/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Kobberfad til frisk frugt ??
Fra : hovsada
Vist : 920 gange
100 point
Dato : 18-11-14 20:17

Jeg har et stort antikt kobber/skål som jeg er usikker på brugen af i forbindelse med madvarer!!

Frisk frugt/nødder....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-14 20:37

Der er syre i frugt, som måske kan få overfladen til at irre.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 18-11-14 20:59

Citat
Det anbefales at undgå direkte kontakt mellem kobber og fødevarer, da fødevaren kan misfarves eller få afsmag.

Der er ingen restriktioner for brug af kobber belagt med tin, rustfrit stål eller et andet passende materiale.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Metaller-og-legeringer.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-14 21:09

Nåe ja - jeg tænkte kun på det stakkels fine kobber.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-11-14 07:36

Kommer vel an på hvor meget syre frugterne sender ud i luften, blander man appelsiner med æbler eller bananer for at det skal se pænt ud vil appelsinerne ødelægge de andre.

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 19-11-14 11:24

Tak for svaret ans. havde håbet på lidt mere uddybende ! :-/

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-11-14 11:35

Du giver blot fadet en gang Zaponlak, så kan du bruge det som du lyster til det du lyster...

ét eksempel på hvor du kan købe det -
http://webmaling.dk/autolak/zaponlak-kobber-messing-oxidering.html