/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Affugtning/ventilation i kælder
Fra : larmardk
Vist : 711 gange
20 point
Dato : 03-08-14 16:40

Jeg har en 100 m2 kælder i et parcelhus fra 1969. I kælderen er der både et værelse, bad/toilet (der dog ikke benyttes pt.), samt vaskekælder og værksted mv.
Jeg nogle problemer med fugt og lugt gener i kælderen. Problemerne er ikke voldsomt store - der driver ikke vand på væggene mv. men dog generende nok til at jeg vil forsøge at gøre noget ved det.
Problemerne er selvfølgelig ikke mindre i øjeblikket, hvor luftfugtigheden er stor, hvilket vanskeliggøre hensigtsmæssig ventilation samtidig med, at vi også en i mellem tørrer vasetøj i kælderen.

Der er ikke etableret omfangsdræn.

Skal jeg forsøge at ventilere mig ud af problemet og montere et egentlig ventilationsanlæg (ud over den ventilator der er monteret i badeværelset) eller skal jeg affugte. Jeg har pt. en billig affugter kørende, men udover at den skal tømmes regelmæssigt ser det ud til kun at fungere i det rum den står og så skal jeg rende og flytte den konstant, så er det en anden smartere løsning?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-08-14 04:30

De fleste kældre i parcelhuse er omgivet af fugtig jord på ydersiden af væggene. Gennem betonnen vil der langsomt diffundere fugt ind . Hvis ellers betonnen er god og uden store revner er diffusionen så langsom at man uden større besvær kan ventillere fugten bort og holde væggene , så de føles helt tørre på indersiden. kun hvis man forsøger at behandle dem indvendig med nogetmeget tæt maling eller andet, går det galt.

Hvis man tørrer tøj i kælderen , skal der mere ventillation til. Her vil en mekanisk udsugning fra tørrerummet samt tilførsel af erstatningsluft være nødvendigt.
Sæt en lille ventillator og en trækrudei modsat ende, så rummel bliver gannemskyllet.
Om sommeren er det bedre at tørre i det fri.

Affugter er en nødløsning, som også er for dyr i drift. En moderne kondenstørrer med varmepumpe kan også anbefales.

Kommentar
Fra : larmardk

Dato : 04-08-14 13:46

Udfordringen ved at ventilere er, som jeg kan forstå det, at man oftest trækker luft ind i kælderen hvor fugtindholdet i luften er minimum lige så høj som i den "gamle" luft der i forvejen er i kælderen - dette kan formentlig reguleres via noget fugtstyring..... men så kræver det vel et egentlig ventilationsanlæg som jo både koster i anskaffelse og strøm.

Jeg er med på at affugteren er mere omkostningstung i strøm men spørgsmålet er, om dette er til at leve med, hvis effekten er bedre end med ventilation og det her jeg er i tvivl.

Nogen der har erfaring med permanet installation af affugter i kælder?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-14 17:28

Tørre tøj = fugtigt rum
For lidt udluftning = fugtigt rum

En ganske almindelig affugter evt fra harald nyborg kan afhjælpe nugle af problemerne.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 20 point
Dato : 07-08-14 17:21

Citat
Jeg har pt. en billig affugter kørende, men udover at den skal tømmes regelmæssigt ser det ud til kun at fungere i det rum den står og så skal jeg rende og flytte den konstant, så er det en anden smartere løsning

Jeg ved godt at det er irriterende at tømme, men hvis du har afløb i kælder, skulle der jo være en slange med som kan føres til afløb.
Jeg har desværre ikke afløb, så jeg må tømme. Men der fulgte slange med.

Du kunne jo have flere affugtere kørende. I min kælder er der nogle hjørner, som har kondens i den varme sommer. Og derfor skal jeg netop ikke lukke varm luft ind i kælderen.
Jeg synes de er enormt effektive. Og så ville jeg nok ikke tørre tøj i kælderen.
Luft ud og lav gennemtræk om natten når temp. er lav.

Det var så bare mine erfaringer.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-08-14 17:30

det lader til at mine egne erfaringer- passer godt til den anbefaling der ligger herunder.
Denne kom i min mailbox i dag fra Bolius:

http://www.bolius.dk/pas-paa-med-udluftning-af-kaelderen-i-sommervarmen-22934/

Kommentar
Fra : larmardk

Dato : 07-08-14 21:55

Smuller54 - jeg vil forsøge mig med en blanding af udluftning på de rigtige tidspunkter (evt. fugtstyret) som beskrevet i den artikel du linker til og så ellers min affugter i de kritiske hjørner - tak for input

Bare for en god ordens skyld så jeg får også et ventilationsfirma forbi i næste uge for at komme med deres bud på en løsning - der jo formentlig bliver dyr

Godkendelse af svar
Fra : larmardk

Dato : 07-08-14 21:56

Tak for svaret smuller54.