/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Kontanthjælp
Fra : Belfio
Vist : 817 gange
20 point
Dato : 18-09-14 09:16

Jeg har ladet mig fortælle at man kan få hjælp til børns
Sport i fritiden ( tænker her på hjælp til kontigent betaling)
Jeg har hørt at man kan få 1200 pr barn til hjælp årligt.
Jeg har 4 børn som går til sport og har lige måtte betale knap 3000 i kontigent
Til deres sport og det er jo mange penge at skulle undvære når man
Er på kontanthjælp.
Jeg ved bare ikke i hvilken paragraf det står, så jeg kan have bevis for det er rigtig.
Kommunerne oplyser nemlig ikke om denne form for hjælp, men den skulle efter
Sigende være der. Men hvor i paragrafferne? Nogle der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-09-14 09:45

Hvis du spørger på kommunen svarer de dig jo ærligt...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-09-14 11:37

Citat
Hvis du spørger på kommunen svarer de dig jo ærligt...

Hmmmm, tror du selv på det?

Det er ikke min erfaring. Desværre.

Belfio, du kan evt. oprette dig på k10.dk og stille dit spørgsmål dér.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-09-14 12:19

Citat
Hvis du spørger på kommunen svarer de dig jo ærligt...

Nej, kun hvis de kan høre på folk at de er sikre i deres sag, jeg har korrekset socialrådgivere et par gange, de lader bare som om at de ikke ved det.

Eller der er kommet en ny lov som man tilfældigvis har læst om, socialrådgivere får jo en bunke cirkulærer hver uge så man skal ikke forlange at de kan huske det hele.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 20 point
Dato : 18-09-14 16:17

Kommunen har ikke pligt til at oplyse om alle de tilskud man kan få, det skal folk selv finde ud af og så bede om. Sådan er Bistandsloven indrettet.

Så du er kommet det rigtige sted hen og spørge, der mangler bare en der kender paragraffen. Desværre kan jeg ikke huske den. Men Bistandsloven kan læses på nettet

Prøv om du kan finde noget her.

http://www.themis.dk/searchinclude/Kontanthjaelp.asp

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 18-09-14 16:33

Dejligt når socialrådgiverne holder på udbetalingerne. Der er alt for mange der mener, at de kun har krav og rettigheder-ingen forpligtelser.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-09-14 18:31

Oftest har kommuner en ordning, som kan hjælpe forældre med en trængt økonomi med at betale børns kontingent og idrætstøj.
Det er forældre, som skal kontakte kommunen for at få hjælp.

Er det indenfor Danmarks idrætsforbund, dine børn dyrker sport, skal du kontakte børnenes forening

http://www.alleboern.dif.dk/?sc_device=Mobile
http://www.alleboern.dif.dk/Saadansoegerdu.aspx?sc_device=Mobile

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-09-14 21:10

Citat
Dejligt når socialrådgiverne holder på udbetalingerne. Der er alt for mange der mener, at de kun har krav og rettigheder-ingen forpligtelser.

Kommunernes holdning er tilsyneladende, at borgerne kun har forpligtelser.

Belfio, hvis du skriver til din kommune, at du gerne vil søge om økonomisk hjælp til dine børns sports-kontingent, så har de pligt til, at undersøge, om du har ret til hjælp til dette, også selvom det ikke lige hører under den person/forvaltning, som får ansøgningen.

"§ 5. Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning."

https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=158024

Alle disse love o.l. kan du finde her (scroll lidt ned på siden):
http://www.k10.dk/showthread.php?t=3684

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-09-14 21:14

Eftersom du er på kontanthjælp tror jeg, at du under alle omstændigheder kan have gavn af
http://www.k10.dk/index.php

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-09-14 00:09
Kommentar
Fra : Belfio

Dato : 19-09-14 00:12

Kan se den side der hedder K10 det er til flexjobber og pensionister.
Jeg er en alene mor med 4 børn og er på kontanthjælp.
Hvordan kan K10 siden hjælpe mig ?

Kommentar
Fra : Belfio

Dato : 19-09-14 00:17

Hvor kan man finde bistandsloven på nettet. Skriver keg bistandsloven i søgefeltet
Kommer der alt muligt andet frem

Godkendelse af svar
Fra : Belfio

Dato : 19-09-14 00:25

Tak for svaret granner01.
Har været inde og kigge på siden men kan ikke se bistandsloven og dens paragraffer
Eller er det bare mig?

Nej det er nemlig rigtig at de ikkenoplysdr om alle støtteformer,
Men at man som borger skal .

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-09-14 07:36

Citat
Kan se den side der hedder K10 det er til flexjobber og pensionister.
Jeg er en alene mor med 4 børn og er på kontanthjælp.
Hvordan kan K10 siden hjælpe mig ?

Som der står øverst på K10, så er det "Stedet for syge mennesker, som er kommet i klemme i systemet".
D.v.s., at de fleste af brugerne på K10 selv kæmper, eller har kæmpet, med det sociale system, og derved har mange af dem opbygget en meget stor viden om det sociale system, på både godt og ondt.

Har du f.eks. oplevet, at dit jobcenter har påstået, at du ikke har afleveret vigtige papirer, til trods for, at du har afleveret dem?
Hvad gør man for at undgå sådan en situation?
Svaret findes på K10

Mange mennesker oplever, at modtage post, som er adresseret til andre mennesker, på den måde kan du f.eks. risikere, at du ikke modtager et brev fra jobcenteret med indkaldelse til møde, og kan derved risikere, at miste din forsørgelse.
Hvad gør man for at undgå sådan en situation?
Svaret findes på K10.

På K10 hjælper brugerne hinanden med, at finde love. §'er, afgørelser fra ankestyrelse o.s.v.

Og som du kan se i mit tidligere indlæg findes der på K10 en side med nyttige links til div. love m.m.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-09-14 07:45

Citat
Hvor kan man finde bistandsloven på nettet. Skriver keg bistandsloven i søgefeltet
Kommer der alt muligt andet frem

Disse problemer oplever du sikkert fordi der ikke er noget, der hedder bistandsloven.

Eftersom du er på kontanthjælp, så modtager du sandsynligvis af og til breve fra dit jobcenter, i disse breve henvises der til lov og §.

Her har du (igen) listen over love, bekendtgørelser m.m., som kan være interessante:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=3684

Men hvis du gør som jeg anbefalede kl. 21.10 i går, så slipper du for selv, at gøre hele arbejdet.

Du vil med stor sandsynlighed få afslag (går den, så går den), men dette anker du, og henviser til retssikkerhedslovens §5 .

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-09-14 07:58

Citat
Tak for svaret granner01.
Har været inde og kigge på siden men kan ikke se bistandsloven og dens paragraffer
Eller er det bare mig?

Undskyld, men hvorfor lukker du spørgsmålet når du endnu ikke har fået det besvaret?

Kommentar
Fra : Belfio

Dato : 19-09-14 09:09

Hej troldepige
Undskyld
Var ikke klar over jeg lukkede det. Ville bare give kommentar
Jeg er helt ny på sitet og er ikke lige helt med på hvordan det fungere endnu.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-09-14 09:20

Når du accepterer et svar, som du gjorde i nat, så er tråden åben en time derefter. Hvis man, når den time er gået, ønsker at læse tråden, så koster det nogle få point, at få adgang til tråden.