/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ØV-Surt..........
Fra : lham
Vist : 1214 gange
100 point
Dato : 25-10-14 07:28

Win XP SP3

browswer Google Crome

På det sidste sker det meget ofte at jeg ved søgning efter en side på n€ttet får beskeden :
ØV-SURT Der gik noget galt under visningen af siden-prøv igen eller gå til en anden side for at fortsætte :

Det bliver dog ofte ved adskillige gange ( har prøvet deres link til fejl , men der står bare fejl 503 prøv igen om 30 sec. )

Hvad gør jeg for at slippe fri for det irriterende nytilkomne tidsrøveri ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-14 08:12
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-14 08:15

503 Serveren er ikke tilgængelig i øjeblikket (fordi den er overbelastet eller under vedligeholdelse). Denne situation er generelt midlertidig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-10-14 07:00

503 fejl opstår; når man prøver at få adgang til et bibliotek/fil via en URL til en (Internet-)server, hvor man ikke har de fornødne adgangsrettigheder.

Administratoren af serveren kan ændre adgangsbetingelserne så man (..igen?) kan få adgang, men det er altså ikke noget man, som bruger, selv kan ændre på.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-10-14 07:15

Ps. Hvis fejlen virkelig giver teksten:

"ØV-surt..." osv.

.. så er der tale on en 404 fejl (Siden kan ikke vises...") osv., som programmøren af hjemmesiden omdirigerer fra en standard fejlmeddelelse til en 'hjemmelavet' fejlside. En 404 fejl opstår, hvis man prøver at nå en side via en URL som IKKE eksisterer (..længere).

Omdirigeringen kan laves med htaccess:

http://www.htaccessbasics.com/404-custom-error-page/

Prøver man at tilgå htacces adressen/filen direkte 'udefra' får man en 505 fejl

Her er et eksempel på en 'hjemmestrikket' 404 fejlside:

http://www.cssboxing.com/øv-surt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-10-14 07:21

UPS... : "..får man en 505 fejl", skulle naturligvis ha' været ..får man en 503 fejl.
Ovenstående kaldes en slåfejl ..eller en 'fejl 40'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 31-10-14 06:41

kommentarerne er tekniske "hen over mit hovede"
"øv surt........... " meddelelsen kommer stadig ofte og på forskellige hjemmesider.
Er der ikke en let forståelig punkt for punkt fremgangsmåde så jeg kan fjerne fænomenet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-10-14 09:37

Som sagt; ..en fejl 503 ? (..eller 404)

NEJ : Det kan du ikke gøre noget ved !!!

Imidlertid er en "Øv surt.." ikke en 'normal' fejltekst. Det er dermed 'noget andet' som er årsagen. Dette 'andet' kunne være Spy- Mal- eller Adware evt. en browser Hijack ..altså noget skidt der bør fjernes.

Download og kør en 'Complete scan' med SAS :

http://www.superantispyware.com/download.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-10-14 09:40

Hvis det skulle vise sig at være en fejl i systemets registreringsdatabase kan du rense denne med Ccleaner som hentes her:

https://www.piriform.com/ccleaner/download

Her er en vejledning til programmet på dansk:

http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-11-14 06:44

molokyle

ccleaner kører jeg hver aften
nu har jeg kørt spywarefri.

det synes ikke at hjælpe, men noget mønster i hvilke sider der udløser "Øv Surt..... " kan jeg ikke finde, det er måske oplysende at det forekommer både på min stationære og den bærbare ( begge Win XP-sp3 og Chrome )

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-14 11:32

Kig i: Start -> Kør... -> skriv ; msconfig -> fanen; Start -> Se så; hvad der køres af opstartsprogrammer -> ..og SLET de irrelevante!
..derefter: Genstart
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-11-14 06:54

molokyle
Citat
Se så; hvad der køres af opstartsprogrammer -> ..og SLET de irrelevante!

ja det er meget godt , men jeg er ikke udstyret med evnen til at vurdere hvad der er irrelevante opstartsprogrammer- har noget kørende der hedder SOLUTO jeg jeg rebnede med tog sig af den slags ting.
Er der der ikke noget med PC en kan gå ned / blive mærkelig hvis man få slettet noget relevant men som man gættede på var irrelevant ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-14 07:41

Joeh... det er f.eks. en dårlig ide at fjerne fluebenet fra sit antivirusprogram.

Når du kører Ccleaner har du så først sat det 'rigtigt' op? Dvs. under "Rens" valgt fanen; 'Programmer' og sat ALLE flueben ved f.eks. Chrome, samt ..JAVA osv. ?

SOLUTO er vist et udmærket værktøj i stil med IOBIT's Advanced SystemCare 7. Altså progammer målrettet mindre tekniske brugere. Umiddelbart vil jeg tro du har ret; det burde kunne klare det fornødne.

Til gengæld er jeg stensikker på at det ikke kan holde evt. malware ude ...hvilket mange antivirusprogrammer heller ikke kan, hvis man AKTIVT er 'kommet til' at takke [Ja] el. [Ok] til en eller anden obskur toolbar og deslignende. En firewall er heller ikke meget værd, hvis man blot tillader kørsel hver gang den kommer med en forespørgsel.

Fik du kørt en 'Complete Scan' med SAS ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-14 07:46

Ps. Omkring Ccleaner :

Du kan roligt sætte alle fluebenene under fanen; Programmer, men du skal nok holde nallerne fra at sætte alle flueben under Windows fanen. Det kan gøre det en smule bøvlet, da alle alle dine personlige indstillinger i Windows bliver slettet og sat tilbage til default standard indstillingerne.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-14 07:59

Øeh... jeg tænker lige....
Citat
..det forekommer både på min stationære og den bærbare ( begge Win XP-sp3 og Chrome )

Hvilket kunne tyde på et forbindelses problem. Har du tjekket kabler og genstartet din router?
Faktisk kan en router også være inficeret med 'skidt & møg':

http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/515385/can-a-router-be-infected/

Læs tråden igennem, men fokusér på den sidste kommentar skrevet af quietman7 "Global Moderator".

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-11-14 11:37

Citat
Du kan roligt sætte alle fluebenene under fanen; Programmer, men du skal nok holde nallerne fra at sætte alle flueben under Windows fanen. Det kan gøre det en smule bøvlet, da alle alle dine personlige indstillinger i Windows bliver slettet og sat tilbage til default standard indstillingerne.
Blink </MOLOKYLE>

complete scan med SAS er kørt på både stationær og bærbar.
har for et pr timer kørt power off/reset på både modem og router

ser ikke ud til at virke.

Jeg er ikke meget for sætte flere flueben end de der default i CCleaner, både i rens og register med mindre der er et sted hvor jeg kan se hvilke indstillinger der er på henholdsvis bærbar og stationær pt ( jeg risikerer jo at maskinerne bliver "helt fremmede for mig"- så hellere leve med den tilbagevenden besked " genindlæs" , men det iriterer mig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-14 08:32

Jeg har kikket lidt rundt på nettet og er blevet opmærksom på at 'Øv surt..' blot er en dansk oversættelse at den 'normale' engelske fejltekst. Hele XML translations filen kan læses her:

https://github.com/chromium-illumos/src/blob/master/chrome/app/resources/generated_resources_da.xtb

De som meget ofte bliver generet af meddelelsen bliver, i næsten alle tekniske fora, rådet til at slette Chrome, køre Ccleaner, ..og geninstallere browseren.

Længere tror jeg ikke jeg kan komme med 'problemet'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-11-14 07:19

molekyle

hvad mister jeg ved at slette chrome ? feks kontakter /mails osv ?
er det det samme som i indstillinger for Chrome "Gendan indstillinger til deres oprindelige standardkonfiguration"

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 07-11-14 08:25

Dette må du ikke hænge mig op på, men jeg mener du blot skal lave en back-up af biblioteket:

C:\Documents and Settings\[your name]\Local Settings\Application Data\Chromium\User Data

..efter geninstallation kopiere du dette bibliotek tilbage.

Der er en glimrende forklaring her: http://juan2geek.com/how-to-backup-and-restore-entire-google-chrome-setting/

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 08-11-14 07:01

Tak for svaret molokyle. og brug af din tid

Det med Chrome backup ser tilforladeligt ud, men lige nu er min stationære PC gået helt i udu så jeg tør først experimentere med backup løsningen når jeg har begge maskiner kørende igen