/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kravspecfiikation af brændely til tømrer
Fra : mostmighty
Vist : 558 gange
50 point
Dato : 03-07-14 09:15

Jeg vil gerne have opført et simpelt brændely i træ.

Dimensionerne skal være noget lignede 4 meter i længde, og 2,2 m høj på sit højeste sted.
De første 1,7 meter havde jeg forestillet mig til bare at være horisontale bjæler, hvorefter den sidste halve meter kan være i f.eks. 45% vinkel, så konstruktionen bliver således også 0,5 m bred. Og så skal der være træbeklædning på siderne på den halve meter bredde også.

Men hvis man skal be' om en pris på det ved tømrer, så har han sikkert brug for flere specifikationer. Håber I kan hjælpe lidt her:

Hvilke krav bør jeg stille til hvordan brændelyet placeres i jorden?
Hvilken slags træ. bør man bruge?
Bør der være en form for tagbeklædning på den øverste halve meter i vinkel? (eller vil det være fint bare at male den med god træbeskyttelse for at beskytte den mod vandindtrængen?)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-07-14 10:14

Hvis du kontakter en tømrer, så vil han helt sikkert kunne vejlede dig om alle de ting, og måske lidt til.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-07-14 10:23

Du skal absolut have et tagbeklædning. Den bør passe til omgivelserne, og klæde huset, hvis det ligger nogenlunde tæt på.
Brændelyet behøver ikke sider,tværtimod. Hyppig opfugtning fra nedbør sikrer man sig mod ved et bredt tagudhæng. minimum 0,5 m bredere på alle sider end brændeopstablingen, . Især gerne mere mod vest,hvor den meste regn og sne kommer fra.

Det bærende kan være nedgravede trykimprægnerede stolper. Nogle lægtet i kryds under taget stabiliseret dem.
Billigste tag er onduline på lægter.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-07-14 13:50

Du behøver ikke grave det ned. Læg hjørnekrydsene på nogen passende store sten eller på fliser.
Og du skal som skrevet står ikke have vægge men stort udhæng. Hvis du bare vil bumle brændet ind i stedet for at stakke det, kan du have vægge af rafter med masser af luft imellem. Forslaget om Onduline skal du tænke over. Personlig synes jeg, de er grimme og bliver værre med årene, så hellere trapezplader i stålblik, aluminium eller de stærke plast-.
vh
pbp

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-07-14 14:54

Lidt mere videnskab omkring udendørs brænde.

http://ing.dk/artikel/skal-braende-vandes-det-torrer-118244

Min far var en af dem der mente at brændet skulle udvaskes, han brugte frisk skovet træ som blev flækket med det samme, og byggede en rund brændestabel hvor det blev lagt løst indenfor (god rottesamler ) , regnede det meget blev der lagt en presenning indover.

Han var en sæson foran, hele stakken blev stablet indendørs i et skur til eftertørring hvorefter der blev bygget en ny.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-07-14 16:08

Onduline var ikke et forslag. Blot en konstatering af at det er billigst.

Hvis man sætter det løst ovenpå nogle sten , forsvinder det i stormvejr.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-07-14 18:19

Jeg havde et brændeskjul stående på marksten i 8 år - og så blev huset solgt. Brændeskjulet stod et sted med skov rundt om og lænede sig op ad en udhusgavl, men er man bange for blæsten, kan man jo sikre med barduner eller lægge brændestykker på tremmebunden.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 03-07-14 18:37

Hvilke forskellige slags træ kan I råde mig til at bruge?

Og hvordan med placeringen af ende stolperne i jorden. Hvilken teknik bør anvendes der?

Kommentar
Fra : marken84