemte lige at det var i forbindelse med bortkommet kørekort, at vi fik et midlertidigt et par måneder før 70 årsdagen (ikke mig)

Hvis man fornyer (70 år) en lille måned før sidste dag ....................gælder det til 75

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-12-14 10:49

Foreløbig tak.

Jeg må så have fået nyt kørekort et par måneder før i forbindelse med flytning.
Jeg var blevet drillet med at jeg nok ikke kunne huske 3 ting, men fik en ny tysk læge og
skulle kun tegne et ur. De har ikke de samme dumsmarte test i Tyskland.

Det var en sen julegæst der påstod at min kone skulle op til ny køreprøve.

Håber dette er rigtigt:
> Husk at indgive din ansøgning om fornyelse af kørekort inden for 3 år efter gyldigheden af dit gamle kørekort er ophørt. Ellers skal du aflægge køreprøve.

Jeg lader spørgsmålet stå indtil situationen er afklaret med læge og borgerservice...

Godt nytår

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 31-12-14 12:37

Borger.dk beskriver reglerne vedrørende kørekortfornyelse grundigt her
https://www.borger.dk/Sider/Fornyelse-og-aendring-af-koerekort.aspx
/Janus

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 31-12-14 16:06

"sådan er par gamle nisser burde slet ikke køre bil, de er jo total livsfarlige" Sur

Det er jo så lægens opgave at vurdere, men det er næppe ældre mennesker der kommer hvinende i et "sminket lig" med for brede fælge og for en formue anlæg, så de hverken hører eller ser udrykningskøretøjer - OG FLYTTER SIG! Det skaber langt farligere situationer i trafikken.

Eller som Mosebæk så rigtigt skriver, at man "glemmer" alt om afstand, hastighed og overvurderer sine egne evner fatalt. Der er ingen af os der er verdensmestre bag et rat. Husk det.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-01-15 11:53

"Brian" når aldrig at får sit kørekort fornyet - han bliver ikke 70 år - og Golfen - eller Kadetten er også kun til skrot - undtagen anlægget!

Kommentar
Fra : a_h

Dato : 02-01-15 14:11

Man burde komme op til ny prøve når man fylder 60 år.Og tjek hver halve år

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-15 22:49

Citat
Er du en af de "moderne" typer,der først bruger blinklyset,når du er begyndt at svinge???

Noget i denne stil du tænker på? møder dem dagligt - de fleste med ´bad´ forlys..
https://www.dropbox.com/s/p8xhc6rmrsc5662/Hvad%20bruger%20man%20blinklys%20til.mp4?dl=0

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-15 23:01

NB; i ´gamle´ dage var man dumpet ved ikke at give blink i tide, eller for ikke at kontrollere lygter og andet sikkerhed før en køreprøve = GRUMPY - ikke spor, hader bare billister og så er jeg selv lige blevet én.

Men den 2 hjulede står stadig og venter på varme, så der er håb for/bag ude.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-15 12:31

Tak for svaret Eyvind.

Min kone klarede lægeprøven og har nu fået et midlertidigt kørekort,
det nye bliver sendt til hende og hun skal ikke op til ny køreprøve.

Også tak til alle andre for gode råd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-15 17:09

hader bare billister og så er jeg selv lige blevet én. ............................

Skal jeg lige lære dig at køre på to hjul.