/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad må en muslim spise?
Fra : vic200
Vist : 1063 gange
200 point
Dato : 24-10-14 05:59

Er der nogle her der kan hjælpe mig. Vi har i vores ældreklub fået en nyt medlem som er fra Irak og ikke må spise svinekød. Hun skal med til Mortens aften og vil gerne med til vores store julefrokost, men de jeg fortalte om det store ta selv måtte hun melde fra, da hun ikke må spise svinekød. Hun kan ikke få frikadeller, kålpølser, leverpostej, ribbensteg m.m.
Hvis bestyrelsen vil glæde damen og måske langsomt få hende af med den dårlig vane at holde sig fra svinekød, hvad må hun så spise?
Er der nogle gode forslag, når vi andre får en dejlig julefrokost og bestyrelsen skulle få ondt af hende?

Vi er lidt modstander at skulle tage sådanne hensyn.

vic200

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-10-14 08:31

Svinekød kan - hvis ikke det kommer på køl - udvikle nogle bakterier, som er dødelige. Derfor må muslimer ikke spise svinekød, men køleskabet er opfundet, men det "ved" de ikke.

De mangler at gå igennem "oplysningstiden", som vi andre gjorde i 1700/1800 tallet.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-10-14 08:58

Citat
Vi er lidt modstander at skulle tage sådanne hensyn.

Så lad da vær...

Spørg hende hvad hun spiser hvis I absolut vil have hende med, det er jo trods alt hende selv der har sagt fra.

Accepteret svar
Fra : dummies_pomfrit

Modtaget 200 point
Dato : 24-10-14 09:30

En muslim må ikke spise svinekød, eller andre madvarer som indeholder dele fra svin. F.eks svine-gelatine.
Som jeg ved det er det Pga. man kan blive forgiftet af at spise svin Eksempel http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=42445
Og fordi Skaberen har forbudt, muslimer at spise svin.

Derudover må en muslim ikke nyde produkter som indeholder spiritus.

Jeg er også selv muslim, og når min arbejdsplads eller fodboldklub inviterer mig til julefrokost.
Deltager jeg, men jeg undgår at spise svinekød og drikke alkohol. Så plejer jeg bare at tage noget salat og et stykke brød til i stedet for.

Og det fungerer rimelig godt, så for man lidt og spise og kan være med i fællesskabet.

Men jeg kan godt forstå hun er lidt skræmt, hvis hun aldrig har deltaget til et julefrokost før.
Det kan måske også være pga. hun er ny medlem i klubben.

Jeg syntes ikke bestyrelsen skal have ondt af hende, i skal bare inviterer hende ligesom alle andre, også respekterer hendes beslutning. Måske vil hun deltage om nogle år, når hun lærer de andre medlemmer bedre at kende.

Mvh.
dummies_pomfrit

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 24-10-14 09:40

Giv hende kylling eller lam, mange spiser lam til jul.
MV2

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 24-10-14 11:10

Mortens aften?

Jamen så er det jo and elle gås der skal på bordet, og det må muslimer godt spise!
Problemet kan da ikke være så stort, da der findes millionvis af opskrifter der ikke indeholder svinekød!!

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 24-10-14 11:11

Kylling, lam , and, oksekød, fisk.

Så hun kan få lammesteg, andesteg, roastbeef m.m. og lad så være med at, "få hende fra" en religiøst begrundet vane... Hun bestemmer sgu da selv hvad hun tror på og lige så lidt som hun skal prakke dig sin tro på, lige så lidt skal du prakke din tro, eller ikke-tro på hende.

Men lad da være med at tage særhensyn og lad hende spise det fra buffeten, som hun har lyst til og må spise.

Jeg ved ikke hvordan det er med skaldyr/rejer. Jeg mener at kunne huske, at en eller anden religion også forbyder dette, men kan ikke huske om det er islam.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 24-10-14 11:14

Roastbeef, - Rejer, - Røget laks, - Andebryst, - Kyllingelår har I ikke det med på jeres julebord?
Ammitz

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-10-14 16:04

hun har sikkert meldt fra da hun har forstået du ville "få hende af med en dårlig vane". Det er mangel på respekt for andre mennesker. Jøder spiser heller ikke svinekød. Og hvad med vegetarer? Skal du også lære dem at spise kød?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-10-14 16:05

Citat
Så hun kan få lammesteg, andesteg, roastbeef m.m.

Medmindre hun understreger at det skal være halal, og man skal nok også undgå at varme anden op sammen med ribbensstegen i ovnen, kommer an på hvor strid hun er.
Tilbehør til kødet såsom syltede peberfrugter, men de spiser også agurker, invandrerbutikkerne bugner af syltede produkter da de konseverer meget hjemme grundet opbevaring

Grønlangkål, sønderjysk hvidkål........jeg har observeret at muslimerne køber meget hvidkål.

Gedeost og masser af druer til, evt dadler......og så masser af brød fra indvandrerbageri, flere supermarkeder har også de runde fladbrød.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-10-14 20:45

Fjerkræ - herunder and, skal også være halalslagtet. Dvs en imam skal messe under slagtning.

Men at invitere en muslim med til jule-tamtam, svarer vel i grunden til at invitere en flok SS-totenkopf soldater til bøn i Synagogen.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-10-14 21:03

selv om muslimer ikke fejrer jul, har de ikke noget mod jul, da Jesus også er deres profet.

Kommentar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 24-10-14 21:14

Citat
Fjerkræ - herunder and, skal også være halalslagtet. Dvs en imam skal messe under slagtning.

Det er ikke et krav at en imam skal være til stede under helal slagtning, hvorfor mange slagtere kender du som også er imam..

Den person som skal slagte fjerkræet, skal nævne Allah´s navn inden han begynder at slagte. Dyret skal slagtes med en skarp kniv, og blodet skal løbe ud for at undgå sygdomme.

Det er et stort emne, men det er nok nogle af de vigtigste punkter jeg har nævnt tror jeg.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-10-14 21:27

Okay pomfrit, du ved måske noget jeg ikke ved...?
Citat; Når kyllingerne ankommer til slagteriet, bliver de hængt op i kroge med hovedet nedad. Selve slagtningen indledes med, at en imam eller en særligt godkendt muslim siger en bøn over dyrene. Eksempelvis: »I Guds navn. Allah er den største.« I et dæmpet, beroligende lys bliver kyllingerne sænket ned i et elektrisk vandbad, som bedøver dem fuldstændig. Der går omkring fem sekunder fra de bliver trukket op af vandet, til de får deres hals skåret over af en automatisk kniv, så blodet kan løbe ud af deres små kroppe. Hele processen bliver overvåget af muslimen. citat slut.
http://www.b.dk/nationalt/din-loerdagskylling-er-slagtet-i-allahs-navn

the same procedure with the ducks, dear dummies pomfrit.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 24-10-14 21:38

Som vanligt, ender tråden ud i noget helt andet end spørgsmålet som oprindeligt blev stillet.
Alle har en masse kommentarer bortset fra spørgeren.

Kommentar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 24-10-14 22:10

Citat
Selve slagtningen indledes med, at en imam eller en særligt godkendt muslim

Det er ikke et krav et det skal være en imam, hvis ikke der er en imam til stede, kan en almindelig muslim, sige bønnen i Allah´s navn F.eks. i stedet for imamen.
Citat
I et dæmpet, beroligende lys bliver kyllingerne sænket ned i et elektrisk vandbad, som bedøver dem fuldstændig. Der går omkring fem sekunder fra de bliver trukket op af vandet, til de får deres hals skåret over af en automatisk kniv, så blodet kan løbe ud af deres små kroppe. Hele processen bliver overvåget af muslimen.

Jeg er ikke ekspert på området, så jeg kan ikke bekræfte at det lige skal foregå på den måde,
Men tror det variere lidt fra land til land, og fra fabrik til fabrik.

Jeg har fundet en video fra et halal slagteri hvor de serie-slagter kyllinger, du kan selv se hvordan det foregår.

[YOUTUBE]https://www.youtube.com/watch?v=szHs9Xj8a_M[/YOUTUBE] ( https://www.youtube.com/watch?v=szHs9Xj8a_M )

Der findes sikkert også andre videor, men det var den her jeg fandt da jeg søgte på youtube.

Kommentar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 24-10-14 22:12
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-10-14 22:45

Citat
selv om muslimer ikke fejrer jul, har de ikke noget mod jul, da Jesus også er deres profet.
Det er sådant set ikke min erfaring, da Koranens fremstilling af Jesus forkaster utvetydigt begrebet om ‘treenighed’, Jesu ‘guddommelighed’ eller at han skulle være den ‘guddommelige søn’. I islam anses Jesus som en af Allahs store profeter. Koranen gør det klart, at Jesu undfangelse uden en far ikke gør Jesus til Guds søn, og nævner i denne henseende Adam, som blev skabt af Allah uden en far og en mor.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-10-14 23:18

De fleste burde vide at alle vores industrislagtede kyllinger er halal.

Man kan dog købe andre fra nogle gårdslagterier.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-10-14 23:24

Uanset hvad, så er der ingen af dem, der har skabt jorden, himlen og alt det andet.

Det skete i Big-Bang UDEN deres indflydelse!

Selv Vatikanet har - endeligt - accepteret det.

Hvis man sætter jordens udvikling ind i et kalenderår, som så skal dække de 4,3 mia. år, så har mennesket kun været på jorden de sidste 19,44 minutter af året den 31. december, så vi har kun været her kort, selvom vi mener vi har været her i 170.000 år, hvilket svarer til den nævnte tidsperiode.

Det er blot et splitsekund af jordens historie.

Det tog 100 millioner år at danne olien - svarende til 16,9 dage - i september - og vi har brugt den i løbet af 1,1 sekund, hvis der ikke er mere tilbage i år 2050!

Religion eller ej, så er vi virkelig i stand til at bruge de ressourcer, vi har til rådighed.

Erkend, at GUD eksisterer IKKE!!

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-10-14 23:29

Tommy - jeg kan fortælle dig, at et asylcenter med hovedsagelig muslimske beboere, blev af den lokale præst, inviteret til julestue i kirken. centerlederen gjorde meget ud af at forklare dem, at det var helt i orden at sige nej tak. Men alle sagde ja tak. De synes det var interessant at se hvordan man fejrede jul i Danmark og se en dansk kirke indefra.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-10-14 23:39

Citat
Uanset hvad, så er der ingen af dem, der har skabt jorden, himlen og alt det andet.

Det skete i Big-Bang UDEN deres indflydelse!

Selv Vatikanet har - endeligt - accepteret det.
Aaaaarhhh Bille, det var en letkøbt påstand at smide ud. Ved den lejlighed - du omtaler - erklærede pave Benedict, at den katolske kirke accepterer den moderne videnskab.
»Der er ingen konflikt mellem troens forståelse af skabelsen og den empiriske videnskabs beviser,«

Citat
Tommy - jeg kan fortælle dig, at et asylcenter med hovedsagelig muslimske beboere, blev af den lokale præst, inviteret til julestue i kirken. centerlederen gjorde meget ud af at forklare dem, at det var helt i orden at sige nej tak. Men alle sagde ja tak. De synes det var interessant at se hvordan man fejrede jul i Danmark og se en dansk kirke indefra.
Tro det eller lad være, det er jeg glad for at læse.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-10-14 00:41

Gad vide hvad alt dette ævl har med sagen/spørgsmålet at gøre

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-10-14 18:51

Citat
Gad vide hvad alt dette ævl har med sagen/spørgsmålet at gøre
Hvilket ævl taler du om..?

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 27-10-14 13:34

Hvor mon vic200 er rejst hen?
Ammitz

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-10-14 09:57

Han er sikkert taget til julefrokost og har glemt alt om spørgsmålet...

Godkendelse af svar
Fra : vic200

Dato : 30-10-14 18:07

Tak for svaret dummies_pomfrit.
Hej alle sammen så har jeg igen fået lidt tid (arbejder 20 timer i døgnet) så jeg kan komme på internettet igen.
Det gør slet ikke noget at der kommer kommentarer som falder lidt udenfor emnet, bare man holder det i en sobert tone og ikke skælder hinanden ud.
Det er svært at vælge den ene frem for den anden.
Vi har i bestyrelsen valgt at tage lidt hensyn til damen, da hun måske vil ændre sin holdning lidt hen af vejen. Vi tager i klubben også hensyn til dem der har diabetes. De får sukkerfri chokolade, sukkerfri småkager m.m. der er en enkelt som ikke kan tåle fjerkræ, hun får også noget andet.
Alt dette bare til jeres orientering, hvis I skulle komme ud for noget ligende.

vic200

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-10-14 19:58

Citat
Vi har i bestyrelsen valgt at tage lidt hensyn til damen, da hun måske vil ændre sin holdning lidt hen af vejen.

Man skal tage hensyn af et godt hjerte, ikke for at lave folk om. Måske du skulle lære, at acceptere folk som de er. Der er sikkert også noget du ikke spiser.

Kommentar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 01-11-14 11:53

Det var så lidt.
Håber i får en hyggelig frokost ud af det.

Mvh.
dummies_pomfrit