/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ejerlejligheder - Ejerforening - formand
Fra : Strandkro
Vist : 596 gange
45 point
Dato : 05-09-14 22:47

Må man vælge en formand for ejerforeningen, som IKKE ejer en del af ejendommen (læs som: ejerlejligheds ejer)

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-09-14 23:06

Det afgør jo vedtægterne for foreningen...

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 06-09-14 00:56

Det fremgår intet herom i vedtægter. Derfor spørger jeg om det ! ;)

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-09-14 08:59

Så skal I jo holde en generalforsamling og vedtage hvilke vedtægter der skal gælde...

Eksempelvis:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=26866

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 45 point
Dato : 06-09-14 09:14

Som jeg forstår Strandkros indlæg, findes der allerede vedtægter for ejerforeningen (og det skal der jo i øvrigt også allerede fra oprettelsen - ellers kan der slet ikke ske tinglysning af opdelingen i ejerlejligheder). Men...vedtægterne indeholder formentlig ingen regel om, at formanden skal være ejer af en ejerlejlighed? Er du sikker på det, Strandkro, for det juridiske sprog kan være svært at gennemskue, f. eks. kan der stå, at der blandt medlemmerne vælges en bestyrelse, som "af sin midte" udpeger en formand. Der kan også være andre formuleringer, som ikke er helt lette at gennemskue. Prøv at kopiere den vedtægtsbestemmelse. der handler om valg af bestyrelsen og læg teksten her i kandu., så er det lettere at give dig et klart svar.
Det er vidt forskelligt, om der gælder krav oim medlemsskab af foreningen eller ikke. Det afhænger tit at foreningens historie. I mange foreninger var der fra starten en ejer, som udstykkede ejendommen i el. , og som gerne selv ville være formand, selv om han måske havde bopæl et andet sted. Men de fleste steder er de oprindelige ejere forlængst ude af bestyrelsen, men til gengæld kan der være et ønske om, at en ekstern person, f. eks. en advokat eller en bygningskyndig kan beklæde formandsposten. Skriv lidt mere, så skal jeg give dig et mere klart svar...

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 06-09-14 09:34

Tak for svaret Oldboston.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-09-14 13:44

Tak for point, men jeg tænker på, om svaret var klart nok til at du kunne bruge det....for jeg har jo ikke set selve vedtægternes tekst, og som gammel jurist tager jeg altid alverdens forbehold, når jeg ikke har set dokumenterne....Men måske kunne du selv konkludere dig til resten

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-09-14 14:20

Citat
Men måske kunne du selv konkludere dig til resten

Ellers komme spørgsmålet jo nok om en rum tid igen - det er jo ikke første gang det har været oppe..

http://www.kandu.dk/Spg170578.aspx

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-09-14 14:42

Pudsigt
Men måske skulle Strandkro tale med en jurist for at finde en optimal løsning.

Kommentar
Fra : katekismus