/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
tætning af vinduer
Fra : jeanettesmor
Vist : 540 gange
500 point
Dato : 02-07-14 10:50

Er der nogen derude i det store Kandu-univers som har forstand på ”glarmesteri”?

Kan man erstatte tætningsbånd/fugebånd (der hvor man før i tiden brugte linoliekit) med silikone fugemasse eller lign? Det nuværende bånd er monteret fuldstændig uden brug af værktøj, er helt uden klisterstads, kan bare trykkes på plads med fingrene.

Alle minde vinduer er monteret med disse bånd, og de fungerer da også fint, altså lige bortset fra 4 vest-sydvestvendte vinduer. Der opfører de sig fra tid til anden som tørre rugbrødsskiver, vender enderne op/nedad. Sol-vind-vandpåvirkningen fra det hjørne er selvfølgelig ret hård, så båndet mister elasticitet. Nu har jeg ikke mere af den oprindelige forsyning og jeg har ledt højt og lavt efter erstatning, men kan ikke finde den rigtige profil.

Og så var det at jeg kom til at tænke på, om det ville være en idé – eller muligt/smart – at erstatte de bånd med noget silikonefugemasse – så ku’ jeg da ha’ fred et stykke tid.

For at gøre det helt klart: det er på vinduets udvendige side, mellem glasset og rammen, båndet er monteret.

http://imageshack.dk/viewimage.php?file=http://imageshack.dk/?img=201404290657.JPG

På forhånd tak for gode råd

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-07-14 11:28

Jeg formoder, der er tale om termoruder. De skal monteres med fugebånd. listen, der skrues eller stiftes udenpå kan godt få en elastisk fuge.
Hvis det er enkeltglas, vil det være bedst at oliegrunde glasfalsene. Det vil sige to eller tre gange rå linolie, gerne koldpresset, med en dags mellemrum. Efter en let afslibning et strøg linolie- eller alkydmaling, ikke for tykt. Efter tørring kan du lægge glasset i linoliekit, stifte glasset og endelig kitte overfalsen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-07-14 11:33

Citat
For at gøre det helt klart: det er på vinduets udvendige side, mellem glasset og rammen, båndet er monteret.

Hvis det skal laves rigtig skal der nyt fuge bånd til, det har en selvklæb på den eneside, der monteres på tætningslisten ca. 2 - 3 mm fra kanten på listen og monteres på ruden, så fuger du med klar silikonefuge hele vejen rundt, så de ca. 2 - 3 mm. bliver fyldt ud med klar silikone, så har du en forsegling der holder.
PS. Husk at spray med sulfovand på ruden og liste inden du glatter og fjerner overskydende silikonefugen.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 02-07-14 11:36

Tak pbp_et

Det er termoruder og der er ingen påskruede/stiftede lister.

Fugebånd lægges, såvidt jeg har læst mig frem til, i bunden af falsen inden man kitter.
Sådan er mine vinduer slet ikke lavet - der er intet andet end det problemskabende silikone/gummibånd til at tætne mellem glas og ramme.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-07-14 11:50
Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 02-07-14 11:58

Ups - det med linket var jeg ikke obs på...

http://imageshack.dk/viewimage.php?file=http://imageshack.dk/?img=241404294772.JPG

katekismus - ja, jeg har studeret den side - men den giver ingen råd til løsning af mit specielle problem.

Jeg kunne jo spørge i et byggemarked el lign, men erfaringen har lært mig, at personalet de stedet er flødeskæggede ungersvende som ikke har forstand på noget som helst. Derfor forsøger jeg her.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 02-07-14 12:00

Nåforden - det virker heller ikke.

Finder et andet sted til formålet.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 500 point
Dato : 02-07-14 12:08

Dit billede viser ikke ret meget:
http://imageshack.dk/viewimage.php?file=http://imageshack.dk/?img=241404294772.JPG
kan du tage et andet eller eventuelt flere billeder fra forskellige vinkler?
Men ud fra beskrivelsen så tror jeg du kan bruge silikone, det er et gæt jeg har ikke set ruder som er sat i som du beskriver

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 02-07-14 12:29

Billedet viser bare hvordan båndet slår fra.

Jeg har lige prøvet at lave nye og bedre illustrationer, men det blev noget juks.

Vinduerne blev sat i i 1997 og er lavet efter specialmål, da denne gamle rønne så dagens lys i 1865, og dengang gik man vist ikke så højt op i standarder og brugen af waterpas.

Jeg bor til leje og må se om ejeren kan finde vinduesmagerens adresse hvor jeg (måske) kan få en 30 m nyt bånd - det kan jeg nok ikke.

Og som sagt - der er ingenting andet i falsen end det silikonebånd, som altså bare kan trykkes i med fingrene, ikke noget med værktøj.

Men foreløbig tak for svarene.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-07-14 15:44

Citat
Det er termoruder og der er ingen påskruede/stiftede lister.

Er det på indvendig eller udvendig side der ingen liste er og er det plastvinduer?

Citat
Og som sagt - der er ingenting andet i falsen end det silikonebånd, som altså bare kan trykkes i med fingrene, ikke noget med værktøj.

silikonebåndet har med sikkerhed haft selvklæbe på den ene side fra ny af og tiden tand har gjort at det har trukket sig sammen og ikke kan klæbe længer og der for kan trykkes ned.
Kan du ikke bare trykke det ned og fyge med en klar silikonefuge mellem termoruden og rammen, så bliver det vind & vand tæt og også pille-finger tæt nor det bliver tørt

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 03-07-14 11:51

Hejdu58

Hverken her eller der.

Vinduet er af træ.

Og nu skærer jeg det ud i pap: der er og har aldrig været klister på båndet. Det er ikke et fladt bånd, det er nærmest trekantet med riller på to af fladerne. Den brede, rillede flade vender ind mod glasset, den smallere, på anden vis rillede er trykket ind i falsen og den midterste trekant, glat og fladt, er det der illuderer gammeldags kit. Det er svært at forklare, da den her anvendte metode åbenbart ikke er så kendt.

De brugte stykker på vinduerne er selvfølgelig påvirkede at vind og vejr, men reservebeholdningen har ligget godt beskyttet indendørs, og den sidste lille stump jeg har tilbage af det er blød og føjelig som for snart 17 år siden.

Tak for alle svarene - jeg søger videre.

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 03-07-14 16:19

Tak for svaret o.v.n..