/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
blomster i krukker
Fra : grausen
Vist : 2512 gange
70 point
Dato : 15-06-03 20:28

hejsa
jeg kunne godt tænke mig at plante nogle krukker ved vores campingvogn,
der står fast på en campingplads. Mit spørgsmål er så hvad kan passe sig selv og overleve på regnevand/dug da vi som oftest kun er der i weekenderne

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-06-03 20:38

Du kan bare tage en stor flaske, fylde den til randen med vand og sætte den på hovedet ned i krukken. Hvis du bruger en stor krukke og gennemvander den inden du tager af sted, burde de fleste blomser kunne holde sig, med mindre der er en kraftig hedebølge.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 15-06-03 20:42
Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 15-06-03 22:53

Du kan købe selvvandingskrukker eller hvis du syntes de er for grimme, kan du
købe et selvvandingssystem til at komme i almindelige krukker. Så kan de holde
sig i et stykke tid.Du kan også selv lave et af en spand, hvor du skærer det øverste
af, så lægger du et plastiklåg over.Låget laver du huller i så rødderne kan få forbindelse med vandet og et hul til et rør. Røret skal skæres skråt forneden og det skal kunne nå helt ned til bunden og 5-10 cm over potten.

Mvh. Gazi

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-06-03 23:05

Gider du ikke lige forklare det engang til??? Jeg fatter ikke en brik af det.

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 15-06-03 23:26

Svært at forklare, det var bedre med en tegning.
Altså en spand hvor du skærer det øverste af og bruger bunden ( du halverer spanden ca.) Den skal kunne rumme 2 l.
Den kommer du i bunden af den krukke du vil bruge.
Ovenpå lægger du et låg, som skal dække ud over spanden (skal bare lægge løst på)
I låget skal der skæres et hul, som røret kan gå igennem og mange små huller til rødderne.Et langt rør til at vande i og det skal være så langt, at det når bunden og rager 5-10 cm op over krukken. Der skal skæres et skråt stykke af røret forneden, så vandet kan løbe ud i spanden, når man fylder vand på.
Hvis du ser et selvvandingssystem, kan du måske bedre se ideen.

Håber det var bedre ellers bare spørg.
Gazi

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-06-03 23:41

Hej Gazi.
Tak skal du have. Nu fatter jeg det. Det er da en knippelgod idé. Selvvandingspotterne er så vidt jeg husker temmelig dyre. Ville det være en idé at sætte fx. fluenet på spanden i stedet for låg???

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 15-06-03 23:59

Det er jeg ikke sikker på, for jorden vejer jo godt til. Der er næsten ikke andet for end at afprøve det. Eller måske fluenet over noget fintmasket ståltråd.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-06-03 00:02

Ja du har nok ret. Man kan godt nok få noget fluenet af metal, men det vil nok ruste ret hurtigt - hvis det da kan ruste. Det må jeg lige undersøge en af de nærmeste dage.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 16-06-03 22:31

hejsa
synes jeres forslag er udemærket men der må da være nogle blomster der "passer" sig selv

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 17-06-03 09:17

der er også blomster der passer sig selv i lidt længere tid. de er dog ikke så traditionelle potteblomster, men pæne alligevel. prøv med stenbedsplanter, de kan klare en del tørke. eks. porcelænsblomst, stenbræk, husløg, kryderurter ect.

vh
dorthe

Kommentar
Fra : summer

Dato : 17-06-03 10:39

Dem finder du i de link jeg gav dig

mvh
summer

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 19-06-03 15:01

Du kan også plante lavendel og isop, de kan tåle en del tørke.
mvh
Gazi

Accepteret svar
Fra : Timmers

Modtaget 70 point
Dato : 25-06-03 05:37

Prøv med Brændende Kærlighed. Vi har dem ved sommerhuset, og de står fint hele sommeren. I juni og august får de højst vand 1 gang om ugen.
Mvh
Timmers

Godkendelse af svar
Fra : grausen

Dato : 26-06-03 15:38

Tak for svaret Timmers.