/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
køleskab afrimer ikke
Fra : torben7913
Vist : 639 gange
100 point
Dato : 22-07-14 10:16

Mit Gram køleskab model KS37496-02F afrimer ikke. det er ellers sådan at køleskabet selv skal sikre afrimning. Skabet er fra fabrikken indstillet til at der skal være 5 grader i skabet. Displayet viser at der er10 grader i skabet, men målt med alm termometer svinger temperaturen fra 2 til 5 grader afhængigt af hvor i skabet jeg måler.
Jeg har trukket skabet væk fra væggen og støvsuget de lameller der sider på bagsiden, men det har ikke ændret noget. Så har jeg ændret den forudvalgte temperatur fra 5 til 8 grader, men det ændrer heller ikke noget, det er mit indtryk at kompresseren kører konstant.
Er det termostaten der skal skiftes? Hvis ja, er der så nogen der ved, hvor den er gemt?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-07-14 11:33

Citat
målt med alm termometer svinger temperaturen fra 2 til 5 grader afhængigt af hvor i skabet jeg måler.
Så har jeg ændret den forudvalgte temperatur fra 5 til 8 grader, men det ændrer heller ikke noget, det er mit indtryk at kompresseren kører konstant.
Er det termostaten der skal skiftes? Hvis ja, er der så nogen der ved, hvor den er gemt?

Det tyder stærkt på at det er termostat føleren der er defekt og skal udskiftes.
Termøstat ledningen og afrimningaføleren starter ved Hovedprintet/ Displayet der er i toppen af skabet og går bagud ned på bagsiden og ind i skabet ca. midtfor, bag et dæksel på siden af skabet sidder termostatføleren.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-07-14 11:38

Rettelse:
Termostatføler og afrimningsføler, ledninger starter ved Hoved printet. Der er to følere på denne model.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-07-14 13:42

Hvis kompressoren kører konstant ,kan den naturligvis ikke afrime.

afrimning foregår kun når kommpressoren står stille.

når den kører konstant kan det skyldes :

_Defekt termoføler. næppe sandsynligt, når den ikke bliver koldere.

-opslidt kompressor.

-Mangel af kølemiddel , på grund af utæthed.

for varme omgivelser, så kølingen er utilstrækkeligt.

Det er helt normalt at temperaturen varierer indenfor et køleskab.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-07-14 15:08

Citat
Mit Gram køleskab model KS37496-02F afrimer ikke. det er ellers sådan at køleskabet selv skal sikre afrimning.
Displayet viser at der er10 grader i skabet, men målt med alm termometer svinger temperaturen fra 2 til 5 grader afhængigt af hvor i skabet jeg måler.
det er mit indtryk at kompresseren kører konstant.

Hvordan har du fundet ud af at det ikke afrimer? Er det fordi at der er meget is køleelementet inde i skabet, som jo er det aut. afrimning skal forhindre,og det styres af en afrimningsføler og kompressoren køre selvfølge ikke når der skal afrimes, der er flere tin der kan være årsag til at det ikke afrimer.
Den lettes måde at finde ud af hvad køleskabet kan og ikke kan er at slukke for det åben og tøm det og nyd de kolde ØL der er i det under arbejde med at få det afrimet og rengjort så der ikke is på frostelementet og afløbshullet ikke er stoppet. Start så køleskabet op igen, sæt termostat til 5 grader og se om det så kan køle ned til ca. 5 grader og stoppe og se hvorlænge der går inden det starter igen, hvis det ikke stopper og temp. falder og der kommer is på frostelementet, så er termostaten defekt.

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 22-07-14 22:13

Der er meget is på kølelegemet, dog ikke i den nederste del. De kølerør der er på bagsiden er kun varme i de to første rækker, jeg er derfor tilbøjelig til at tro, at transor har ret, når du skriver, at det kan skyldes mangel på kølemiddel på grund af en utæthed, køleskabet er blot 3 1/2 år gammelt, så det er lidt skuffende, at der allerede kan opstå en utæthed, og sådan en utæthed kan vel ikke findes , så jeg tænker at det nok vil være for dyrt at reparere det, og hvis jeg får en teknikker til at komme mere kølemiddel på, vil den vel også forsvinde gennem utætheden. Hvad tænker du/i ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-07-14 22:40

Hvis der er en utæthed , og den ikke repareres er det selvfølgelig ikke en holdbar løsning, bare at efterfylde med kølemiddel.

sår køleskabet fornuftigt, me ventilationsåbning både i top og bund.

jeg har set køleskabe flollet indbygget uden ventillation. De køler dårligt i siommervarmen, har et stort elforbrug, og slides op på rekordtid.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 22-07-14 23:32

Citat
Der er meget is på kølelegemet, dog ikke i den nederste

Det er ikke et godt tegn, det tyder på manglende kølervæske = utæthed/defekt kompressor og kan nok ikke betale sig at rep. det, for det koste min. kr. 2.500,- og et køleskab der er 3½ år gammel er jo næsten forældet rent energimæssigt
Is på bagsiden kan også skyldes at skabet er overfyldt med vare så luften ikke cirkulere omkring termostaten, men du skal nok på udkik efter en nyt køleskab

Godkendelse af svar
Fra : torben7913

Dato : 23-07-14 07:52

Tak for svaret Hejdu58 , også tak til transor.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-07-14 10:36

Selv tak torben7913

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 26-07-14 07:39

Jeg har nu købt et nyt køleskab af mærket Liebherr, i forbindelse med købet fik jeg oplyst, at mit Gram køleskab ikke havde kobberrør til kølevæsken, og det sandsynligvis var årsagen til den hurtige læk, derfor er det vigtigt at købe et skab med kobberrør, da disse rør sjældent lækker, så nu håber jeg st mit nye køleskab holder længere end det gamle Gram.