/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring af en "ny" vin
Fra : Ylwen
Vist : 2345 gange
50 point
Dato : 15-06-03 21:11

Jeg har en vin stående i en stor uretepotte. Den er selvsået sidste år og er ca. en meter høj nu, med mange side skud. Hvordan skal sådan en "ny" plante beskæres?

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 15-06-03 21:28

Hej Ylwen

Formen for hvordan man beskære sin vinplante !

Efter det 3-4-5 blad nipses resten af derved bruger planten sin energi på at lave vindruer... men forvent ikke noget/ meget de første 3-5 år!

Samtid er dette nipseri med til at den ikke fylder hele drivhuset hvilket (also drivhuset) at de vindruer der engan kommer bliver til spiselige druer !!!

Fusses

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 15-06-03 21:30

Men skal jeg så vente med at beskære til der engang kommer druer på, eller skal jeg beskære nu? og hvordan skal den så beskæres?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-04-06 21:30

Dette fandt jeg i et indlæg andetsteds på KANDU:

VINDRUER

Vinter/Forår: Beskær de blyantstykke skud efter 2 knopper og lad de gamle
stammer være.

Maj: Når de grønne skud kommer, så fjern dem uden blomster ved at rive dem
af helt inde ved stammen så snart man kan se at der ingen blomsterklaser er.

Juli: Dem med blomsterklaser skal vokse videre og blomstre.

Lad skuddene få 6-7 blade efter klasen - derefter nippes skudspidsen.

Hanne