/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
udskiftning af kort kabel til langt kabe~
Fra : osSso
Vist : 463 gange
200 point
Dato : 15-06-03 21:57

Jeg vil flytte min computer og har trukket et kabel på 20 meter i stedet for de 2 jeg havde før.
Det lange kabel er testet med kabeltester som siger at der er hul igennem. Det kan jeg også se på netkortet som har en lampe der lyser når der er hul igennem. Men jeg kommer ikke på nettet. Når jeg udskifter med den korte ledning virker nettet fint

Jeg har lagt de første 10 meter, og har så 10 meter tilbage til at nå tilbage til computeren, sådan at jeg har kunnet teste med begge kabler inden jeg flytter det hele. Det skriver jeg for at fortælle at ledningen har ikke ligget snoet eller noget.

Jeg har ringet til dem som lagde forbindelsen ind til lejligheden (fællesnet i lejlighedsbyggeri), som siger at der kan trækkes op mod 300 meter ledning... Han kunne ikke fortælle mig hvad jeg kunne gøre.

Er der nogen der kan hjælpe med en løsning?
Begge kabler (det på 2 meter der virker, og det på 20 meter der ikke virker) er UTP cat5e.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 15-06-03 22:07

Har du testet kablet, efter at det er lagt færdigt ud, med stik monteret ???

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 15-06-03 22:13

Hmm. det lange kabel må jo være defekt.

Prøv at låne et måleinstrument (multimeter) og så ohme hver leder igennem. Altså måle om der er gennemgang fra den ene ende til den anden for hver leder/farve

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 15-06-03 22:19

Hvilken type stik gar du monteret i enderne af kablet ????

Kommentar
Fra : osSso

Dato : 15-06-03 22:33

svar til falcham: ja jeg har testet efter færdiglægning med stik monteret, det er RJ45 stik.

srhansen: det måleinstrument jeg brugte (kabeltesteren) testede alle ledere. Altså at der er gennemgang og at de er sat i rigtig rækkefølge i hver ende.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 15-06-03 22:36

Hmm, og du har husket at krydse de 2 grønne ????på hver side af de blå ledere ???

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 210 point
Dato : 15-06-03 22:44

Kabeltesteren tester kun for gennemgang, ikke for hvor god ledningsevnen er.

Hvis vi nu alligevel antager dit kabel er i orden (det tror jeg også det er), så må det jo være impedansen der ikke passer på din tilslutning. Bed dem om at komme op i din lejlighed og måle igennem igen. Eller lad dem låne dig en router eller en switch, som du så skal sætte umidelbart inden tilslutningen.

Både switch og routere forstærker signalet, hvis det skulle være lidt svagt

mvh srhansen

Kommentar
Fra : osSso

Dato : 15-06-03 23:28

falcham - jeg regner ikke med at der er noget der skal krydses, det skal vel bare være lige igennem?
srhansen - god ide med at låne en switch, det prøver jeg, jeg skriver tilbage hvis det fungerer!

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 16-06-03 07:29

Der kunne være forstyrende elementer i væggen f.eks el-ledninger som forringer signalet.

Dydendak

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 16-06-03 09:33

Ifølge det jeg har lært af cisco, så kan man kun trække en ledning 100 meter før man har brug for en repeater eller en hub som er en multiports repeater.

Dydendak

Godkendelse af svar
Fra : osSso

Dato : 18-06-03 22:19

Tak for svarene allesammen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 19-06-03 19:53

Velbekomme og selv tak