/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Lægge nyt gulv?
Fra : iluap
Vist : 498 gange
100 point
Dato : 12-11-14 17:28

Jeg har næsten pillet et gulv op i et værelse på måske 12 m2; det er flydende parket på strøer.

(Rummet lugtede af jord, og vi tjekker for skader, rottereder mm)

Skal man i jem&fix for at finde et nyt, billigt gulv, og hvilke søm er bedst? Dem der er blevet brugt i det gamle gulv er nogle ret store krabater - måske 6 cm. lange.

Jeg har ingen sømpistol, men derimod en skruemaskine

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-11-14 19:00

Man bruger ikke søm længere, men montaflex -skruer. De har et lille kegleformet hoved som nemt kan gemmes nede imellem gulerødderne. Du kan sikkert finde nogle pjecer om det på tømmerhandelen eller få lidt vejledning.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 12-11-14 20:15

Det gamle gulv havde en tykkelse på omkring 20 mm; det man kan købe i dag er 7-8-9 mm; er dét nok hvis de skal spænde over en halv meter?

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-14 20:54

Det duer ikke til noget. Du skal have massivt plankegulv på minimum 22 millimeter.
Ellers skal du have spånpladegulv og derpå en tynd gulvbelægning.
Efter min mening bør du kontakte en tømrermester eller gulvlægger for at få råd og vejledning.
Jeg er selv tømrer og har desværre set alt for mange eksempler på gør det selv projekter der er gået fuldstændig galt fordi folk ikke har haft den fornødne viden og evner til at udføre arbejdet

Godkendelse af svar
Fra : iluap

Dato : 12-11-14 20:56

Tak for svaret trimare46.