/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Invendig rengøring af ovn (fastbrændte p~
Fra : jkrjk2
Vist : 6370 gange
500 point
Dato : 08-12-01 12:36

Er der nogen gode ideer til hvordan jeg får min nye ovn ren ?
Fornylig stegte vi stegeben i ovnen og fedtet er sprøjtet ud på siderne og er brændt fast. Det er nærmest som slagger.
Ovnen er "selvrensende".

Jeg har prøvet med brun sæbe, det virkede ikke. Jeg kan heller ikke skrabe det af, fordi der er "buer" som bærer pladerne. Jeg har også prøvet med "ovrens" (en slags skum der sprøjtes på).

Det gode gamle råd med salmiakspiritus på pladerne (det virker), kan ikke umiddelbart lade sig gøre, for så skal komfuret udenfor.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 08-12-01 13:01

NEJ - det virkede ikke med brun sæbe. Det skrev jeg jo også i spørgsmålet. Beklager

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 08-12-01 13:13

Hej
Har du udnyttet ovnens Selvrenseprogram optimalt ??

Ovne med katalytisk rensning, hvor snavset delvis braendes af på
grund af emaljens indhold af specielle metalilter, og rengøringen fo-regår
for en stor del, mens der bages/ steges i ovnen. Voss og smeg har
katalytiske plader i hele ovnrummet undtagen i bunden. gorenje og
Miele har kun katalytisk bagvaeg, men den øvrige emalje skulle vaere
nem at rengøre. Hvis man steger meget ved temperaturer under
200 o C, kan den selvrensende emalje ikke følge med, da den kraever
temperaturer over 200 o C for at virke optimalt. Det kan derfor blive
nødvendigt, at saette den tomme ovn på mindst 200 o C og lade den
stå en timestid for at braende fedtet vaek.
En rensning varer omkring 1 time, og der bruges ca. 1,3 kWh hertil.

Mvh
Parkenss

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 510 point
Dato : 08-12-01 13:21
Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 08-12-01 13:26

Ps:
Du skriver at ideen med at bruge salmiakspiritus skal foregå udenfor-- Det sidste råd jeg sendte til dig :
http://www.askalex.dk/reader/aa_view.html?ID=3235&SUBCAT=Reng%f8ring Det har jeg selv afprøvet indendøre, det kunne sagtens lade sig gøre,--UDEN -gener.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 08-12-01 14:26

Hej jkrjk2
Prøv dette
Hvis ovnen er blevet så snavset, at selvrensningen er holdt op med at virke, kan man prøve at genoplive den ved at skrabe det synlige snavs af med en træspatel. Derefter skrubbes ovnen med en blød børste og en kraftig opløsning af vand og håndopvaskemiddel. Blandingen sidder en times tid. Ovnrummet vaskes og skylles med rent, lunkent vand. Ovnen efterrenses ved at stå tændt i 11/2-2 timer ved max. temperatur. Den sidste udvej er at udskifte de selvrensende plader, men det er dyrt.
MVH Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 08-12-01 14:43

Tillæg til min kommentar
Selvrensende ovn: Brug renseprogrammet som anvist i komfurets brugsanvisning. Der må ikke bruges ovnrensemiddel, skuremiddel, skrabning med kniv eller lignende i en selvrensende ovn - medmindre det er angivet i brugsanvisningen.

Så den der med brun sæbe og salmiakspiritus skal i holde jer lang væk fra da det kan ødelægge mere end det gavner
MVH og en forsat god Lørdag Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 08-12-01 14:45

Tillæg

Foruden de almindelige Ovnrense midler som kan købes i Dagligvarerforretninger, er der jo også den mulighed at prøve køb et andet sted.
Den type ovnrens der kan købes på http://www.dandrift.com/produkter/specialren_.htm er en kanon effektiv rens.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 08-12-01 14:51

Til briani

Hvis du læser indlægget,---så er der brugt ovn-rens, samt Brun sæbe . Så det er noget pjat at komme med en sådan kommentar.
Jeg har givet mit svar udfra egen erfaring,-efter at Renseprogrammet i min ovn ikke viste sig effektivt. Så må man jo gribe til andre løsninger.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 08-12-01 15:02

Tillæg til brianis første kommentar :
Er det ikke bedst at se hele artiklen ang."hvis ovnens Selvrensning ikke fungere mere" Fuld Artikel kan læses her :

http://www.fi.dk/hjemmet/boligen/hus/hus010/hus008/

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 08-12-01 15:02

Til Parkenss
Det er ikke noget pjat at komme med
Jeg kan udmærket læse hvad der er blevet brugt-og det er måske også derfor at den selvrensende ovn ikke virker som den skal
da man både har brugt brun sæbe og ovnrens
ifølge forbrugerstyrelsen må der kun bruges brun sæbe til en Ikke-selvrensende ovn
Så min kommentar er god nok
http://www.fi.dk/hjemmet/rengoering/gronreng/rengoeringikoekkenet/ her kan man læse mere om det
MVH Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 08-12-01 15:19

Briani >
Sket er sket ikke!! Mon ikke "jkrjk2" har læst Brugsanvisningen! Garentien på komfuret bortfalder desværre også hvis man har forsøgt andre rensemotoder end det der henvises til i Brugsanvisningen.

Det korte af det lange er jo, at forsøge at hjælpe "jkrjk2" så godt det kan lade sig gøre. Skal vi så ikke slutte vores indbyrdes diskussion her og koncentrere os om det.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 08-12-01 16:57

Til Briani og Parkness !
Jeg er ved at prøve metoden med brun sæbe og salmiakspiritus. Hvis den virker, accepterer jeg Parkness svar. I øvrigt har det jo vist sig, at selvresningen ikke duer, og jeg har prøvet med brun sæbe selv, så pyt med garantien.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 10-12-01 19:55

Hej jkrjk2

Er meget spændt på at høre, om din ovn er blevet ren ?? Hvis det er lykkedes for dig med andre metoder (end de foreslag der er kommet til dig), med godt resultat,---så fortæl endelig. Gode råd angående rengøring af sin ovn, tror jeg ike man kan få for mange af.

Mvh
Parkenss