/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
TV Mærkelige farver
Fra : pirt03
Vist : 547 gange
25 point
Dato : 12-08-14 17:39

Har et ældre JVC fjernsyn med billedrør. Det har åbenbart fået chok i nat da det tordnede og lynede her. I hvert fald ser farverne mystiske ud nu. (selve billedgengivelsen ok, men personerne har fået grønne ansigter o.l.) På mit tidligere TV kunne jeg "afmagnetisere" (nulstille) ved tryk på en knap. Det fjernede farvede plamager. På det her JVC kan jeg åbenbart ikke gøre det. Hvad nu

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 35 point
Dato : 12-08-14 17:53

Dit TV afmagnitiserer af sig selv hver gang de tændes fra kold tilstand, så misfarvningen vil nok forsvinde med tiden. Du kan prøve at slukke og tænde det nogle gange, lad det blive helt koldt inden du tænder igen. Dit lokale TV værksted har sikkert et værktøj til at fjerne det med, det er en ret simpel operation. Det er dog også den mulighed at afmagniteseringselektronikken i fjernsynet er gået i stykker, så vil det blive værre med tiden.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 12-08-14 18:28

Du er da genial fun2. Jeg hev strømstikket ud og lod det stå 20 min.
Tændte igen og nu er det i orden.
TUSIND TAK. Jeg synes grønne ansigter på i øvrigt ædru personer er liiidt mærkeligt.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 12-08-14 18:30

SUPER

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 12-08-14 18:46

Citat
Jeg synes grønne ansigter på i øvrigt ædru personer er liiidt mærkeligt.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 14-08-14 20:23

Øv, farveplamagerne kom igen.

Jeg søgte lidt på Google og fandt ud af at man kan køre en kraftig magnet rundt på skærmen, så kan man få misfarvningerne til at forsvinde.
Jeg fandt en neutral kanal på TVet, der altid har været helt blå. Der var tre cirkulære stærke farver (rød-grøn-blå). Det er faktisk lykkedes mig at få skærmen gjort - næsten - helt blå ved at bevæge en magnet rundt - man kan faktisk "TRÆKKE" de forkerte farver ud til kanten. Som magnet har jeg brugt en lille (umonteret) højtaler. Den har en ganske kraftig magnet. Da jeg stillede om til en normal tv-kanal, ser farverne helt normale ud igen.
Håber det holder.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-08-14 20:25

Hvis problemet bliver ved med at komme tilbage, er det sandsynligvis fordi fjernsynet er gået i stykker. måske er det "NTC modstanden" der er gået.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 14-08-14 21:27

Hmmm....

NTC- modstand??? Bare af nysgerrighed - hvad er det. (link??)
Hvis det kommer igen, vil jeg nok overveje at skifte til et fladskærm-tv, har endnu ikke gjort det, da jeg ikke smider ting ud, der dur. En anelse gammeldags måske

Du lyder til at have styr på de fun2. Jeg ved selvfølgelig at lyn er voldsomme elektriske udladninger og dermed også kraftige magnetfelter, men det er da utroligt, at det kan magnetisere noget i et TV - eller det er måske ikke så underligt?? (Fejlen kom efter voldsomt tordenvejr).

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-08-14 23:18

Undskyld, jeg havde næsten glemt spørgsmålet.

Jeg huskede iøvrigt forkert, det er en PTC modstand og ikke en NTC, forskellen er om de leder ved høj eller lav temperatur.

En PTC modstand er en temperatur afhængig modstand, det er den der sørger for at afmagnetisere meget når TV'et er koldt og mindre efter det er blevet varmt.

Afmagnetisering hedder Degauss på udenbys, der står lidt om det her:
http://www.version2.dk/leksikon/Degauss

Jeg har før været ude for at lyn kan magnetisere et TV, det er ikke så usædvanligt.

Jeg håber at det går over, men ellers lyder billedrørs-TV som en lidt ældre sag, der nok kunne trænge til en udskiftning.