/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motornummer på Citroen saxo 1.4vts 1999
Fra : Steenk1
Vist : 895 gange
35 point
Dato : 05-10-14 17:19

Hej alle. Jeg skal skifte tandrem på min Citroen Saxo 1,4 vts fra 1999. Der tilsynelydende to forskellige motortyper i denne her bil. Det gør så at der findes to forskellige tandremme. Også selvom motorkoden er kfx på begge. For at vide hvilken tandrem jeg skal bruge er jeg nødt til at finde motornummeret. Jeg har googlet problemet men kan ikke finde et svar. Skulle der ikke sidde en citroen entusiast, derude, som ved lige nøjagtigt hvor det sidder ?.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-10-14 17:36

De fleste reservedelsforhandlere kan finde den rigtige stump hvis de får dit reg Nr.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 05-10-14 18:01

Har prøvet alle sider både danske og udenlandske med reservedele. Det er det samme hver gang. I VIN-nummeret har min bil motorpræfixet KFX og alle forhanlere har to remme til samme motorpræfix. Jeg har fundet ud af at den eneste måde skulle vær at finde motornummeret i det mange autodelesider henviser til motornummeret for at vælge den rette. Jeg kan bare ikke finde motornummeret, nogen steder. Overvejer om det måske kunne sidde på indersiden af dækslet til tandremmen. Bare træls at skille det ad hvis det ikke sider der. Skal bruge bilen dagligt så jeg er nødt til at have den rette del når jeg begynder at skifte tandremmen

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-10-14 18:02
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-14 18:18

Citat
Der tilsynelydende to forskellige motortyper i denne her bil.

I følge Autodata, er der kun en model
http://www.billedeupload.dk/?v=wQB93.jpg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-14 18:20

Citat
For at vide hvilken tandrem jeg skal bruge er jeg nødt til at finde motornummeret

Giv en mekaniker en ´bajer´ og han fortæller dig hemmeligheden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-14 18:22

NB; motornummeret står heller ikke vist i programmet, så det må da åbenbart være en stor hemmelighed.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 05-10-14 19:29

Der er to forskellige, mig-selv. Den ene går til motornummer 3666765 og har 108 tænder. Den anden går fra motornummer 3666766 og har 104 tænder.
Tænker lidt på om produktionsåret kan give et fingerpeg om hvad der til hvad.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-14 19:43

Citat
Tænker lidt på om produktionsåret kan give et fingerpeg om hvad der til hvad.

Der er kun´ en med 1999, men det kan jo være at andre kan hjælpe, - der står det samme i Haynes manualerne OG SLET IKKE noget med vts = med mindre du har et andet ? nummer på bilen END..!!
Citat
1.4vts 1999

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-10-14 20:57

Oplys enten nummerplade eller de sidste 8cifre af stelnummeret.
Så kan vi finde den præcise dag, bilen rullede af samlebåndet og dermed eksakt hvilken variant motor reservedele du skal gå efter.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 05-10-14 21:50

Reg. nr. er VK 20540

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-10-14 01:21

Køb begge tandremme, den på 104 tænder og den på 108 tænder, så har du den rigtige du skal bruge, og få en aftale med at du aflevere den du ikke kan bruge.
Skilt bilen af/afmonter tandrem og tæl tænderne på den der sidder der, så ved du hvilken det skal være og HAR den så bilen kan samles færdig, den anden aflevere du igen.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 35 point
Dato : 06-10-14 12:00

VK20540 Stelnummer VF7S0KFXF56930811
OPR (PR, Orga, Dam) nummer 08219 = 11maj1999

Tandrem :
Originalnummer 0816.44 TAKTREM 108 DENTS LARG 17
Europarts E117023
Erstatningsnummer 16 064 801 80

Hermed er det entydigt fastslået, at du skal bruge en 108t tandrem.

OPR nummeret burde du kunne finde på dæktrykslabel på venstre A-stolpe.
Det er den eneste éntydige identifikation til de rigtige reservedele, udover stelnummeret, på en Citroen eller en Peugeot.

Godkendelse af svar
Fra : Steenk1

Dato : 06-10-14 12:35

Tak for svaret Beestone.