/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad hedder retten
Fra : pifo
Vist : 686 gange
100 point
Dato : 04-09-14 14:37

Som ung husker jeg, at jeg fik serveret en ret, der bestod af hakket oksekød (formodentlig en slags kødsovs) og så med et lag af en rest risengrød (måske blandet med æg etc) og så blev hele retten sat i ovnen.
Er der nogen, der kender den ret? Og hvad hedder den?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 04-09-14 15:05

jeg tror det er en selvopfundet resteret. Det var meget almindeligt i familier med få penge, at bruge de rester man havde for at spare på kødet, og alligevel gøre familien mæt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-09-14 15:43

Sikkert ikke denne, men den er med risengrød

FARS / GRØNSAGER / RIS TOP

200 G. HAKKET KALVEKØD 200 G. HAKKET LAMMEKØD
MEL OG MÆLK 2 ÆG
1 LØG
100 G KOGTE ÆRTER OG GULERØDDER 100 G SNITTET BØNNER
11/2 DL. KOGT RISENGRØD DER ER RØRT OP MED 1 ÆG
FARSEN RØRES LÆGGES LAGVIS MED GRØNSAGERNE I ILDFAST SKÅL RISENGRØDEN LÆGGES PÅ TIL SIDST SÆTTES I OVNEN VED 175 C. I 1 TIME

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-09-14 16:26

Kødsovs og risengrød, uhyggelig tanke.

Men mange gange når jeg laver kødsovs laver jeg til et par dage og serverer med mos den ene dag og løse ris den næste.

Om sparemad: Som barn i trediverne fik min mor hjemme kød fra kalve der var døde ved kælvingen, kødet blev kogt i mælk.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-09-14 09:55

Ja Katekismus, det minder da om det, jeg husker. Men det er navnet på retten, jeg efterlyser. Måske er det rigtigt, at det ikke er en navngivet ret men blot restemad - jeg mindes dog at det var en opskrift, som stod i en af Tørsleffs små kogebøger - måske husker jeg bare ikke rigtigt

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-09-14 13:00

Jeg prøver at tjekke i de små kogebøger senere på dagen.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 07-09-14 14:10

Måske udsprunget fra Den rødeKogebog

Tobbington

I et ildfast, smørsmurt fad lægges halv- eller helkogte rosenkål eller blomkålsbuketter, der dækkes med fars.
En rest risengrød røres med et helt æg, krydres med salt og peber og hældes over.
Retten bages 45 min. Ved 200 grader, til overfladen er gylden og sprød. Smeltet smør eller tomatsauce serveres til.

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 16-09-14 22:01

Tak for svaret katekismus. Det var jo præcis den ret, jeg søgte navnet på. Det hedder Tobbington - selvfølgelig gør det da det. Jeg vidste det jo godt! Altså, da du lige mindede mig om det