/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Dele internetkabel i 2
Fra : o.v.n.
Vist : 801 gange
300 point
Dato : 13-06-14 23:31

Hej jeg har brug for at dele et internetkabel til 2 enheder, jeg har trukket et 6 meter kabel fra routeren til mit smartTV og nu vil jeg gerne have satellit boksen koblet på også, kan det lade sig gøre med samme kabel? (det vil være ret besværligt at trække et kabel mere fordi hullet i muren er muret til igen)
Vil det være bedre med en switch eller router på enden af kablet?
Og endelig: I min søgning har jeg fundet nogle splittere med de er med et lille stump kabel og jeg vil gerne kunne sætte det lange kabel direkte i splitteren, der er også RJ 45 cat5 og RJ 45 cat6, hvad er forskellen?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 300 point
Dato : 14-06-14 00:33

Ja du skal blot indsætte en switch, som du deler signalet i kablet. Den er uproblematisk at indsætte, og kræver ingen indstilling (for der er ikke noget i switchen der kan stilles), den skal blot have strømforsyning tændt. Den koster næsten ingen ting.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-06-14 00:36

OBS! - Den kan placeres hvor som helst på linien, hvor delingen skal ske, for ikke at du skal bruge to kabler fra routeren.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-14 01:24
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-14 01:33

NB; jeg bruger kun de ´gamle´ kabler og har ingen problemer med at se film i fuld HD på mit tv, direkte fra nettet - min installation er over 5 år gammel.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-06-14 12:10

Du kan godt bruge splitter

Hvis du bruger splitter Skal du bruge 2 en i hver ende af kablet hertil skal der så bruger 4 patch-kabler
2 til router og 1 til tv og 1 til boksen

Tegning http://circuitreference.blogspot.dk/2013/02/cat5e-wiring.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-14 20:22

Tak for alle indlæg, nu ved jeg ikke hvilken jeg skal acceptere som svar alle muligheder ser ud til at kunne bruges, men jeg hælder mest til at bruge en switch efter forklaringen fra rowt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-06-14 23:19

Man bruger metoden i rack-skabe mm når der skal flere arbejdsstationer ind der er stik og andre gange bliver der så trækker man ekstre kabler

Et kabel består at 4 par i alt 8 ledninger
Data buger 1par og Tlf bruger 1 par
Når man bruger en splitter er det for at bruge "de 2 andre par" men da data taler på ex. 1-2 og Tlf på 4-5 tage spritteren og bruger 3-6 & 7-8 og lægger disse over på 1-2 & 4-5 på stik2 derfor skal der patchkabler 4 stk

Der er fordele og ulemper ved begge løsninger

Switch
+ nemt at udvide
- skal bruge strøm og bruger strøm

Splitter
+ bruger ikke strøm
- sværere at udvide

Prisen er ca den samme 75-100kr

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-14 00:39

Tak for svaret severino. Jeg tror det bliver en switch
Også tak for uddybende forklaring fra i andre

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-06-14 07:07

Hvis du har en router i forvejen, så vil den hjælpe med at fordele forbindelserne over switchen, uanset om den sidder lige bag routeren eller der er et langt kabel mellem dem.
Switchen tilsluttes via en af routerens LAN porte.
Nogle switche har en indgang, som benyttes til tilslutningskablet fra routeren, medens andre blot skal tilsluttes til en af de porte der er på den.
Min GreyCom switch med 16 porte, er en inteligent type, som selv finder ud af, om det er indgang eller udgang, lige som det automatisk skal krydse eller et lige igennem. Således kan man blot bruge almindelige kabler "lige igennem" til det hele.