/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dæk nummer
Fra : Rosalil
Vist : 638 gange
100 point
Dato : 16-07-14 11:22

Nye dæk til bilen, hvad skal der vælges og hvornår er det hensigtsmæssigt at købe osv osv osv, der er mange overvejelser, MEN først og fremmest hvad betyder tallene på dækket?

Der står: 175/65 R 14 T XL
Jeg har nogle andre hvor der står 185/60 R 14, kan de anvendes på samme bil?

Jeg skal anskaffe nye vinterdæk, der er forskellige kvaliteter, hvad dækker de? Jeg kører mange km om året ca 20000-30000km

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-07-14 11:28

http://www.daekonline.dk/ er et godt/billigt sted at handle...

Tallene er jo størrelses angivelser.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-07-14 11:29

Husk bare at du får misvisning (sikkert ikke meget) på speedometeret ved at skifte størrelse

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 16-07-14 11:37

Tak for linket, men jeg skal ikke selv skifte dækkene, det kan jeg ikke.

Jeg er klar over at tallene dækker over størrelser, men hvilke størrelser og hvilke tal? Hvorfor er der så mange og hvorfor er der bogstaver. Jeg tænker for at kunne tage et kvalitativt valg må jeg vide noget om hvad disse tal fortæller.

For at kunne skifte størrelse, må man vide hvilke tal der fortæller noget om størrelsen og hvilken størrelse.
Er det tykkelsen på dækket? Og hvad betyder det for kørsel, forurening, holdbarhed?
Et det mængden af gummi? -"-
Er det fælgstørrelsen? Og kan man ændre den og hvor meget kan den ændres?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-07-14 11:44
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-07-14 11:45

Citat
Tak for linket, men jeg skal ikke selv skifte dækkene, det kan jeg ikke.

Så har du jo heller ikke nogen brug for at vide en snus om dæk, det ved de mennesker der skal skifte/montere dem for dig.

Hvis du vil vide noget om dæk, størrelser anvendelse og lign. går du blot ind på det link jeg gav dig, der kan du finde alle relevante oplysninger.

http://www.daekonline.dk/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-07-14 11:48

Citat
Der står: 175/65 R 14 T XL

Højde + bredde + hjulstørrelse andre tal/bogstaver giver oplysning om dækkets kvalietet og egenskaber

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-07-14 11:51

Citat
Der står: 175/65 R 14 T XL

Højde + bredde + hjulstørrelse andre tal/bogstaver giver oplysning om dækkets kvalietet og egenskaber

Det skulle være Bredde + højde + hjulstørrelse andre tal/bogstaver giver oplysning om dækkets kvalietet og egenskaber.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-07-14 11:53

Er et dæk mærket 165R13 82 T betyder det, at et dækket:
165 = 165 mm bredt
R = radialdæk
13 = passer på en 13 tommer fælg
82 = dækket har et belastningsindeks på 82, der svarer til, at dækket må bære maksimalt 475 kg.
T = er godkendt til 190 km/t

http://www.fdm.dk/daek/forstaa-informationerne-paa-daek

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-07-14 11:59

http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=50#faelge

Her kan du læse om alt det du har brug for.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-14 12:00

Køb dæk mage til dem der sidder nu.............hvis de sad på bilen fra ny.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 16-07-14 12:10

Marken84

Hvis man ikke vil bildes historier på ærmet, er det en god ting selv at vide besked. Og jeg har ikke bare blind tillid til hvad andre mennesker ved, det er min erfaring for bred til. Har feks oplevet at en mand fortalte mig at jeg kørte med sommerdæk, da jeg troede det var helårsdæk. Forøvrigt ville en der selv skifter dækket nok ikke spørge hvad tallene betyder, h*n ved det! Jeg taler ikke om at skifte fælge.

Nu kan jeg feks læse at bogstaverne fortæller noget om kvalitet og egenskaber, det er da en vigtig oplysning.
Så er det næste spørgsmål hvor kan man læse om disse forskelle.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 16-07-14 12:16

Wow tak for alle de fine svar, nu bliver det svært at se hvem der skal have pointene. I fortjener dem jo allesammen.
Jeg læser lige link.

Eyvind
Jeg har brug for nogle vinterdæk, så er der vel et eller andet andet som ikke er det samme som de oprindelige, med mindre det var vinterdæk og hvordan kan jeg så se det?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-07-14 12:30

Citat
Husk bare at du får misvisning (sikkert ikke meget) på speedometeret ved at skifte størrelse

Vil du vide hvor meget,kan det nemt findes her:
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp?ORGB=145&ORGP=82&ORGF=13&NYB=145&NYP=82&NYF=14

Iøvrigt er det som regel vist i bilens instruktionsbog,hvilke størrelse dæk,der er typegodkendt fra fabrikken. Og dermed kan synes med disse.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-14 12:41

Læs alt hvad du komme i nærheden af om dæktest, her en artikel i Ekstra Bladet om vinterdæk:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article4745998.ece
køb ikke de billigste vinterdæk hvis ikke de kan klare sig i diverse test, tænk på at kontaktfladen ikke er større end din fod, det er 4 flader af fodstørrelse som skal holde din tonstunge bil på vejen og kunne bremse i sne og sjap, Michelin Alpin vil være et godt valg men andre mærker kan også komme i betragtning, læs i testene og bedøm selv.
Der er vist ingen som indtil nu har fortalt at for eksempel 165/70 betyder 70 efter skråstegen at 70% af dækkets mål er bredden på slidbanen i forhold til højden på dækket 165/90 er lavprofildæk og bruges kun af racerkørere
Din bil bruger 14" fælge og hvis du køber et dæk som hedder 165/50 vil dækket være højere og have større rulleradius end 165/70, det skal du også tage med i overvejelserne at med 165/50 vil du køre hurtigere end speedometret viser hvis det er indstillet til 165/70
Citat
Der står: 175/65 R 14 T XL
Jeg har nogle andre hvor der står 185/60 R 14, kan de anvendes på samme bil?
ja det kan de godt med det er større dæk og vil give fejlvisning på speedometret, bare så du er orienteret når du får en fartbøde og du ikke troede at du kørte for hurtigt

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 16-07-14 12:44

Mig selv og Moesbaek

Forstår jeg det rigtigt, at hvis man ændre fælgstørrelsen til en større størrelse, så viser speedometeret for lidt i forhold til hvad jeg reelt køre? Eller er viser speedometeret for meget hvis fælgstørrelsen mindskes?

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 16-07-14 12:51

O.V.N

Jeg har lagt mærke til at mit speedometer viser mere end jeg reelt kører, (set i forhold til alle de fartmålere dér er sat op rundt om) kan det være betinget af dækkets størrelse?

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 16-07-14 12:53

Nej det viser mindre, jeg skal køre 55km/t for at køre 50 km/t

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-07-14 13:40

Det er ikke alene fælg dia. der ændrer hastighed,i forhold til spedo. Men i lige så høj grad profil på dækket,højden og dermed omkreds. (Kig på mit link).

Har du et GPS,kan du altid aflæse den nøjagtige hastighed. Uanset hvad spedo viser.

Er fraværende for en stund.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-14 13:47

Citat
jeg skal køre 55km/t for at køre 50 km/t
det er meget normal for biler efter år cirka 2000 og måske lidt før, hvis du sætter dæk med lidt mindre rulleradius på bilen så vil den vise mere nøjagtig, min bil viser også med højere hastighed end jeg reel kører
Citat
kan det være betinget af dækkets størrelse?
ja helt sikker
Rulleradius er målet fra midten af hjulnav til asfalten, hvis du målet radius på et afmonteret hjul så er radius større, det sidste mål kan du ikke bruge til noget, det er rulleradius du skal bruge for at udregne hastighed ud fra hjulomdrejninger

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-07-14 16:25

Jeg skal nu ud at slå græs,så meget som mine gamle ben,nu tillader.
Her er en "moderniseret" udgave af dæk beregneren:
http://www.daekberegner.dk/145/80R13-vs-145/80R13/
Men jeg bliver da selv,mere og mere rundforvirret.
At bredden på et dæk,skulle ændre på hjul omdrejninger,forstår jeg ikke.

Prøv i højre side,under "bredde", at skrive 165,i stedet for påtrykte 145. Og hjul omdrejninger vil ændre sig fra 944 til 893............hva`f....har dækbredde med omdr. at gøre????

Synker den mindre i siderne,end den smalle dæk,ved samme lufttryk????

Her må vi vist have Svend Giversen ind.

Måske "En sag for Frost".

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-07-14 17:16

Citat
Jeg har nogle andre hvor der står 185/60

De 5mm kan du sikkert måle, men tvivler på at det giver det helt store udslag på speedometeret.
Desuden mener jeg alle biller kører mere eller mindre for langsomt = fra fabrikken.
Det har sikkert noget at gøre med de ´fine´ tal for benzin økonomien, men det kan du selv google dig til.
Og sikkert også derfor at Politiet´s radarmålinger giver et par % i rabat.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-07-14 18:11

Der er vist mange med forskellige dækadresser - kan man stole på dem alle?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-07-14 18:37

En anden ting,der undrer mig ved "mit egen link",er:
Citat
Hjulomdr. v/ 100 km/t

Hjulene har vel samme antal omdrejninger pr. kilometer,uanset om du kører 80 eller 100 Km/t.

Eller regnes der med hjulspin..........

M.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 16-07-14 23:13

I kører der ud af, det lyder dækkende!

Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal fordele pointene, alle jeres svar og hjælp har været brillante. Har I et forslag?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-07-14 23:20

Du finder bare det med medlem af Kandu der har dæknavnet marken84 og skriver:
"Fabelagtigt godt svar på mit spørgsmål, den side vil jeg omgående gå ind og studere nærmere" - og så giver du vedkommende points...

Nemt ikk?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 17-07-14 01:23

Citat
MEN først og fremmest hvad betyder tallene på dækket?
Det er beskrevet i div link der er henvist til, så det kan du da ikke være i tvivl om nu.
Citat
Der står: 175/65 R 14 T XL
Jeg har nogle andre hvor der står 185/60 R 14, kan de anvendes på samme bil?
JA de kan godt monteres på de fælge du har på bilen, men hvis de er alt for gamle er det tvivlsom om du bliver glad for at køre på dem for dæk bliver hårer med tiden og larmer/støjer mere end nye dæk, så det skal være nogle gode dæk der ikke er meget slidt for at det kan betale sig.
Citat
Jeg skal anskaffe nye vinterdæk, der er forskellige kvaliteter, hvad dækker de? Jeg kører mange km om året ca 20000-30000km
Så skal du også se på hvor meget de støjer foruden at have et godt vejgreb for nogle vinterdæk støjer meget og det er træls at høre på når der skal køres mange kilometer. Dernæst skal du nok også overveje om det ikke både er nye vinterdæk og fælge så du har et sæt vinterhjul og et sæt sommerhjul, for et dæk har nu bedst af at være monteret hele tiden frem for at skal af og på monteres sommer/vinter.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-07-14 08:34

Hejdu58

De ekstra dæk jeg har er på fælge, som skal bruges til vinterdækkene, så det er kun et spørgsmål om jeg skal gemme de andre dæk til et genbrug når der skal skiftes sommerdæk.

Marken84

Jo det lyder dækkende for en løsning
Jeg har været inde og kigge på jeres superpoint og giver dem til Hejdu58, alene af den årsag at han har færrest. Uretfærdigt eller retfærdigt, det bestemmer I selv, jeg var glad for alle de svar jeg fik. Tak.

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 17-07-14 08:35

Tak for svaret Hejdu58.

Og tak til alle jer andre.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-07-14 10:24

Altså Rosalil,hvor får du det fra:

Citat
I kører der ud af, det lyder dækkende!

M.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-07-14 10:46

Jeg blev da godt inspireret af dig og marken84

Desværre kan jeg ikke kopiere på denne ipad

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-07-14 18:10

Selv tak Rosalil