/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Lille pixel i øverste venstre hjørne af ~
Fra : hansdal
Vist : 446 gange
100 point
Dato : 09-12-01 14:12

På mit skrivebord/baggrundsbillede er der en lille grå pixel, som bliver ved med at komme frem oppe i øverste venstre hjørne af skærmen.

==>
Hvad er det? Hvorfor kommer den?

(Man kan højre-klikke på skærmen, og 'opdatere' skærmbilledet. Pixel'en forsvinder så, men kommer igen, hvis man åbner og lukker et vindue!)

Jeg kører Win98, Office 2000 m.v. på en AMD K7 1700, 512 Mb ram, 40 Gb HD, 64 Mb grafikkort
Systemressourcerne står konstant på ca. 60%. Internet adgangen er via Stofanet kabelmodem.

Jeg har netop haft NIMDA og BadTransB@mm vira på computeren over en 14 dages periode. Derfor har jeg nu fået installeret Norton Internet Security 2002 med firewall, og live-opdateret virus beskyttelse. Efter komplet scan af computeren finder Norton nu ikke nogen virus'er. Win98 og Office 2000 har jeg geninstalleret.

Anyway, jeg er blot nervøs for den lille pixel, da jeg synes det er underligt, og jeg mener procenten for mine system resourcer burde være højere. Kan systemet stadig være virus inficeret? (Én gang sidenhen oplevet, at jeg var connected til Stofanet/internettet, uden at jeg havde lavet et 'sign-on'.

Jeg vil blot være 110% sikker på, at computeren er virus fri. Svar & erfaringer modtages gerne.

Kommentar
Fra : adam

Dato : 09-12-01 14:32

Jeg er med på en lytter, jeg har samme problem.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-01 14:20

hansdal wrote:

>På mit skrivebord/baggrundsbillede er der en lille grå pixel, som bliver
>ved med at komme frem oppe i øverste venstre hjørne af skærmen.

[snip]

>(Man kan højre-klikke på skærmen, og 'opdatere' skærmbilledet. Pixel'en
>forsvinder så, men kommer igen, hvis man åbner og lukker et vindue!)

Hvis den pixel altid fremkommer hvor der før har været et vindue, eller
hvis du kan få den til at forsvinde ved f.eks. at føre et ikon hen over
den, slippe det og bevæge det igen, er det højst sandsynligt fejl i din
video-ram.
Ikke noget alvorligt, men irriterende.

>komplet scan af computeren finder Norton nu ikke nogen virus'er. Win98
>og Office 2000 har jeg geninstalleret.

Det er godt du har geninstalleret efter din virusinfektion.

Formatterede du harddisken ved geninstallationen eller installerede du
bare oveni?

Hvis du formatterede computeren er der ihvertfald ingen virus. Med
mindre den også lå i dine eventuelle backups.

>Jeg vil blot være 110% sikker på, at computeren er virus fri.

Det kan du aldrig være. Men du kan være sikker nok

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-01 14:28

hansdal skrev:

>På mit skrivebord/baggrundsbillede er der en lille grå pixel, som bliver
>ved med at komme frem oppe i øverste venstre hjørne af skærmen.

Har du Kazaa installeret?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
>>> Vær med i konkurrencen om gratis unlocking! <<<
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-01 17:08

hansdal skrev:

>højere. Kan systemet stadig være virus inficeret? (Én gang sidenhen
>oplevet, at jeg var connected til Stofanet/internettet, uden at jeg
>havde lavet et 'sign-on'

Hvis du logger på Stofa, kan du slukke computeren og genstarte
den og stadig have forbindelse - forudsat at modemmet ikke
slukkes.

--
Bertel
Min usenetstatistik er blevet opdateret. Se min
Hjemmeside: http://lundhansen.dk/bertel/
Zipfil: http://lundhansen.dk/bertel/statistik/statistik.zip

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-01 17:53

On 09 dec 2001 hansdal wrote:

> På mit skrivebord/baggrundsbillede er der en lille grå pixel, som bliver
> ved med at komme frem oppe i øverste venstre hjørne af skærmen.

Har du installeret ICQ, så gem den lille grå pixel i start bjælken (den
har sikkert samme farve). Har du ikke installeret ICQ - The problem might
be elsewhere.

--
Thomas Olesen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-01 19:31

>
> Har du Kazaa installeret?

Hvordan hænger det sammen? Jeg har haft selvsamme plet på nøjagtig samme
sted med kazaa installeret, men jeg regnede med det var en fejl på mit
grafikkort (voodoo3).
Nu har jeg en ny com og kazaa installeret igen uden noget problem.

Mvh Thomas Hjort

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-01 19:58

"hansdal" <hansdal.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:IkJQ7.1384$Q3.146905@news010.worldonline.dk...
> På mit skrivebord/baggrundsbillede er der en lille grå pixel, som
bliver
> ved med at komme frem oppe i øverste venstre hjørne af skærmen.

Hold da helt k... jeg troede at det var et
magisk øje som hackeren brugte for at
se hvem der sad bag skærmen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-01 21:26

Thomas Hjort skrev:

>Hvordan hænger det sammen?

Det er et eller andet adware-halløj.

Søg på kazaa, adware og adaware på Google.com...

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
>>> Vær med i konkurrencen om gratis unlocking! <<<
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-01 23:14

On Sun, 9 Dec 2001 19:58:29 +0100,
Gevaldi <dynamolygte@SPAMhotmail.com> wrote:
>
> "hansdal" <hansdal.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:IkJQ7.1384$Q3.146905@news010.worldonline.dk...
>> På mit skrivebord/baggrundsbillede er der en lille grå pixel, som
> bliver
>> ved med at komme frem oppe i øverste venstre hjørne af skærmen.
>
> Hold da helt k... jeg troede at det var et
> magisk øje som hackeren brugte for at
> se hvem der sad bag skærmen

Det er det. Søg lidt på nettet, og du vil få bekræftet
at det er software installeret sammen med noget
pirat-delingssoftware som Kazaa eller lignende.

Jeg synes det er hamrende irriterende når clueless
personer installerer noget sådant skrammel på deres
maskiner, specielt fordi de ikke fatter at det er
det der er skyld i de 100 ekstra bannerreklamer de
får pr dag i pop-up vinduer.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-01 23:16

> >Hvordan hænger det sammen?
>
> Det er et eller andet adware-halløj.

Ok, jeg kan godt se det. Jeg har netop installeret kazaa (på en spritny com)
og nu er den dér pixel der igen!

Mvh Thomas der er ved at være træt af kazaa men som har svært ved at undvære
det.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-01 23:26

Thomas Hjort skrev:

>Mvh Thomas der er ved at være træt af kazaa men som har svært ved at undvære
>det.

Brug Grokster - det er nøjagtig det samme, bare med bedre support og
uden det der adware-ting...
Morpheus er også det samme, men har vist også noget adware-halløj
indbygget.

Andre alternativer er Edonkey2000, Direct Connect osv.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
>>> Vær med i konkurrencen om gratis unlocking! <<<
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 00:18

Tak for det.
Men hvad er 'adware' for noget?

Thomas

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 10-12-01 00:28

Thomas Hjort skrev:

>Men hvad er 'adware' for noget?

Det kaldes også spyware, en søgning på Google kan med stor
sandsynlighed give dig en masse info. Ellers prøv www.whatis.com

Det kan anbefales at køre f.eks. Adaware til at rense systemet:
www.lavasoftusa.com/aaw.html

Jeg havde meget mere adware installeret end jeg troede. Adaware rydder
også op i ens cookies, så cookies fra div. banner-/reklameselskaber
fjernes.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
>>> Vær med i konkurrencen om gratis unlocking! <<<
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 09:59

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:9v0rd4$18hn$1@news.cybercity.dk...
> Tak for det.
> Men hvad er 'adware' for noget?
>
> Thomas
>

Det er KaZaa's måde at få penge ind på, du får en masse reklamer i hovedet
når du bruger den.

Pixelen må være det øverte hjørne af det vindue de bruger, og så formindsker
de det til 1 x 1 når de ikke viser reklamer.

Carsten Nielsen

Kommentar
Fra : hansdal

Dato : 10-12-01 11:09

Hej Lasse Hedegaard m.fl.

Jeg har nu downloadet Ad Aware 5.62, og fjernet 71 komponenter af div. spyware. Rimeligt meget! Jeg har dog stadig pixel'en siddende i øverste venstre hjørne. Ingen ændringer dér. Siden jeg stillede spørgsmålet har jeg også afinstalleret ICQ, men jeg har stadig Kazaa 1.33 kørende.

Programmet Ad Aware 5.62 kan dog ikke fjerne de sidste 3 komponenter den finder kaldet 'Cydoor'. Filen c:\windows\system\cd_clint.dll kan ikke slettes, og jeg har andre komponenter liggende på: .default\software\cydoor og software\cydoor, som jeg heller ikke kan komme af med.

Men tak for svarene.

Godkendelse af svar
Fra : hansdal

Dato : 10-12-01 11:21

Tak for svaret Lasse Hedegaard.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 17:36

Carsten Nielsen skrev:

>Det er KaZaa's måde at få penge ind på, du får en masse reklamer i hovedet
>når du bruger den.

Det gør man også i mange andre programmer og på hjemmesider. Problemet
med adware er, at den sender en masse informationer _tilbage_ til dem,
hvad man søger på osv., så den kan sende målrettede reklamer.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
>>> Vær med i konkurrencen om gratis unlocking! <<<
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 14:05

Jeg har også den lille pix i venstre hjørne af min skærm.
Men jeg er tilfældigvis klar over hvad det er :)
Jeg har en Logitech mus med scroller. hvis man trykker på scrolleren åbnes
en menu med nogle browserfunktioner såsom back, refresh osv.
Den lille pix er logitech programmet til musen.