/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
foretegn
Fra : dummies_pomfrit
Vist : 873 gange
200 point
Dato : 16-10-14 13:47

god dag

hvorfor er det at (-4)^2 er = 16

mens -4^2 er = -16

det vil være rart med en lille forklaring

mvh dummies_pomfrit

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 210 point
Dato : 16-10-14 14:44

Fordi man opløfter til potens før man adderer/suptraherer

-4 * -4 = 16

- 4 * 4 = -16

jeg ville nu lave en blank efter - i sidste tilfælde...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-10-14 15:03

Hør svendgiversen, er det nu også helt rigtigt?

-4^2 = -4 * -4 = 16 (- * - = +)
(-4)^2 = (-4) * (-4) = -4 * -4 = 16 (- * - = +)

Eller tager jeg helt fejl, det er trods alt længe siden jeg gik i skole

Godkendelse af svar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 16-10-14 15:39

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 16-10-14 15:45

Citat
Hør svendgiversen, er det nu også helt rigtigt?

-4^2 = -4 * -4 = 16 (- * - = +)
(-4)^2 = (-4) * (-4) = -4 * -4 = 16 (- * - = +)

Eller tager jeg helt fejl, det er trods alt længe siden jeg gik i skole

-4^2 = - 4*4 = 16 - (+ * +) = -

4*4 er +16 men der står et fortegns minus, derfor må det give -16

tak for svarene svendgiversen & EXTERMINATOR

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-14 16:20

Selv tak

og husk så altid at skrive matematiske udtryk, og det gælder også din matematik lærer,
så de ikke kan misforståes: eksempelvis: - (4^2) er = -16

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-10-14 16:23

Exterminator er totalt afsporet i sin første linie, hvor han omskaber et regnetegn til et fortegn.
Skulle denne logik følges, ville det betyde, at i et hvilket som helst regnestykke, hvor potensopløftning forekommer, skulle hele regnestykket frem til eksponenten udregnes, og det samlede resultat heraf ganges med sig selv det antal gange, som eksponenten angiver - hvilket ikke er hensigtsmæssigt og derfor i strid med den matematiske rangorden.
Så: Skæg for sig og Snot for sig
Altså: regnetegn er selvstændige størrelser, mens fortegn er en del af tallet.

"Så stol du trygt på svendgiversens korte, klare og matematisk-logiske forklaring" (skrev den gamle matematiklærer og censor)