/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk
Fra : cccf
Vist : 640 gange
10 point
Dato : 04-07-14 10:51

Jeg hørte om en mand i TV der kørte på Continental vinterdæk hele året på grund af komforden, de var blødere og støjede mindre end sommerdæk, er det rigtigt ?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-07-14 10:58

Ja...

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 04-07-14 11:02

Kan du anbefale mig det rigtige Continental vinterdæk. ? (der findes jo flere af dem )
der står 195/65 R 15 på mine sommerdæk.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 04-07-14 11:09

Jeg har tænkt mig at køre på dem hele året, da jeg kun kører 10,000 km om året,
jeg måtte smide mine gamle vinterdæk ud, ikke fordi de var slidt ned, men fordi de var blevet så gamle at de revnede i gummiet.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 04-07-14 11:43

Ja, - de er utrolig støjfri, jeg har haft samme tanke om, at bruge dem hele året, jeg synes contineltal sommerdækkene tøjer lidt mere, der vil jeg nok foretrække micheling.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 04-07-14 12:20

Hej
Jeg har kørt med vinterdæk i mange år, og det er rigtig de er meget blødere og støjsvage i forhold til sommerdæk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-14 12:53

Vinterdæk er af blødere gummi og slides hurtigere i varmt vejr.
Vinterdæk har ikke så godt vejgreb på tør asfalt som sommerdæk har, det kan føre til en ulykke i en farlig situation at bilen ikke bremser så godt som den burde
vinterdæk kører du ikke så langt på literen som med sommerdæk, det gælder uanset årstid at vinterdæk ikke er benzin økonomiske.
Så for din egen sikkerhed og pengepung bør du skifte dæk efter årstiden, det er meget almindelig herovre vestpå at der er 2 sæt hjul med brugte biler, et med sommerdæk og et med vinterdæk, ikke noget med at smide et sæt ekstra dæk ud fordi de ikke passer med den nye bil man køber

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-07-14 13:56

Min kone kører med helårsdæk? Jeg kalder dem intet års dæk...

Vinterdæk har jo blødere gummi, fordi gummi bliver gårdere ved lav temperatur,
og så er de jo alt for bløde om sommeren, så de slides for hurtigt, bruger for meget brændstof,
og står ikke så godt fast, og hvad med de dybe riller til at grave ned i sneen, spild af resourcer.

Du kan også fælde træer med en Schweiser kniv, men en skovsav er nu bedre.
Brug altid de værktøjer der er beregnet til opgaven og til årstiden...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-07-14 15:23

Er helt enig med o.v.n. og svendgiversen. Så også omtalte tv udsendelse,og det undrer mig lidt,en dækforhandler,vil "reklamere" på denne måde. Alt efter fabrikat,bruger vinterdæk en hel del mere brændstof,end sommerdæk. Fordi rullemodstanden er meget større. (Selvom vinterdæk tit er smallere end sommerdæk). Jeg har selv foretaget en simpel "test". Ved nøjagtig samme punkt på vejen,kørte jeg 70 km/t,og satte bilen i frigear. Lod den "løbe ud". Den rullede ca. dobbelt så langt på sommerdækkene,end på vinterdækkene. Så brændstofforbruget er sikkert med samme forskel.

Dæktrykkene var selvfølgeligt kontrolleret,på begge typer.

Den eneste situation,hvor en vinterdæk kan have en fordel om sommeren,er ved Aquaplaning.
Prøv lige at køre til Tyskland,og vis dine vinterdæk nu her,til Die Polizie.

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 04-07-14 16:51

Vores vinterdæk er nøjagtig samme bredde som de sommersutter den kører rundt på nu. Jeg fik ganske enkelt ikke taget mig sammen til at skifte for de par vinterdage, så de blev ikke slidt af det.
Jeg kunne da ikke drømme om, at køre på vinterdæk om sommeren, eller - normalt - det modsatte. Når kalenderen siger oktober eller november er det normalt tid til et skift. Jeg for min del vil meget gerne have optimale styre og bremseegenskaber. Forrige år oplevede vi en modkørende bil komme i skred og nærmest komme sidelæns imod os. Jeg ville nødig skulle have været ud i en undvigemanøvre på sommerdæk og i det føre.
Jeg vil lige så lidt ønske en kraftig opbremsning på våd asfalt med vinterdæk en sommerdag.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 04-07-14 16:56

Hvad siger i så til helårsdæk?
Må man køre med dem i Sverige om vinteren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-14 20:58

Ved ikke med Sverige, men Norge har fornuftigt krav om bedre fodfæste om vinteren. Og mig bekendt hedder det kæder med, eller vinterdæk. At køre på vinterdæk om sommeren = idioti. Ligeså sommersdæk om vinteren. Helårsdæk er noget hverken eller og noget camoufleret vrøvl møntet på spareliderlige klovner, der er ligeglad med færdselsikkerheden. Bevares - besterfar, der kører 5000 km/året og kan blive hjemme, eller tage bussen, kan med sindsro bruge dem - og lade bilen stå, når føret er noget skrammel. Alle der skal køre, bør afgjort prøve en A/B test. Fatter de ikke ideen, burde de overveje, om de burde aflevere kørekortet frivilligt. Kører + 50000 km/år og bor på landet, så ved en anelse om det. Irriterer mig hver vinter, over forskræmte husmødre, der forvilder sig ud i snevejr på sommerdæk, og hverken kan styre, bremse eller accelerere.

Firmakareten har to sæt dæk, privatdiligensen ligeså.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-14 21:02
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-07-14 22:13

Citat
Irriterer mig hver vinter, over forskræmte husmødre, der forvilder sig ud i snevejr på sommerdæk, og hverken kan styre, bremse eller accelerere

Tja, de har sikkert mere travlt med at få deres ´møjunger´ i skole/ børnehave.
Citat
om de burde aflevere kørekortet frivilligt. Kører + 50000 km/år og bor på landet, så ved en anelse om det.

Øh? hvad, bare fordi du bor landet eller ?
Mange sider at se Jul/ vinter på.
Så er du sikkert også en af dém der kan bremse på 5 meter med 130km/t = op i røven og genere andre billister.
Et kørekort er en ´genstand - man har fået lov til at erhverve´ og som kan indrages på 2 sekunder af Politiet OG IKKE ANDRE.
Hvis spørger vil køre på vinter-dæk, så lad dog mennesket, hvis bremse egenskaber overholder regler om syn og nedbremsning og ellers DANSK lov.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-07-14 22:18

Tror jeg ville være mere ´bange´ for at møde en såkaldt elite-billist der ejer hele vejen med sin kampvogn og tror vedkommende kan klare det hele (de kører på instinket = det plejer altid at gå godt), bare ved at smide en ´fuck-finger´ eller andet til andre billister, HER KOMMER JEG OG SÅ HAR I ANDRE BARE AT FLYTTE SIG.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-07-14 22:35

Citat
bor på landet, så ved en anelse om det. Irriterer mig hver vinter

Tja, det gør jeg faktisk også, og det er en TOTALT mørkelagt vej, hvor selv billister ikke kan se et menneske med reflekser på???, og så er det bare med at hoppe for livet, jeg har endda video af det, samt de kan ikke engang give andre plads på en ´snevej - 2 hjulspor og masser af sne´ billisterne før gå-gænger = men DE nåede sikkert hjem til ´stegen´.
Og det bliver værre og værre for hvert år de har bil (samme ejer´e)
OG DEM HAR JEG INTET RESPEKT FOR, på ingen måde

Den sidste metode at stoppe disse på, er at stå med en ´satans´ kraftig lygte og blænde dem = ulovligt, men de kan SE mig, UPS.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 04-07-14 22:59

Så slutter jeg her.
Nu er det blevet for usagligt for mig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-14 23:03

Det er ret tydeligt smuttet igen igen med mig-selv's piller og guldbajere. Det er en hel revival fra nogen af hans tidligere profiler. Som "disken" var han ret slem til at skrive her på sitet når han var skæv eller fuld.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-14 23:04

Ret bekymrende han kører motorcykel i øvrigt....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-07-14 10:32

Jeg har prøvet aty køre på vinterdæk( M+S) sommeren over.
Det er ikke mere komfortabelt, tværtimod. Mønsteret støjer mere end det på sommerdæk.

Der er dog nogen risiko ved det. Bremselængden både på våd og tør vej er længere.
Ved høj fart og tunglast, kan de bliver overhedet og gå i stykker. så brug endelig ikke vinterdæk til en lang biltur sydpå.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-14 11:46

Eng med Transor (for en gangs skyld). Synes også vinterdæk er mere støjende Mht bremselængder,viser test's klart at vinterdæk er et dumt valg om sommeren.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-07-14 11:55

Personligt er jeg mindre bekymret for de få, der vover sig ud på sommerdæk i snevejr end de, der har vinterdæk på firehjulstrækkeren og tror fejlagtigt, at fordi den er udstyret med abs og airbag kan man køre fuldstændig med hovedet under armen. Jeg har set og oplevet det irl. Slæden skøjtede fra side til side og endte i en snedrive, men udenom skulle den - endda i et langt højresving. Joh, man havde travlt. Jeg beklager meget, men jeg standsede ikke og tog ham med da han stod og så fortabt på køretøjet. MÅSKE lærte han noget ?
Ret tankevækkende, at nogle har den holdning, at fordi de kører mange kilometer om året er de suveræne bag et rat. Det giver altså ikke frikort til at tilsidesætte sund fornuft, afstand eller hastighedsbestemmelser.
Selv den bedste bil på vinterdæk kan komme i skred hvis fysikkens love overskrides, og vi vil vel alle helst hjem i et stykke ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-14 12:27

Der ar du nemlig MEGET ret Cortina. Jeg har selv kørt firehjulstrækker, og var forfærdet over hvad andre troede de kunne i deres. Sådan en er fin - til at trække i gang. hvor andre ikke kan. Men den styrer og bremser ringere. Sådan en gammel en om jeg havde, kræver så en noget anden køreteknik.