/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
olieslange
Fra : Brommi
Vist : 549 gange
200 point
Dato : 17-06-14 12:00

Hej

Jeg har en Audi80 fra 89. Bemærkede i går at der er en slange som er blevet en smule utæt, så må hellere få gjort noget ved den. Jeg aner dog bare ikke hvad den slange bruges til og hvor stor den er. Håber lidt der er en herinde der kan hjælpe mig lidt.
Jeg har taget et par billeder som jeg håber er gode nok til at vise hvor slangen er.
Det skal siges at bilen har haft oliefyr installeret (dette er afmonteret ved købet af bilen)

http://prntscr.com/3tnjyx

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-14 16:29

Umiddelbart vil jeg mene at det er en kølevandsalange til opvarmning af indsugningsmanifolden.

Men det er svært at se med sikkerhed på det billede.
Men olien sender man ikke rundt i sådanne slanger.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 17-06-14 17:48

prøver lige med et billede mere, så kan det være det er nemmere at se.

http://i.imgur.com/20jpGv7.jpg

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-06-14 18:26

Det ligner en vaccumslange til bremseforstærkeren, og hvis det er tilfældet, så få den skiftet med det samme

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-06-14 00:01

Enig med Klaudi, det er helt sikkert vakuum-slangen til bremseforstærkeren

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 18-06-14 05:36

oki, formoder det er den vakuum-slange så :)

hvad sker der hvis den slange springer?
har det nogen betydning på bilens kørsel hvis den er utæt?
hvad er det for en dims der sider på selve slangen?
Hvilken slange skal jeg købe for at skifte den? gerne et link med varenummer hvis muligt :)

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 200 point
Dato : 18-06-14 08:02

Du mister bremseforstærkeren så du skal op og stå med begge ben på bremsen for at standse bilen, Påregns meget længere bremselængde.
"Dimsen" er en kontraventil der sørger for at der ikke kan løbe luft fra manifold tilbage til bremseforstærker.

Hvilken slange, indtast din nummerplade her: http://www.hoyer-autodele.dk

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 18-06-14 08:08

den finder ikke noget.
De der databaser med nummerplade søgning går sjældent helt tilbage til 1989 :)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-06-14 08:14

Nu ved jeg ikke hvor i verden du bor, men der er helt sikkert et reservedelsfirma i nærheden.
Ellers kan du købe slange her: http://www.carlab.dk/shop/vakuumslange-blaa-4-8mm-69162p.html

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 18-06-14 08:26

jeg plejer handle i howdiaudi (bor i viborg)
så vidt jeg kan se er det denne jeg skal ha fat i.
http://www.hovwdiaudi.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=1161850500&Group=&SearchStr=vakuum

Er der noget jeg skal være OBS på når jeg skifter den?
kommer der feks lort ud af slangen i stride strømme, eller hva ved jeg :)

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 18-06-14 12:47

Der burde ikke komme noget ud, da det er en meget "ren" slange.
Du skal være omhyggelig med montering af spændebånd så samlingerne bliver tætte, og ventilen skal vende korrekt så den tillader sug gennem slangen.
Når du har monteret det hele starter du bilen som normalt, lader den snurre et øjeblik inden du stopper motoren. Træd så på bremsepedalen to - tre gange. Den skal holde vakum til to - tre opbremsninger og du vil kunne mærke pedalen " løfte " sig og blive hårdere når vakumet forsvinder.
Hvis det fungerer som beskrevet er alt i orden. Kan du høre en hvæsende lyd er der en utæthed og så må du på jagt.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 18-06-14 17:24

Så fik jeg slangen skiftet. :)

Det var slet ikke så slemt som jeg havde frygtet. den var noget mør og havde flere huller.... og så sad den slet ikke fast..
http://prntscr.com/3u2bqw
efterfølgende kunne jeg også godt mærke forskel når jeg bremsede, føles også somom at motoren går bedre, men det er muligvis indbildning?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-06-14 17:33

Citat
efterfølgende kunne jeg også godt mærke forskel når jeg bremsede, føles også somom at motoren går bedre, men det er muligvis indbildning?

Nej det er ikke indbildning, når slangen er utæt kommer der falsk luft til mekanikken,
så den skal bremse bedre og gå bedre i motor nu!

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 18-06-14 18:04

Det var helt tosset i går, der følte det næsten somom den var ved at gå i stå når jeg holdte stille.. feks ved lyskryds... og ja.. tror også den bremser en smule bedre ;) men nu er jeg lidt bedstefar typen i trafikken... det går ikke så stærkt.. jeg når det jo nok ;)

Godkendelse af svar
Fra : Brommi

Dato : 18-06-14 18:24

Tak for svaret EXTERMINATOR og alle jer andre der har hjulpet. Det har virkelig redet min dag.. mindst.. :)