/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Alternativer til GY9.5 300 watt pærer
Fra : pjunge
Vist : 803 gange
200 point
Dato : 15-12-14 14:04

Hejsa.

Jeg har købt nogle brugte teaterfølgespots som skal bruges til belysning i et mindre rum.

De pærer der sidder i lige nu er nogle GY9.5 pærer på 300 watt til 230 volt.

Jeg regner med at sætte 4 af spottsene op for at få lys over det hele. Men jeg synes, det måske er lige i overkanten at brænde 1200 watt af på lys i det lille rum.

Jeg har søgt på nettet .. Og der findes tilsyneladende ikke den type pærer med lavere forbrug... Kun større. :-|

Er der nogen der ved om der findes nogle alternativer til de pærer, som vil passe i fatningerne?
Eller er der en nem måde at skifte fatninger til noget mere gængs?

MvH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-14 15:29

Teaterfølgespots er ikke egnet til en lille stue.
Flyt ind i en teatersal, hvis du vil bruge dem efter formålet.
spots er ikke egnet til lys over det hele.
som navnet siger er de til at koncentrere lys må en mindre plet.

Kommentar
Fra : pjunge

Dato : 15-12-14 15:43

Hele pointen med at købe lamperne var at de skulle bruges til noget andet end deres egentlige formål.

Og de passer perfekt ind med den størrelse de har.... 20 cm. lange.

Spredningen er fin.

De bruger bare for meget strøm... Derfor mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-12-14 17:08

->Pjunge, bare glem Transor, hans ævl er som vanligt helt ved siden af og totalt lamt. Kan sagtens følge dig, det er en del af noget decor og for at det skal se smart ud. Ved du kan få noget LED og proppe i, men det giver det jo ikke mindre lys af. Man kunne jo dæmpe sig ud af det, men det koster jo også også. Trafoer ville være rigtig godt, f. eks en auto-trafo, med flere udtag. Thyristorer er også gode men kan producerer lidt knæver i den kaliber. Som eksperiment kunne du forsøge dig med seriekobling to og to bare som eksperiment. Så får de kun den halve spænding.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 16-12-14 06:17

Jeg kan også sagtens følge det med at bruge lamper anderledes end tiltænkt af fabrikanten og har tit selv leget med alternative måder at bruge dem på - f.eks. en 1000W arbejdslampe med lysdæmper i en stue.

Idéen med at seriekoble glødelamper to og to er også fin og et simpelt alternativ til ovenstående, hvis man ikke har problemer med at der går en del strøm til - lyset bliver ihvertfald meget smukt og varmt.

Det har jeg prøvet med to 500W hvide arbejdslamper i et hvidt badeværelse - ren solonedgang.

Eller en 500W/110V klassisk glødepære (20x12cm) på 32V - giver lys som mange stearinlys og en smule varmere.

Jeg har kort søgt på LED-alternativer, men de ser ud til at være svære at finde for netop denne sokkel - ihvertfald, hvis man skal over 4-6W.

Det mest elegante ville vel være at finde 4 lysdæmpere, som kan klare 300W...

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 16-12-14 06:23

Hmm... - den emoticon kom fordi jeg prøvede at skrive solopgang og solnedgang lidt kortere...

Iøvrigt skal man huske at glødelamper, der dæmpes med lysdæmpere, bruger mere og mere strøm i forhold til lysudbytte, som man skruer ned - til gengæld bliver lyset også varmere og varmere i modsætning til sparepærer og led-pærer, der efter min mening ikke egner sig til at blive dæmpet - lyset bliver 'fesent'...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-14 11:09

Hvis du vil beholde dine lamper , er det en dårlig ide med seriekobling eller lysdæmper .
GY9.5 er halogenlamper . Hvis du dæmper dem til passende styrke , bruger de stadig høj effekt, selv om lyset bliver svagt og rødlig-varmt. Halogenvirkningen hører også op så lyskilden holder dårligere end du tror.

Du kan i stedet bygge dem om ,med en anden fatning til en mere pasende lyskilde efter eget valg. Små 20 til 50 W halogen lamper er måske er godt valg.

Så sker der let det at glødetråden kommer ud af focus , så lampen vil sprede lyset mere end den gør som rigtig teaterspot. Måske kan focus justeres så man på teateret kunne vælge spredningen efter formålet.

Kommentar
Fra : pjunge

Dato : 16-12-14 14:54

Tak for input alle... Desværre ser det ikke ud til at der er en nem løsning.

@Transor ... Det er korrekt at GY9.5 er halogen... Så det betyder åbenbart at en lavere spænding ikke er vejen frem. Hvis jeg forstår dig ret i forhold til at deres lyseffektivitet (i forhold til udnyttelse af den indkommende strøm) falder en del ved lavere spænding.
Og dermed går ideerne med serieforbindelse, lysdæmpere og trafoer lidt fløjten.

Mht udskiftning af fatning. Så er de nuværende fatninger nittet fast ... kan jeg konstatere...
Det gør det for mig at se en anelse svært at udskifte fatninger på en pæn måde...

Jeg må lige gå i tænkeboks... Men ideer er stadig velkomne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-12-14 16:10

Nitter kan som reget bores igennem, så de bliver nemme at skille ad. Nu kan det være at placeringen af nitterne er sådan at di skal brige en lille vinkelborholder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-14 10:27

Godt Transor kan fortælle at spots for teater/diskoteks/orkester brug ikke kan tåle at køre sammen med de dimmer-packs de kører med. Og da de stadig bruger samme effekt når de er neddæmpet, er den jo helt gal med strømskabene der anvendes og varmeudviklingen bliver jo enorm når man så dæmper dem, kan jeg læse.

Kommentar
Fra : pjunge

Dato : 18-12-14 11:01

Okay ... Nu begynder jeg at blive forvirret

Er der nogen der klart kan svare på følgende:

Hvis jeg sender ca. 110v ind i pæren.. Vil den så lyse ca. halvt så kraftigt og have ca. halvt forbrug?

Og hvis jeg sender ca. 55v ind ... Vil den så lyse med ca. 1/4 og have ca. 1/4 forbrug?

Og for lige at samle op.
Pæren er en 300 watts GY9.5 halogenpære beregnet til 230v

Jeg ved ikke lige helt hvordan jeg selv nemt kan teste det. Det der serieforbinding er vist ikke helt så ligetil. Og jeg vil ikke have nogen anelse om hvad forbruget er.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 18-12-14 13:15

Glødelampers effektivitet falder med faldende spænding og levetiden stiger - med forbehold for at det med levetid måske ikke helt holder med halogenpærer - jeg kan dog ikke forestille mig at de ligefrem lever kortere af underspænding.

Sender du altså halv spænding ind i pæren - med transformator, lysdæmper eller serieforbindelse - får du noget mindre end det halve lys ud og elforbruget vil være noget højere end halvdelen - det er jo sådan set, hvad lavere effektivitet går ud på.

Det samme vil så gælde endnu mere med 1/4 af spændingen.

Jeg kan godt forstå at du overvejer at se bort fra at halogenpærer ikke er helt så velegnede til underspænding som almindelige glødelamper, for projektet med at indsætte andre fatninger ser stort ud. Man kan få en masse forskellige adaptere til fatninger, men lige din er jo bare to tynde metalben og de kan nok ikke bære meget. F.eks. GU10 er meget mere robust og kan nemt bære en E27 fatningsadapter (den almindeligste).

Som sagt giver min 110 V, 500 W-pære med 32 V lys lidt varmere end stearinlys og lyser vel som en 40 W pære, men svært at bedømme, fordi lyset er så meget varmere end almindelige pærer - man kunne måske også sige, 10-12 sterinlys. Det er jo så omkring 1/3 af den spænding, den er beregnet til - de to 500 W arbejdslamper jeg skrev om, lyste som solnedgang og lyste vel tilsammen godt og vel som en 100 W pære.

1/4 og 1/3 spænding er lidt ekstremt synes jeg, men halv spænding giver uovertruffent lys, hvis man kan lide det varme lys og vil betale lidt ekstra i elregning og når du har fire lamper ligger det lige for at bruge dem to og to, hvis det ellers passer med stuen og brugen.

Jeg ville skyde på at sådan to 300 W (ialt 600 W) lamper i serie bruger et par hundrede W og vil lyse som knapt 100 W, bare meget varmere. Det er selvsagt 'et slag på tasken'.

Det er ihvertfald en enkel løsning at serieforbinde - to og to, ville jeg mene - alle fire i serie ville blive nærmest helt rød/orange lys og meget lidt af det.

At serieforbinde to lamper en enkelt, hvis man er vant til lidt el-arbejde - man kan bruge klemrækker e.l. - ellers er der jo lysdæmpere, som har den fordel at man kan få alle lysstyrker og farvetemperaturer - sidst jeg kiggede efter var der bare ikke så stort udvalg i så store effekter som 300 W - de er jo så heller ikke gratis, men det har sådan nogle lamper vel heller ikke været

Kommentar
Fra : pjunge

Dato : 18-12-14 15:10

@sferling.
Tak for detaljeret svar ...
Kan godt se det måske ikke er så svært alligevel med den serieforbinding, hvis man bruger klemrækker.

Men de skal vel skærmes af på en eller anden måde... Kan man bare bruge en forgreningsdåse til at gemme dem i?

Og hvilken tykkelse ledning skal der mindst bruges fra udtag/lampe til klemrækken ... og mellem 'rækkerne'?

Iøvrigt .... Jeg købte 10 lamper på een gang... Så prisen per stk. var fornuftig.

Accepteret svar
Fra : sferling

Modtaget 200 point
Dato : 19-12-14 12:28

Iøvrigt .... Jeg købte 10 lamper på een gang... Så prisen per stk. var fornuftig.

Den slags tilbud har jeg også altid haft en svaghed for

Jo, klemrækker bør ikke ligge uafskærmet - man finder noget af afskærme med, f.eks. en forgreningsdåse eller noget andet lidt solidt.

Almindelige el-ledninger (vist 1,5 mm2) kan jo bære 10 A, 2300 W, så dem kan man bare bruge hele vejen igennem.

Kommentar
Fra : pjunge

Dato : 19-12-14 13:23

Okay ... Så har jeg vist alle detaljer på plads til at kaste mig ud i det..

Mange tak for det.

Godkendelse af svar
Fra : pjunge

Dato : 19-12-14 13:23

Tak for svaret sferling.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 19-12-14 13:39

OK