/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er det OK
Fra : Sandhedsvidnet
Vist : 564 gange
100 point
Dato : 15-08-14 06:38

Dansk Land og Strandjagt har fået lov til at holde officielle apporteringsprøver, det er vel OK, eller skal denne prøveform stadig være monopoliseret for bestemte udbydere ?

SHV, vil holde fri det meste af dagen

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-14 11:42

Det var på tide at monopolet blev brudt. Tak for det !
Personlig har jeg oplevet, at dommere i DJ regi allerede inden prøvens start, havde besluttet sig for, hvem de skulle dumpe og hvem de absolut skulle lade bestå.

Ham det gik udover - det var mig, det til trods for at min hund udførte alle øvelserne perfekt.
Kan I gætte hvad jeg - altså mig personlig - ikke hunden - blev "disset" på ?
Hold nu fast, det er grelt det her.....Under øvelsen, apportering af 2 duer, kom hunden perfekt hjem med den første due. Afsted igen og kommer perfekt hjem med nr. 2 due - og nu sker det famøse: Dommeren påstod - og jeg siger og skriver PÅSTOD, at jeg havde overskredet den linje jægeren skal blive bag......Der var flere af tilskuerne som gik hen til dommeren og påpegede, at jeg ikke overtrådte linjen. Jeg nedlagde selvfølgelig protest....men ugh, dommeren havde talt.
Ergo, dommeren ser på hundeføreren og overser totalt det gode hundearbejde.

Når man ser disse såkaldte DJ prøvedommere sammenspisthed og bonkammerateri, så bekommer det mig meget vel at deres monopol er blevet brudt.

Og ved I hvad, jeg får nu helt lyst til at at stille op til apporteringsprøve igen.

Udenfor emnet.
Jeg kan levende forestille mig Bent Ballegaard nu går rundt i rundkørselen, med fråden ned ad hagen, over at DLS har fået endnu en sejr.

Tak kære SHV for informationen. Jeg går nu weekenden i møde med højt humør.

Mvh.
Tommy.
Glæder sig til kommende gåsejagter.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-08-14 13:37

Godt emne !!!

Tommy - jeg har gået til mange prøver i mit hundeliv, og de værste er dem hvor jagtforeninger står for det. Specielt nogle dommere fra verdensorganisationen DJ er nogle lusepustere, som aldrig selv har ført hund til et rimeligt resultat, men som har erhvervet den viden man får ved at stå på sidelinjen. Personer som Bendt Ballegård er nogle af de værste - de tåler ikke at blive kritiseret endog spurgt om et hændelsesforløb de som dommere har set. Du har helt ret i, at en del dommere kigger på personen fremfor hundearbejdet og så står jeg af ! Når dette er sagt, så er en ekvipage både hund og fører og deres samarbejde ! Men når noget sådant sker som du har oplevet og jeg selv adskillige gange, ja så gider jeg ikke deltage, men finder andre med samme holdninger, hvor vi så træner og laver uofficielle prøver, hvor hundene er i centrum. Naturligvis kan en hundefører kvaje sig, det har vi vist alle prøvet, og så er de fleste normale mennesker også sådan skruet sammen, at de ved hvorfor etc.
Jeg overvejer sgu' at melde mig ind i DLS - måske det igen kan blive sjovt at gå på prøver, vel at mærke prøver med jagtrealistiske situationer og ikke de pjattede prøver som DJ og deres ligeså pjattede medlemmer (nogle af dem !!!) benytter.
Det er sgu' jagthunde vi har og derfor skal der trænes med jagt for øje og ikke de støvlepudser-situationer der praktiseres mange steder, med aldeles inkompetente trænere a la Ballegård - vorherre bevares !!!

ØV4

Født, opvokset og bosat på Sjælland, men har adskillige gode venner i det østjyske

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 16-08-14 11:00

Knudsen er ganske rigtig sur han mener der bliver solgt ud af arvesølvet

SHV, har fået ny au pair

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-08-14 16:33

Bette Knudsen har sgu' da ikke noget at være sur over - han har jo selv valgt at satse på "taberholdet", hvor ikke ret mange forstår betydningen af en veldresseret og harmonisk fungerende hund. F.eks. kunne han og ligesindede stoppe deres hårde dressur-metoder med tærsk og brug af strømhalsbånd !!!!
Men høre vil de sgu' ikke, disse allerhelvedes kloge "instruktører" og hvad de ellers kalder sig - det er gruopvækkende historier man somme tider hører !! Gad vide hvor længe DJ vil lægge navn til den form for pædagogik de udviser ??

ØV4

SHV - hvor ofte skifter du au pair ? Lige så ofte som du skifter underhylere ????

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 16-08-14 16:57

Jeg mener personligt at det er 'jagteliten' her fra Kandu.dk, der burde afholde og være censor til alle prøver!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-08-14 02:25

Hmmm! Det er lidt vanskeligt at kommentere de tidligere indlæg, idet undertegnede ringhed aldrig har sat egne platfødder på en prøvebane.
Det skyldes nok mit begrænsede behov - nemlig at have en egnet hund til jagt, og det har jeg. Jeg behøver ikke at få kloge hoveder til at bedømme min hund; den slags klarer jeg selv; men det er alligevel fint, at DLS nu også afholder godkendte prøver. Nu mangler organisationen kun plads i Vildtforvaltningsrådet, men det har DJ tidligere modsat sig.
Vi - foreningen og deres undertegnede ydmyge medlem imødeser en positiv udvikling i dette kringelde spørgsmål.

Dogvillestar anbefaler, at deltagerne her på tråden optræder som censorer ved prøverne. Det kunne være morsomt, isæt hvis domptør KnaldBalle dukkede op med sin hund.

Dogvillestar ved måske ikke, at visse deltagere herinde allerede er kendte "hundeførere".

Mvh.

Tonganeseren

Har lige fejret 72-års fødselsdag - med en drønende god frokost. Jeg fylder dog først 72 den 21. august. Nu kan det squ kun gå nedad. Min gode jævnaldrende ven fik det squ dårligt og måtte køre hjem i utide.

Og så til det allermest positive. Jeg har tidligere skrevet om mit dejlige barnebarn - Lille Ingeborg som for 2 1/2 år siden fik konstateret leukæmi og efterfølgende blev behandlet i samfulde 2 år og 6 måneder med daglige kemodoser.

Hun er nu erklæret rask og ligner en lille sund glad alfepige med langt flettet hår, store øjne og konstant smilende. Hold kæft hvor er jeg lykkelig. Hun, storesøsteren Ellen og forældrene var med til festen - og hvor var det dejligt at se to sunde piger.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-08-14 11:24

Det er ikke for tidligt, der er sikkert meget kompetente folk inden for denne jagtform i DLS, her gælder det om rigtigt hundearbejde, under vanskelige forhold, på f.eks jagt i rørskær og i kystområderne, så det er da ikke for tidligt, at de får de prøver, under deres områder også, nu mangler der bare jagttegn og diverse andre prøver, riffelprøver etc..

Mon ikke HuleManden fra Bottrup, skal være hjælpedommer under de kommende prøver hos DLS, han blev sat fra det, på hans lynvisit i foreningen.

Årsagen var; Da en velvoksen labrador kom retur med en flaskepost i kæften ved en gang vandapportering.

Da pragtdyret stod og rystede sig,- så der opstod op til flere regnbuer i den sky af vand, en sådan pragtkarl kan have med op i pelsen, her opdagede HuleManden at den havde taget fejl af dummyen og en flaskepost, han indlod sig øjeblikkeligt i en indædt kamp, for at få fat de rare pantpenge fra den dygtige hund.
Kampen stoppede først, da en dommer plantede sin størrelse 47 på vommen af HuleManden. De undre sig stadigvæk på de Phillipenske badestrande når han lusker rundt efter Bajutter, hvorfor hans blåfede vom er forsynet med et solidt aftryk, med ordlyden,- ECCO str. 47- tværs over fodersækken på BajutLluskeren.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-08-14 16:21

Citat
Phillipenske badestrande når han lusker rundt efter Bajutter, hvorfor hans blåfede vom er forsynet med et solidt aftryk, med ordlyden,- ECCO str. 47- tværs over fodersækken på BajutLluskeren.:-

En af årsagerne til at Balle altid måler i fod og alen, hvor andre dødelige måler i m/m., cm. og meter.

Tonga, det glæder mig at lille Ingeborg er blevet rask. Stort tillykke til hele familien !

Jeg vil nu ikke give dig ret når du skriver:
Citat
Jeg behøver ikke at få kloge hoveder til at bedømme min hund;
Det er altid rart at ha' en forstandig hundeinstruktør med i træningen, fordi mange gange bliver evt. fejl begået igen og igen, så er det rart at ha' en, som lige siger; Nu skal du se, hvis du i stedet gør sådan..................

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-08-14 00:01

OK - kære Kpt. Tommy. Nok en noget firkantet formulering, idet jeg tidligere har bedt om gode råd her på den bedste jagtside i dronningeriget.
Nu er tæven 5 år og fungerer fortræffeligt - nok mest på grund af medfødte egenskaber. Kunne jeg bare lægge filmklip ind på en eller anden hjemmeside - om hvordan tæven søger fugle og harer. Sådanne prøver er nok ikke en del af de prøver I omtaler - tror jeg da.
Nu er der kun 47 dage til den 1. oktober.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-08-14 13:26

Citat
Kunne jeg bare lægge filmklip ind på en eller anden hjemmeside - om hvordan tæven søger fugle og harer.

Hmmmmm. det må kunne løses. Jeg har hørt, at der findes en canonfotograf over i det jyske, som netop laver små filmklip med gravede jægere og lægger klippene op på You Tube. Var det evt. noget som har din interesse..? Dig og din hund bliver herved ophøjet som graved moviestars på dagen.
Hans bedste ven igennem mange år - også en graved jæger og hundemand, riffelinstruktør, bajutnisse med fritidjob på Kandu som julemand, kunne evt assistere hele seancen med små gode tip henad vejen. Det siges nemlig, at hundene hurtig kommer i stødet når bajutnissen træner dem.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-08-14 16:35

Ja, det kunne edermageme være en spøjs happening , men på forhånd udelukkes lige netop denne mulighed - af kavlitetsgrunde.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-08-14 16:44

/Tommy.

Godkendelse af svar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 23-08-14 16:03

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-08-14 17:35

Mange tak for påingerne.
Pas nu på med de manilamærker

Mvh.
Tommy