/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Opsigelse uden lejekontrakt
Fra : bjoern1
Vist : 519 gange
100 point
Dato : 26-08-14 19:33

Jeg har haft lejet en garage, som jeg har opsagt med ca. 14 dages varsel. Jeg har aldrig haft en lejekontrakt. Lejemålet har bare bygget på en mundtlig aftale. Udlejer vil ikke acceptere min opsigelse men forlanger yderligere 1 mdr. husleje. Garagen står for nedrivning da der skal etableres parkeringspladser. Er jeg forpligtiget til at betale yderligere en måned ?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-08-14 20:45

Hvis du har betalt leje for garagen, og måske endda fået en kvittering, så er det bevis nok på, at du har lejet garagen.
Man behøver ikke nødvendigvis en lejekontrakt for at leje noget.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 26-08-14 20:53

Lejemål af garager til privat brug er ikke omfattet af lejeloven - og heller ikke af anden lovgivning. Så det er et af dagliglivets juridiske spørgsmål, der skal besvares ud fra almindelig fornuft - det, som jurister kalder "almindelige retsgrundsætninger". Når i ikke har en skriftlig aftale, er man nødt til at se på, hvad der ud fra almindelig opfattelse forekommer rimeligt. Hvis der er tale om et meget kortvarigt lejemål, hvor du f. eks. har lejet for en uge eller 14 dage ad gangen, kan det være rimeligt nok, at du opsiger med 14 dages varsel. Men har lejemålet varet i nogen tid, måske et halvt eller et helt år - eller mere - vil et opsigelsesvarsel på en måned være mest rimeligt, uanset om det er dig eller udlejer, der opsiger. Hvis lejemålet har varet i mange år, vil et lidt længere varsel kunne komme på tale. At garagen skal nedrives jar ingen betydning for jeres indbyrdes forhold.
Hvis man tænker sig den meget teoretiske situation, at en domstol skulle afgøre sagen, ville resultatet uden tvivl være det, jeg har skrevet foran - i parentes bemærket har jeg praktiseret jura i mage år, du ville få samme svar, hvis du konsulterer en advokat. Dog er det usandsynligt, at sagen kommer for en dommer, for garagelejen er - tør vi gætte - nogle få hundrede kroner om måneden, og det kan man ikke føre retssag om.
Du kan måske spare 14 dages leje - er det 200-300 kr.? - og blive uvenner med udlejer, og samtidig få et ry som dårlig betaler. Du kan også tale dig til rette med ham - har du prøvet det? Måske kan I mødes på midten. Det er altid bedre med to vindere end med to tabere.

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 26-08-14 21:34

Tak for svarene. Udlejer havde givet udtryk for at han gerne så lejemålet ophævet så hurtigt som muligt pga. ønske om hurtig nedrivning. Derfor flyttede jeg straks ud af garagen og opsagde den til kommende 1. Efterfølgende blev jeg så præsenteret for en yderligere måneds opsigelse! Beløbet er minimalt og uden betydning. Da jeg føler mig lidt røvrendt overvejede jeg bare om jeg skulle tage en lille "armlægning" med han . Ingen part har formentlig lyst til at sætte andre ting i værk for snolde 250 kr!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-08-14 12:48

Hvis udlejer har givet udtryk for at han gerne vil opheve lejemålet så hurtig som mulig, så ville jeg ikke betale mere-Jeg synes ikke han kan komme og sige at du skal betale for en måned mere. Men det er bare min mening om sagen.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : bjoern1

Dato : 27-08-14 16:36

Tak for svaret Oldboston.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-08-14 16:00

Sig eventuelt til udlejer, at du synes det er lidt voldsomt med en måned ekstra, da du netop skyndte dig at afvikle, så han kunne komme videre ed nedrivningen. Derfor synes du en måneds leje er lidt voldsomt, men prøv måske at tilbyde et par flasker vin som et elskværdigt kompromis, så kan i skilles i god ro og orden...tak for points