/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
MB bundkort versus MB processor
Fra : WinXPeter
Vist : 512 gange
100 point
Dato : 07-08-14 17:58

Hej

Jeg har været væk fra PCmarkedet nogle år. Jeg byggede i sin tid min egen PC, men det er på tid med en udskiftning.

Jeg har været inde og se på nogle bundkort og der står F. eks LGA 1150 SOCKET op til 1792 MB, eller 1 GB.
Ved processorerne står der til gengæld 3 MB L2 eller 8 MB L2.

Hvorfor denne store forskel i MB størrelser ?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-08-14 21:25

De størrelser du angiver ved bundkortet er vist ram til grafik. De kan så enten være delt eller dedikeret.
Delt betyder at de tages fra den normale mængde ram, dedikeret betyder at grafikkortet/chippen har sine egne ram.
Ram til grafik er hurtigere (og dyrere) end almindelige ram, Almindelige ram er lige for tiden DDR3 ram og til grafik er det GDDR5.

Citat
Ved processorerne står der til gengæld 3 MB L2 eller 8 MB L2

Der mangler et ord, der skulle have stået:
Ved processorerne står der til gengæld 3 MB L2 cache eller 8 MB L2 cache
Cache ram er ram på lige fod med alt det andet ram, forskellen er at det i dette tilfælde er en lille lokal arbejdshukommelse der er placeret i og ved selve processoren.
Cache ram er af typen SRAM som er meget hurtigere end DRAM (DDR er af typen DRAM), det fylder mere og det koster mere.

L1 cache sider i forbindelse med hver kerne i selve processoren og er lynende hurtig (men ikke ret stor, vi taler om f.eks. 64 KB pr. kerne.)
L2 cache er større og er fælles for alle kernerne i processoren

Nogle processorer har L1, L2 og L3 cache.
Så er det normalt sådan at L1 er som før beskrevet men L2 er så f. eks 256 KB dedikeret til hver L1 og L3 er så den støre fælles cache.

Fidusen med cachen er at det er meget hurtigere at hente data/instruktioner der i forhold til at skulle helt ud i den almindelige og meget langsommere ram.
Hvis du sammenligner to processorer og den ene har mere L2 cache end den anden, så vil den med mest L2 cache vinde da det giver et stort performance boost.

Indlæget blev vist lidt rodet og jeg orker ikke lige at gøre det mere læsevenligt lige nu, sorry.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 09-08-14 13:37

Hvis det er RAM til grafik forstår jeg bare ikke at de skriver det sådan her:

LGA socket op til op til 1750 MB

Det lyder da som om at det er socket der har en grænse

http://www.edbpriser.dk/hardware/bundkort.aspx?processor-socket=[LGA1150+Socket]&count=10&sort=Popularity&rlm=List

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 10-08-14 01:42

Hvis vi nu bruger dit link som eksempel.

Første kort: MSI Z87-G45 GAMING
Intel Z87 Express / ATX / CPU: 0 / LGA1150 Socket op til 1760 MB / 4 DIMM åbninger maks. 32 GB DDR3 SDRAM / High Definition Audio (8...

Nu åbner du siden til det kort: http://www.edbpriser.dk/bundkort/msi-z87-g45-gaming-id-7368420.aspx
og klikker på Specifikationer.
Der kan du se at det er video hukommelse der er tale om.

Lad os lige tage et andet kort fra dit link: ASUS Z97-A
Intel Z97 Express / ATX / CPU: 0 / LGA1150 Socket op til 512 MB / 4 DIMM åbninger maks. 32 GB DDR3 SDRAM / High Definition Audio (8...

Åbner siden til det kort: http://www.edbpriser.dk/bundkort/asus-z97-a-id-8387053.aspx
og klikker på specifikationer og igen er det video hukommelse der er tale om.

Så min forklaring er god nok, du skal bare lære deres måde at skrive på og så ellers gå ind og læse på selve specifikationerne.

Godkendelse af svar
Fra : WinXPeter

Dato : 12-08-14 12:21

O. K, lidt underlig måde at skrive det på.

jeg skal vist bare lige have frisket min tekniske viden op

Jeg takker for oplysningerne