/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Hvordan sletter jeg mit c drev 100%
Fra : spimmer
Vist : 727 gange
500 point
Dato : 04-11-14 16:23

Hejsa.
Jeg har haft så mange problemer på min stationære computer, at jeg vil slette mit c-drev 100% og så starte helt forfra. Hvordan gør jeg det?
mvh
spimmer.

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 510 point
Dato : 04-11-14 16:50

Tja det kan du reelt gøre under din installation - idet du vælger at slette alle partitioner under din installation.
Dermed laver den en ny partitionstabel - og dermed er dine data slettet og vil ikke gå igen!

Ellers kan du via en anden maskine køre et tool som dette http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/

Men det skal gøres fra en anden PC

3 - kan du hente Ultimate BootCD brænde den på en ISO og boote på denne skive - hvor der er flere formateringsværktøjer.
http://www.ultimatebootcd.com/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-14 19:19

Men du skal tænke dig meget godt om inden du gør det. Især hvis det er en bærbar computer.

du skal have de rigtige drivere både til bundkort, lyd ,grafik , osv.
til bærbare er de ofte ret specielle, så man ikke bare kan bruge noget generelt.
alt for mange har lavet det nummer og endt med en lavopløst skærm, uden DMA, så diskoperationer bliver dræbende langsomme.

Alene det at du spørger om hvordan, tyder på at du ikke kender konsekvensen af det du har gang i.

Det er bedre hvis din computer har knapper eller dvd til reinstallation af den oprindelige opsætning.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-14 12:55

spimmer -> Hvor svært ka' det være?
SÅLEDES: http://www.dban.org/
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-14 13:05

Nåeh ja.. efter du har slettet hele pibetøjet (Vær opmærksom på at DBAN også fjerner disk partitions, bootsektor mm. ), så skal du som minimum bruge en eller anden CD/DVD til at lægge et operativsystem ind igen og komme på nettet.

Lav f.eks. FØRST en UBUNTU installation på en DVD.

ad 1.) http://www.ubuntu.com/download/desktop
ad2.) http://www.ubuntu.com/download/desktop/burn-a-dvd-on-windows

Så kan du efter en genstart lægge LINUX distributionen på PC'en.

Husk : BIOS skal sættes op til, at kunne boot'e fra CD/DVD.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-11-14 14:48

Den eneste sikre måde totalt at slette et drev på er at lægge det i en ovn, evt brændeovn, ved over 500° . Så kan det ikke læses mere, når magnetbelægningen har været over er over Curie temperaturen .
Hvis man skal bruge en frisk disk, er det bedst at købe en ny. Så er man også bedre sikret mod diskhavari det næste års tid.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-14 16:22

Det du forvekser transor er; at SLETTE eller DESTRUERE et drev fysisk for alle DATA.

Der er mange 'myter' om datasletning/-destruktion. Informaton/data er på en alm. harddisk gemt 'FYSISK' som 0'er og 1'ere (ON/OFF = +/-) på et magnetisk materiale.. Sættes alle kukommelses enheder (bit's) som disken kan indeholde til 0 el. 1. Så kan du ikke længere hive mere end denne nformation ud af drevet! Firmwaren' som evt. kan være en EEPROM kreds.. kan kun fortælle om layoutet: Timer, RTPS (omdrejningshastighed), læse/skrivehoveds styring, antal Spor, Sektorer, deres størrelse, offset's (wordstørrelse (4/8/16/32/64/128 ..osv, bit)). Altså ingen egentlig information om tidloigere indhold.

Der kan ikke om nogen omstændigheder hives 'gamle' data ud af et drev slettet med DBAN !!!

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 20-11-14 14:29

Tak for svaret peque.