/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Løn for job
Fra : alimak
Vist : 867 gange
300 point
Dato : 29-08-14 14:37

Min kone startet på en vaske job for et rengøringsfirma. Hun arbejder en aften i 11 timer.Neste aften skal hun vaske på et annet kontor, der arbejder hun 6 timer.Det er meningen hun skal vaske fast på det kontor. Men jobben er satt til 3 timers arbejde. Min kone sier at hun ikke kan klare at lave det arbejdet på 3timer, så hun går dagen efter og leverer nøglene til kontoret og siger op. Hun har nu arbejdet 17 timer for rengørings firmaet.
I går fik hun løn fra rengørings firmaet. Men hun fik kun løn for 71/2 time. De siger at de har brugt
tid på at oplære henne og at hun sluttet efter 2 dage,så derfor er deres policy at de beholder resten af pengene.Hun er ikke medlem af en fagforening. Er dette fair? Er der nogen der ved om dette er lovlig.Hvad synes I at hun skal gøre med sagen? Hun har ikke fået nogen arbejds kontrakt,så hun kan ikke læse om ansettelses reglene i dette firma.
alimak

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-08-14 15:15

Citat
Hun er ikke medlem af en fagforening. Er dette fair?
Er der nogen der ved om dette er lovlig. Hvad synes I at hun skal gøre med sagen? Hun har ikke fået nogen arbejds kontrakt,så hun kan ikke læse om ansettelses reglene i dette firma.

Tag kontakt til fagforeningen og se at blive meldt ind der, måske de kan gøre noget måske ikke...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-14 15:20

Citat
så hun går dagen efter og leverer nøglene til kontoret og siger op

Citat
.Hun er ikke medlem af en fagforening.

Citat
Hun har ikke fået nogen arbejds kontrakt

Jeg tror du selv kender svaret: Hun er på "Herrens Mark". Med ovenstående in mind,er der vist ikke meget at gøre. Desværre.

M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 29-08-14 15:36

Læren må være at man skal melde sig i en fagforening og få en ordenglig ansættelseskontrakt.

Hun kan prøve at snakke med fagforeningen, måske vil de føre sagen hvis hun melder sig ind. Men det er meget svært, når der ikke er nogen kontrakt.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 29-08-14 17:53

Ja, det er bare sure "lærepenge". I får ikke en eventuel kommende fagforening til at forfølge sagen. Man kan jo ejheller tegne en brandforsikring EFTER huset er brændt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-08-14 19:36

Enig med de andre. Det lugter af sur røv, men når man ikke sørger for det kontraktmæssige er i orden, brænder man fingrene, når man leger med folk, der har for ringe moral. Jeg er aldrig startet på et job uden en klokkeklar kontrakt. Men jeg er jo også kun en jyde - en af de nyttige idioter - som jeg betegnes af de arbejdssky elementer!

Skal man have job i de lavere lønklassementer, bør man klart gardere sig, og sikre sig at tingene aflønnes og foregår fornuftigt.

Accepteret svar
Fra : Sindt01

Modtaget 300 point
Dato : 29-08-14 19:51

Min kone arbejder i 3F og hun siger at der ikke er så meget de kan gøre uden en kontrakt.

Desuden er der faktisk en del firmaer der praktisere denne form.

1. Et håb om at medarbejderen giver rimelig tid til at finde en afløser ved opsigelse, og evt. oplæring af den opsigende medarbejder.

2. Og man skal jo huske på at arbejdsgiveren faktisk har en udgift til oplæring af den nye medarbejder, man kan så diskutere om hvor stor en udgift det er.

Så tror bare at i skal være tilfredse med at hun fik noget udbetalt fra firmaet, når hun ikke har været ansat længere.

Mvh.
Sindt

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 30-08-14 14:50

Tak for svaret Sindt01.Og tak til alle der svarede.Jeg har faktisk lest i bladet til min fagforening Metal,
at de har gået ind i sager der folk er blevet fyret og de har bagefter meldt sig ind i metal og fået hjælp.
alimak