/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Vandet er meget brunt og lugter, hvorfor
Fra : alexvr
Vist : 880 gange
20 point
Dato : 09-12-01 15:08

Mit akavrie på 250 liter har sten i bunden, og ikke særligt mange planter.
Jeg har tidligere haft sygdom (parasitter?) i det, men det blev kureret med
antibiotoka.

Nu er vandet desværre meget brunt, og lugter lidt råddent.
Jeg har prøvet over flere gange at skifte alt vandet (25%, 50% og ca. 80%)
for at se om det hjalp, men det har det ikke gjort.

Er der nogen der ved hvorfor det er brunt ??

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 30 point
Dato : 09-12-01 15:45

Har du trærødder i så er det dem der farver vandet.

Med Venlig Hilsen
Morten
alexvr <alexvr.news@kandu.dk> wrote in message
news:G8KQ7.1400$Q3.149701@news010.worldonline.dk...
> Mit akavrie på 250 liter har sten i bunden, og ikke særligt mange
> planter.
> Jeg har tidligere haft sygdom (parasitter?) i det, men det blev kureret
> med
> antibiotoka.
>
> Nu er vandet desværre meget brunt, og lugter lidt råddent.
> Jeg har prøvet over flere gange at skifte alt vandet (25%, 50% og ca.
> 80%)
> for at se om det hjalp, men det har det ikke gjort.
>
> Er der nogen der ved hvorfor det er brunt ??
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-01 17:41

alexvr wrote:

> Mit akavrie på 250 liter har sten i bunden, og ikke særligt mange
> planter.
> Jeg har tidligere haft sygdom (parasitter?) i det, men det blev kureret
> med
> antibiotoka.
>
> Nu er vandet desværre meget brunt, og lugter lidt råddent.
> Jeg har prøvet over flere gange at skifte alt vandet (25%, 50% og ca.
> 80%)
> for at se om det hjalp, men det har det ikke gjort.
>
> Er der nogen der ved hvorfor det er brunt ??

Hvis du ikke umiddelbart kan identificere noget i akvariet/filteret, som er ved at rådne, eller blågrønne alger, som får vandet til at lugte råddent, men ikke farver vandet, kan det muligvis være overfodring, men jeg skulle mene, at der skal ret massiv overfodring til for at opnå den tilstand du snakker om.

Mvh. Peter.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-01 18:59

"alexvr" <alexvr.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:G8KQ7.1400$Q3.149701@news010.worldonline.dk...
> Mit akavrie på 250 liter har sten i bunden, og ikke særligt mange
> planter.
> Jeg har tidligere haft sygdom (parasitter?) i det, men det blev kureret
> med
> antibiotoka.
>
> Nu er vandet desværre meget brunt, og lugter lidt råddent.
> Jeg har prøvet over flere gange at skifte alt vandet (25%, 50% og ca.
> 80%)
> for at se om det hjalp, men det har det ikke gjort.
>
> Er der nogen der ved hvorfor det er brunt ??

Hvis det ikke har hjulpet med så store vandskift, så må der jo
være et eller andet i akvariet, som er ved at forrådne, eller
også bliver der tilført så meget næring udefra, at systemet ikke
kan omsætte det.

Hvor mange og hvilke fisk har du?

Er der andet organisk materiale end fisk og planter i akvariet?

Hvilken filtrering kører du med?

Har du prøvet at rode op i bundlaget? Hvis det er meget beskidt,
så bør det renses omgående.

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 10-12-01 00:22

Jeg har haft samme problem engang, og jeg bemærkede at det brune ligesom samlede sig i de øverste vandlag om natten, men sprede sig når der kom lys til.
Jeg havde ingen filterpumpe på det tidspunkt, men det viste sig at være løsningen. Det var en form for alge, og ved hjælp af et indvendigt kulfilter og daglig rensning af filteret i et par uger forsvandt problemet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 08:43

"Peter Stegenborg Larsen" <Stegenborg@nospam.bigfoot.com> wrote in message
news:3C139436.12340261@nospam.bigfoot.com...

> Hvis du ikke umiddelbart kan identificere noget i akvariet/filteret, som
er ved at rådne, eller blågrønne alger, som får vandet til at lugte råddent,
men ikke farver vandet, kan det muligvis være overfodring, men jeg skulle
mene, at der skal ret massiv overfodring til for at opnå den tilstand du
snakker om.

Nu er der jo en forhistorie med antibiotika. Jeg vil gætte på at misæren
kommer af at den sammensætning af mikroorganismer, som er medvirkende til at
få akvariet til at fungere, er slået i stykker af antibiotikaen.
Principielt er antibiotiske midler ret potente, og bør IMHO aldrig bruges i
selve akvariet - men kan i specielle tilfælde anvendes i specielle
behandlingsakvarier.
I almindelighed synes jeg slet ikke om at man benytter antibiotika til noget
så - undskyld gruppe - relativt betydningsløst som akvariehold, når man
tænker på de meget ubehagelige konsekvenser et umådeholdent forbrug af
antibiotika kan føre til (DT104 mv).

mvh
Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 11:12

> I almindelighed synes jeg slet ikke om at man benytter antibiotika til
noget
> så - undskyld gruppe - relativt betydningsløst som akvariehold, når man
> tænker på de meget ubehagelige konsekvenser et umådeholdent forbrug af
> antibiotika kan føre til (DT104 mv).

Nu udvikler bakterier jo kun resistens mod antibiotika hvis det anvendes
skødeløst og i voldsomt stort omfang. F.eks. når sygeplejersker og læger
sprøjter et sjat antibiotika ud i lokalet, når de skal have presset den
sidste luft ud af sprøjten, eller når læger deler antibiotika ud til højre
og venstre, selv om der reelt er tale om en virus der ikke kan behandles med
antibiotika.

Men hvis man behandler sine fisk med omhu, og kun anvender præparaterne når
anden behandling ikke er mulig, ser jeg ikke noget problem i det. Hvis man
har en flok store flotte discus til 500 kr. stykket og de inficeres med
hexamita eller anden involdsorm, vil jeg da ærge mig grøn, hvis ikke jeg
kunne behandle med antibiotika.

Og så er det vel mere rimeligt at behandle med ren antibiotika som du får
som receptpligtig præparat, end at bruge de midler der forhandles i
akvariebutikker, da det virksomme stof heri er forholdsvist begrænset, og
kun sjældent tager alle de indvoldsorm der må være. Og så er det jo netop at
de der overlever udvikler resistens overfor behandlingerne og medicinen.

Torben
>
> mvh
> Jan
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 15:36

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
news:fHZQ7.1631$Q3.202749@news010.worldonline.dk...
> Nu er der jo en forhistorie med antibiotika. Jeg vil gætte på at misæren
> kommer af at den sammensætning af mikroorganismer, som er medvirkende til
at
> få akvariet til at fungere, er slået i stykker af antibiotikaen.

Nu er der jo blevet skiftet temmelig meget vand, og lugtgenerne
kommer jo tilbage. Hvis det var fordi mikroorganismerne var
blevet slået ihjæl skulle lugten vel ikke så gerne komme igen
efter vandskift - der skulle jo også gerne begynde at komme
nye mikroorganismer.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 18:41

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message
news:IQ%Q7.43$t84.7183@news.get2net.dk...

> Nu udvikler bakterier jo kun resistens mod antibiotika hvis det anvendes
> skødeløst og i voldsomt stort omfang. F.eks. når sygeplejersker og læger
> sprøjter et sjat antibiotika ud i lokalet, når de skal have presset den
> sidste luft ud af sprøjten,

Det har jeg nu ret svært ved at forestille mig skulle fremkalde resistens.
Hvorimod det vand, der lukkes ud når du skifter vand i akvarierne, kan være
langt mere problematisk.

> eller når læger deler antibiotika ud til højre
> og venstre, selv om der reelt er tale om en virus der ikke kan behandles
med
> antibiotika.

Gør de da det?
Nu er der faktisk vira, der KAN behandles med antibiotika - og alt andet
lige er jeg nok mere tryg ved at læger administrerer vores forbrug end at
- alt andet lige - ukyndige akvarister gør.

> Og så er det vel mere rimeligt at behandle med ren antibiotika som du får
> som receptpligtig præparat, end at bruge de midler der forhandles i
> akvariebutikker, da det virksomme stof heri er forholdsvist begrænset, og
> kun sjældent tager alle de indvoldsorm der må være. Og så er det jo netop
at
> de der overlever udvikler resistens overfor behandlingerne og medicinen.

Er der antibiotika i ormemidler?
Jeg troede i øvrigt ikke at man overhovedet kunne købe præparater med
antibiotika hos akvariebutikkerne.
I øvrigt er resistensproblemerne nok ikke specielt afhængige af renheden
af de antibiotika der bruges.

mvh
Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 18:43

"Martin Heller" <heller@email.dk> wrote in message
news:9v2h96$t97$1@sunsite.dk...
> "Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> news:fHZQ7.1631$Q3.202749@news010.worldonline.dk...
> > Nu er der jo en forhistorie med antibiotika. Jeg vil gætte på at misæren
> > kommer af at den sammensætning af mikroorganismer, som er medvirkende
til
> at
> > få akvariet til at fungere, er slået i stykker af antibiotikaen.
>
> Nu er der jo blevet skiftet temmelig meget vand, og lugtgenerne
> kommer jo tilbage. Hvis det var fordi mikroorganismerne var
> blevet slået ihjæl skulle lugten vel ikke så gerne komme igen
> efter vandskift - der skulle jo også gerne begynde at komme
> nye mikroorganismer.

Hvis du benytter normalt dansk vand er muligheden for at få din bakterie-
kultur reetableret nok mere afhængigt af om du får fjernet den
restantibiotika,
der måtte være tilbage i akvariet - vandet kan ikke sikre dig tilførsel af
de 'gode' mikroorganismer.

mvh
Jan

Godkendelse af svar
Fra : alexvr

Dato : 10-12-01 19:45

Ja jeg har rødder, men de har været i fra (lang tid)
før vandet blev farvet

Tak for svaret Morten.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 19:24

alexvr skrev i meddelelsen ...
>Mit akavrie på 250 liter har sten i bunden, og ikke særligt mange
>planter.
>Jeg har tidligere haft sygdom (parasitter?) i det, men det blev kureret
>med
>antibiotoka.
>
>Nu er vandet desværre meget brunt, og lugter lidt råddent.
>Jeg har prøvet over flere gange at skifte alt vandet (25%, 50% og ca.
>80%)
>for at se om det hjalp, men det har det ikke gjort.
>
>Er der nogen der ved hvorfor det er brunt ??
>
>--
>Leveret af:
>http://www.kandu.dk/
>"Vejen til en hurtig løsning"

Lugter lidt råddent er en meget subjektiv beskrivelse, jeg vil se bort fra.

Vand bliver kun brunt hvis der "tilsættes" noget brunt.
Rødder, spaghnum eller grov biologisk overbelastning.
Hvor mange fisk, hvilket tidsskema for 25,50 og 80%?

Ole

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 19:38

Torben Mathiassen skrev i meddelelsen ...
>Nu udvikler bakterier jo kun resistens mod antibiotika hvis det anvendes
>skødeløst og i voldsomt stort omfang.

Mig bekendt er der ikke nogle regler om hvor mange eksponeringer der skal til,
før en microorganisme muterer og bliver resistent.

>F.eks. når sygeplejersker og læger
>sprøjter et sjat antibiotika ud i lokalet, når de skal have presset den
>sidste luft ud af sprøjten, eller når læger deler antibiotika ud til højre
>og venstre, selv om der reelt er tale om en virus der ikke kan behandles med
>antibiotika.

Jeg har personligt langt større tillid til sundhedspersonales evne og mulighed for at
DIAGNOSTICERE og benytte evt. relevante antibioticum end jeg har til
akvaristers/opdrætteres og svineavleres ditto.
>
>Men hvis man behandler sine fisk med omhu, og kun anvender præparaterne når
>anden behandling ikke er mulig, ser jeg ikke noget problem i det. Hvis man
>har en flok store flotte discus til 500 kr. stykket og de inficeres med
>hexamita eller anden involdsorm, vil jeg da ærge mig grøn, hvis ikke jeg
>kunne behandle med antibiotika.

Nu er problemet, at vi akvarister sjældent er i stand til at diagnosticere og derfor
ofte fejlbehandler.

>Og så er det vel mere rimeligt at behandle med ren antibiotika som du får
>som receptpligtig præparat, end at bruge de midler der forhandles i
>akvariebutikker, da det virksomme stof heri er forholdsvist begrænset, og
>kun sjældent tager alle de indvoldsorm der må være. Og så er det jo netop at
>de der overlever udvikler resistens overfor behandlingerne og medicinen.

De, der overlever pgr. fejlbehandling !!!

>Torben

Ole

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 21:57

> > Nu udvikler bakterier jo kun resistens mod antibiotika hvis det anvendes
> > skødeløst og i voldsomt stort omfang. F.eks. når sygeplejersker og læger
> > sprøjter et sjat antibiotika ud i lokalet, når de skal have presset den
> > sidste luft ud af sprøjten,
>
> Det har jeg nu ret svært ved at forestille mig skulle fremkalde resistens.
> Hvorimod det vand, der lukkes ud når du skifter vand i akvarierne, kan
være
> langt mere problematisk.

Nu var det jo rent retorisk ment, og der findes dokumenterede oplysninger
om, at denne adfærd på sygehusene (og selvfølgelig ikke i akvarierne) er
medvirkende til udvikling af resistens.

> > eller når læger deler antibiotika ud til højre
> > og venstre, selv om der reelt er tale om en virus der ikke kan behandles
> med
> > antibiotika.
>
> Gør de da det?

Ja, vores gør. Jeg har ingen problemer med at få ham til at skrive recepter
ud på Metronidazol, selv om det ellers primært anvendes til kvinder med
livmoderbetændelse!

> Nu er der faktisk vira, der KAN behandles med antibiotika - og alt andet
> lige er jeg nok mere tryg ved at læger administrerer vores forbrug end at
> - alt andet lige - ukyndige akvarister gør.

Dette anfægter jeg bestemt ikke. Jeg siger blot at der er mere logik i at
bruge de rene præparater, hvor sandsynligheden for at få fjernet de uønskede
organismer er størst. At de så administreres af dyrlæger (ikke læger) er
o.k. for mig. Det er jo også derfor ansvaret for ormemidler til hund og kat
er blevet overdraget 100% til dyrlæger.
>
> > Og så er det vel mere rimeligt at behandle med ren antibiotika som du
får
> > som receptpligtig præparat, end at bruge de midler der forhandles i
> > akvariebutikker, da det virksomme stof heri er forholdsvist begrænset,
og
> > kun sjældent tager alle de indvoldsorm der må være. Og så er det jo
netop
> at
> > de der overlever udvikler resistens overfor behandlingerne og medicinen.
>
> Er der antibiotika i ormemidler?

Metronidazol er en antibiotika der anvendes til involdsorm ved fisk og også
til kvinder som skrevet ovenfor.

> Jeg troede i øvrigt ikke at man overhovedet kunne købe præparater med
> antibiotika hos akvariebutikkerne.

Det kan du når koncentrationen i præparatet er ganske lille. F.eks.
indeholder hexa-ex antibiotika, men i meget lille dosering (og dette
præparat har ved gud aldrig kunnet kurere involdsorm ved mine discus,
dengang jeg havde de problemer. Nu har jeg fundet en alternativ fodring og
en forbyggende behandling (opvarmning af vandet til 35 grader i en uge), der
har betydet at jeg ikke har haft dette problem i de sidste tre år.)

> I øvrigt er resistensproblemerne nok ikke specielt afhængige af renheden
> af de antibiotika der bruges.

Nej, men koncentrationen. Er koncentrationen knap stor nok til
akvariestørrelsen, vil man ikke slå alle parasitter ihjel, og de der
overlever danner efterhånden resistens.
>

Torben

> mvh
> Jan
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 22:06

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:gk7R7.6207$z4.739853@news000.worldonline.dk...
>

> Mig bekendt er der ikke nogle regler om hvor mange eksponeringer der skal
til,
> før en microorganisme muterer og bliver resistent.

Det var heller ikke det jeg hentydede til. Men jo flere gange der der
fejlbehandles og man uddeler antibiotika til behandling af sygdom der kunne
(eller skulle, hvilket er set flere gange for min kones vedkommende) være
behandlet alternativt, jo større sandsynlighed for resistens.
Men nu er jeg jo ikke selv læge eller biolog, til gengæld har jeg forstand
på statistik....

> Jeg har personligt langt større tillid til sundhedspersonales evne og
mulighed for at
> DIAGNOSTICERE og benytte evt. relevante antibioticum end jeg har til
> akvaristers/opdrætteres og svineavleres ditto.

Enig, men som sagt, det var ikke min mening at anfægte deres kompetencer.
Jeg har det desværre med at overdrive en gang imellem, for at understrege
min pointe.
> >
>
> Nu er problemet, at vi akvarister sjældent er i stand til at diagnosticere
og derfor
> ofte fejlbehandler.
>
Korrekt, men tager du en dyrlæge med på råd i første omgang, er du et godt
skridt på vejen. Og når man efterhånden har opnået en vis forståelse for en
tilbagevendende sygdom, behøver dyrlægen ikke længere indvolveres, udover
det at udskrive en recept. F.eks. kan indvoldsorm hos discus være en hyppigt
tilbagevendende sygdom, der behandles mest effektivt med Metronidazol, og da
sygdommen er let at genkende, og behandlingen effektiv, er det o.k. med mig,
at jeg behandler efter dyrlægens forskrifter. Så længe de udskriver
recepter, har de jo en fornemmelse for, hvor meget man behandler.
(og så skal du altså lige se bort fra, at jeg i et andet indlæg fortalte, at
det er let at få nogle læger til at udskrive sådanne recepter, hvilket gør
det væsentligt billigere end når dyrlægen gør det.)
>
Torben

> Ole
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 08:53

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message
news:Tv9R7.190$t84.13038@news.get2net.dk...

> Jeg har det desværre med at overdrive en gang imellem, for at understrege
> min pointe.

Og det er IMHO ikke en særlig god ide på NG, hvor overdrivelse, ironi mv.
kun bør benyttes, når det klart fremgår at det er disse virkemidler, man
tager ibrug. Med mindre selvfølgeligt at man gerne vil provokere en eller
anden ud i en diskussion

> (og så skal du altså lige se bort fra, at jeg i et andet indlæg fortalte,
at
> det er let at få nogle læger til at udskrive sådanne recepter, hvilket gør
> det væsentligt billigere end når dyrlægen gør det.)

Kan du også i den situation få den 'rene' vare - jeg synes at tabletter,
hvad
enten det er Metronidazol DAK eller Flagyl er noget besværlige at have med
at gøre i forhold til det pulver, dyrlægen 'byder på'.

mvh
Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 10:44

Jan Boegh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:GWiR7.6322$z4.780738@news000.worldonline.dk...
> "Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message
> news:Tv9R7.190$t84.13038@news.get2net.dk...

> Kan du også i den situation få den 'rene' vare - jeg synes at tabletter,
> hvad
> enten det er Metronidazol DAK eller Flagyl er noget besværlige at have med
> at gøre i forhold til det pulver, dyrlægen 'byder på'.

Hvad er det for noget "pulver" som dyrlægen byder på??
Det mest anvendte midel var før i tiden Emtryl, men det er jo blevet
forbudt i
hele EU og sandsynligvis også i Usa og Canada, hvad erstatning er der
kommet for det??

Jeg ved godt at den diskution har været i gang tidligere, men der kom
aldrig noget svar på det.

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 11:14

>
> Hvad er det for noget "pulver" som dyrlægen byder på??
> Det mest anvendte midel var før i tiden Emtryl, men det er jo blevet
> forbudt i
> hele EU og sandsynligvis også i Usa og Canada, hvad erstatning er der
> kommet for det??
>
Metronidazol kan ihvertfald fås i pulverform, men om det er det der her
hentydes til, skal jeg ikke kunne sige.

Torben
>
> Carsten
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 11:20

> Og det er IMHO ikke en særlig god ide på NG, hvor overdrivelse, ironi mv.
> kun bør benyttes, når det klart fremgår at det er disse virkemidler, man
> tager ibrug. Med mindre selvfølgeligt at man gerne vil provokere en eller
> anden ud i en diskussion
>
Okay, det er taget til efterretning. Noget andet er, det kan godt være det
er mig der er en papkasse, men jeg har ingen anelse om, hvad IMHO og LOL og
PLOINK og hvad der ellers skrives af sjove ting, betyder. Hvor kan jeg finde
ud af det?

> > (og så skal du altså lige se bort fra, at jeg i et andet indlæg
fortalte,
> at
> > det er let at få nogle læger til at udskrive sådanne recepter, hvilket
gør
> > det væsentligt billigere end når dyrlægen gør det.)
>
> Kan du også i den situation få den 'rene' vare - jeg synes at tabletter,
> hvad
> enten det er Metronidazol DAK eller Flagyl er noget besværlige at have med
> at gøre i forhold til det pulver, dyrlægen 'byder på'.
>
Med henblik på udtrykket "den rene vare" er del vel et definitionsspørgsmål.
Det er korrekt, at du kun yderst sjældent kan få det virksomme stof, uden at
det er opblandet med andre midler, for at binde det sammen. Men f.eks. i
Metronidazol er det aktive stof udelukkende metronidazol, og ikke en blandet
landhandel, som det ofte er i de ikke-receptpligtige midler du køber i
dyrhandelen, hvor de tilladte mængder aktivt stof er så små, at
producenterne er nødt til at blande flere sammen, for at opnå den ønskede
virkning. Og denne virkning er endda ikke så god, som når du udelukkende
anvender metronidazol.
>
Torben

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 18:18

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message
news:4ZkR7.36$Qv5.4937@news.get2net.dk...

> Metronidazol kan ihvertfald fås i pulverform, men om det er det der
her
> hentydes til, skal jeg ikke kunne sige.

Det er det.
Jeg har faktisk overvejet at prøve at give en fisk en injektion i bughulen
med
en ganske lille smule af stadset i opløst form, da jeg ikke synes at
resultaterne
i forbindelse med 'Malawi-mave' er særligt overbevisende.

mvh
Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 18:27

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message
news:r2lR7.37$Qv5.4866@news.get2net.dk...

> Okay, det er taget til efterretning. Noget andet er, det kan godt være det
> er mig der er en papkasse, men jeg har ingen anelse om, hvad IMHO og LOL
og
> PLOINK og hvad der ellers skrives af sjove ting, betyder. Hvor kan jeg
finde
> ud af det?

LOL

(og så fik du en mere
Læs mere om internetjargon og akronymer på http://www.usenet.dk/ord/

> det er opblandet med andre midler, for at binde det sammen. Men f.eks. i
> Metronidazol er det aktive stof udelukkende metronidazol, og ikke en
blandet

Den Metronidazol DAK, jeg har, er tabletter og dermed er der et fyld- og
bindemiddel inde i billedet, ligesom der er et overtræk. Det samme gælder
ved flagyl.

Derimod kan dyrlægen udskrive en veterinær udgave, hvor der kun er tale
om det, jeg kalder den rene vare.

> landhandel, som det ofte er i de ikke-receptpligtige midler du køber i
> dyrhandelen, hvor de tilladte mængder aktivt stof er så små, at
> producenterne er nødt til at blande flere sammen, for at opnå den ønskede
> virkning. Og denne virkning er endda ikke så god, som når du udelukkende
> anvender metronidazol.

Er du godt nok helt sikker på at der er metronidazol i de mediciner, du
kan købe i dyrehandlen. Iflg. en af mine bekendte, der er ansat på et apo-
tek er det ulovligt. Som hun siger: en dyrehandel må kun sælge medicin, der
alene indholder midler, der kan fås i håndkøb.

mvh
Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 18:39

Jan Boegh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:flrR7.6448$z4.809725@news000.worldonline.dk...
> "Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message
> news:r2lR7.37$Qv5.4866@news.get2net.dk...

> Derimod kan dyrlægen udskrive en veterinær udgave, hvor der kun er tale
> om det, jeg kalder den rene vare.

Har du nogen ide om hvad det koster og i hvilke mængder det ligger??

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 18:45

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:9v5g6u$1fen$1@news.cybercity.dk...

> Har du nogen ide om hvad det koster og i hvilke mængder det ligger??

Det kan jeg desværre ikke huske - problemet da jeg snakkede med dyrlægen
var, at det kun kunne fås i en altfor stor portion - til omkr. 5-600 kr
hvorfor jeg købte tabletterne.

mvh
Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 20:11

>
> > landhandel, som det ofte er i de ikke-receptpligtige midler du køber i
> > dyrhandelen, hvor de tilladte mængder aktivt stof er så små, at
> > producenterne er nødt til at blande flere sammen, for at opnå den
ønskede
> > virkning. Og denne virkning er endda ikke så god, som når du udelukkende
> > anvender metronidazol.
>
> Er du godt nok helt sikker på at der er metronidazol i de mediciner, du
> kan købe i dyrehandlen. Iflg. en af mine bekendte, der er ansat på et apo-
> tek er det ulovligt. Som hun siger: en dyrehandel må kun sælge medicin,
der
> alene indholder midler, der kan fås i håndkøb.
>
Det er rigtigt hvad din bekendte siger. Jeg har nok ikke udtrykt mig klart
nok. Hvad jeg mener er, at de midler der findes i præparater fra dyrhandelen
er mindre effektive end når du behandler med f.eks. metronidazol, hvilket
også er årsagen til at det må sælges i håndkøb.

Jeg tror faktisk langt hen ad vejen er vi enige, vi snakker blot forbi
hinanden.

Torben

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 20:35

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
news:eCrR7.6479$z4.811288@news000.worldonline.dk...
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
> news:9v5g6u$1fen$1@news.cybercity.dk...
>
> > Har du nogen ide om hvad det koster og i hvilke mængder det ligger??
>
> Det kan jeg desværre ikke huske - problemet da jeg snakkede med dyrlægen
> var, at det kun kunne fås i en altfor stor portion - til omkr. 5-600 kr
> hvorfor jeg købte tabletterne.

Jeg fik engang at vide på et apotek, at du kan få det i de mængder du ønsker
og at de kan afveje på stedet. Tabletterne (uden recept) koster cirka 35-40
kr. for 100 stk. a´ 500 mg.
Recepten kommer jo så oveni, og koster vel omkring 2-300 kr.

Torben

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 20:06

Carsten Gall skrev i meddelelsen <9v4kck$c4n$1@news.cybercity.dk>...
> Hvad er det for noget "pulver" som dyrlægen byder på??
> Det mest anvendte midel var før i tiden Emtryl, men det er jo blevet
>forbudt i
> hele EU og sandsynligvis også i Usa og Canada, hvad erstatning er der
>kommet for det??
>
> Carsten
>
Prøv at se 2. hit på emtryl på google. Kender ikke opdateringsdato

Ole

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 20:44

Jan Boegh skrev i meddelelsen ...
>"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message
>news:4ZkR7.36$Qv5.4937@news.get2net.dk...
>
>> Metronidazol kan ihvertfald fås i pulverform, men om det er det der
>her
>> hentydes til, skal jeg ikke kunne sige.
>
>Det er det.
>Jeg har faktisk overvejet at prøve at give en fisk en injektion i bughulen
>med
>en ganske lille smule af stadset i opløst form, da jeg ikke synes at
>resultaterne
>i forbindelse med 'Malawi-mave' er særligt overbevisende.
>
>mvh
>Jan

Jeg ville foreslå øverst på siden af ryggen for ikke at perforere organer

Ole

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 22:06

Torben Mathiassen <torben.mathiassen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ebtR7.157$Qv5.9142@news.get2net.dk...

> Jeg fik engang at vide på et apotek, at du kan få det i de mængder du
ønsker
> og at de kan afveje på stedet. Tabletterne (uden recept) koster cirka
35-40
> kr. for 100 stk. a´ 500 mg.
> Recepten kommer jo så oveni, og koster vel omkring 2-300 kr.

Det må være meget lang tid siden, for der er ingen apoteker der vejer
ting af selv mere.

For et par år siden var jeg hos dyrlægen med min kat, og spurgte der om
det var muligt at
få noget Emtryl mere, det var det ikke. Og fik derfor en recept med på
Metronidazol tabletter.
De kostede ca. 100,- for 24 stk á 500 mg.

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 22:27

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:9v5sb7$22v8$1@news.cybercity.dk...
>
> Torben Mathiassen <torben.mathiassen@get2net.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:ebtR7.157$Qv5.9142@news.get2net.dk...
>
> > Jeg fik engang at vide på et apotek, at du kan få det i de mængder du
> ønsker
> > og at de kan afveje på stedet. Tabletterne (uden recept) koster cirka
> 35-40
> > kr. for 100 stk. a´ 500 mg.
> > Recepten kommer jo så oveni, og koster vel omkring 2-300 kr.
>
> Det må være meget lang tid siden, for der er ingen apoteker der vejer
> ting af selv mere.

Det er nok fire år siden!
>
> For et par år siden var jeg hos dyrlægen med min kat, og spurgte der om
> det var muligt at
> få noget Emtryl mere, det var det ikke. Og fik derfor en recept med på
> Metronidazol tabletter.
> De kostede ca. 100,- for 24 stk á 500 mg.

Jeg har købt dem til den angivne pris så sent som for 6 måneder siden.

Torben
>
> Carsten
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 10:08

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message
newsuR7.178$Qv5.10322@news.get2net.dk...

> > 35-40
> > > kr. for 100 stk. a´ 500 mg.

> > Metronidazol tabletter.
> > De kostede ca. 100,- for 24 stk á 500 mg.
>
> Jeg har købt dem til den angivne pris så sent som for 6 måneder siden.

Er det mon ikke humane piller du har fået - så giver skatteyderne jo
et tilskud, hvilket ikke gælder for veterinærmedicin.

mvh
Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 00:10

Torben Mathiassen <torben.mathiassen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelseuR7.178$Qv5.10322@news.get2net.dk...

> Jeg har købt dem til den angivne pris så sent som for 6 måneder siden.

Enten har dit apotek set forkert i prislisten ellers er jeg blevet tørret
godt og grundigt!!

Og jeg håber da ikke at det er det sidste *s*

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 19:30

Jeg sidder her med lægemiddelkataloget fra 2000

Priserne er

250 mg 12 stk 27,45,-
250 mg 100 stk 140,25,-
500 mg 8 stk 32,70,-
500 mg 24 stk 82,60,-
500 mg 100 stk 271,95,-

Da det er antibiotika som har eksisteret i mange år har prisen sikkert ikke
forandret sig siden 2000. Der er nu stadig et par apoteker, som har
produktion af lægemidler og derfor eget råvare-lager. Men ikke metronidazol
DAK, som idag produceres af Nycomed. Lidt unødig information

Mvh Jeppe

Stud.pharm

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
news:l7FR7.2826$Q3.341778@news010.worldonline.dk...
> "Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message
> newsuR7.178$Qv5.10322@news.get2net.dk...
>
> > > 35-40
> > > > kr. for 100 stk. a´ 500 mg.
>
> > > Metronidazol tabletter.
> > > De kostede ca. 100,- for 24 stk á 500 mg.
> >
> > Jeg har købt dem til den angivne pris så sent som for 6 måneder siden.
>
> Er det mon ikke humane piller du har fået - så giver skatteyderne jo
> et tilskud, hvilket ikke gælder for veterinærmedicin.
>
> mvh
> Jan
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 21:36

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
news:l7FR7.2826$Q3.341778@news010.worldonline.dk...
> "Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message
> newsuR7.178$Qv5.10322@news.get2net.dk...
>
> > > 35-40
> > > > kr. for 100 stk. a´ 500 mg.
>
> > > Metronidazol tabletter.
> > > De kostede ca. 100,- for 24 stk á 500 mg.
> >
> > Jeg har købt dem til den angivne pris så sent som for 6 måneder siden.
>
> Er det mon ikke humane piller du har fået - så giver skatteyderne jo
> et tilskud, hvilket ikke gælder for veterinærmedicin.

Det er ganske givet det der er årsagen, da min kone fik hendes læge til at
udskrive en recept på dem til hende. (Hvad var det nu jeg skrev tidligere
med at læger (nogle) deler antibiotika ud til højre og venstre?).

Torben
>
> mvh
> Jan
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 21:37

"Jeppe Madsen" <JeppeM@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c17a23a$0$62359$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg sidder her med lægemiddelkataloget fra 2000
>
> Priserne er
>
> 250 mg 12 stk 27,45,-
> 250 mg 100 stk 140,25,-
> 500 mg 8 stk 32,70,-
> 500 mg 24 stk 82,60,-
> 500 mg 100 stk 271,95,-
>

Og med diverse tilskud falder beløbet tilsyneladende med omkring 230 kr.
Ganske god besparelse må man sige.

Torben

> Da det er antibiotika som har eksisteret i mange år har prisen sikkert
ikke
> forandret sig siden 2000. Der er nu stadig et par apoteker, som har
> produktion af lægemidler og derfor eget råvare-lager. Men ikke
metronidazol
> DAK, som idag produceres af Nycomed. Lidt unødig information
>
> Mvh Jeppe
>
> Stud.pharm
>
> "Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> news:l7FR7.2826$Q3.341778@news010.worldonline.dk...
> > "Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message
> > newsuR7.178$Qv5.10322@news.get2net.dk...
> >
> > > > 35-40
> > > > > kr. for 100 stk. a´ 500 mg.
> >
> > > > Metronidazol tabletter.
> > > > De kostede ca. 100,- for 24 stk á 500 mg.
> > >
> > > Jeg har købt dem til den angivne pris så sent som for 6 måneder siden.
> >
> > Er det mon ikke humane piller du har fået - så giver skatteyderne jo
> > et tilskud, hvilket ikke gælder for veterinærmedicin.
> >
> > mvh
> > Jan
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-01 13:10

Det er apotekets pris uden tilskud jeg har listet nedefor.

Tilskudsreglerne er jeg ikke bekendt med. Dog ved jeg der til penicillin og
antibiotika generelt gives højt tilskud.

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:AbPR7.184$UB6.5439@news.get2net.dk...
>
> "Jeppe Madsen" <JeppeM@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c17a23a$0$62359$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg sidder her med lægemiddelkataloget fra 2000
> >
> > Priserne er
> >
> > 250 mg 12 stk 27,45,-
> > 250 mg 100 stk 140,25,-
> > 500 mg 8 stk 32,70,-
> > 500 mg 24 stk 82,60,-
> > 500 mg 100 stk 271,95,-
> >
>
> Og med diverse tilskud falder beløbet tilsyneladende med omkring 230 kr.
> Ganske god besparelse må man sige.
>
> Torben
>
> > Da det er antibiotika som har eksisteret i mange år har prisen sikkert
> ikke
> > forandret sig siden 2000. Der er nu stadig et par apoteker, som har
> > produktion af lægemidler og derfor eget råvare-lager. Men ikke
> metronidazol
> > DAK, som idag produceres af Nycomed. Lidt unødig information
> >
> > Mvh Jeppe
> >
> > Stud.pharm
> >
> > "Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> > news:l7FR7.2826$Q3.341778@news010.worldonline.dk...
> > > "Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message
> > > newsuR7.178$Qv5.10322@news.get2net.dk...
> > >
> > > > > 35-40
> > > > > > kr. for 100 stk. a´ 500 mg.
> > >
> > > > > Metronidazol tabletter.
> > > > > De kostede ca. 100,- for 24 stk á 500 mg.
> > > >
> > > > Jeg har købt dem til den angivne pris så sent som for 6 måneder
siden.
> > >
> > > Er det mon ikke humane piller du har fået - så giver skatteyderne jo
> > > et tilskud, hvilket ikke gælder for veterinærmedicin.
> > >
> > > mvh
> > > Jan
> > >
> >
>