/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mistet lejeindtægt pga. hærværk
Fra : ThomasEp
Vist : 519 gange
30 point
Dato : 02-06-14 00:50

Hej.

Jeg hedder Thomas Foss, jeg har et hus i Grenaa som har været lejet ud til nogle montører i et års tid ca. uden nogen form for problemer.
Så har jeg været på jagt efter nogle mulige lejere i et stykke tid, uden det helt vilde efterspørgsel.

Min bror har boet i mit hus siden midt december 2013 og frem til d. 1 april 2014
Jeg fandt så en lejer der var interesseret i mit hus midt i maj måned ca. og hun var villig til at betale det som huset kostede for at leje.
Det blev fortalt til min bror og han sagde at det var da helt ok og hjalp os med en masse ting i huset.
aftalen blev mellem lejer og mig at hun kunne flytte ind d. 1-5-2014 da jeg skulle gøre huset klar til indflytning.
lejeren ringer så til mig Tors. 17 april og forklarer at der er vand overalt, ruderne er duggede osv. jeg ringer straks til hende og kører ind til huset, jeg lukker vandet ude ved vejen med en speciel nøgle og går ind i huset og det føltes som om at jeg gik ind i en sauna.
Men ja, der var vand på alle lofter i dråbeforme som kommer af de dampe fra det varme vand.
Jeg ringer til forsikringen, men de har selvfølgelig påskelukket, så jeg ringer til dem om tirsdagen igen og får kontakt med en forsikringsmand som sender en vvs mand D 22 april ud for finde skaden, han trykprøver systemerne og finder intet.
Så gik vi rundt for at se hvad det så kunne være og fandt ud af at håndvasken i køkkenet var fyldt op med vand og det var den varme hane der var åbnet for, overløbsslangen som skulle gå fra overløb til afløbet var pillet af under vasken hvilket gør at der ryger vand fra mit køkken og ned i kælderen og har lavet temmelig stor skade.
den 25 april kommer der en skadeservice mand og måler fugt osv.
Fredag d. 23-05-2014 kontakter ham taksatoren mig for at kigge på skaderne, derefter rekvirer han tømrer og maler til D.29-05-2014 som skal lave et tilbud på at lave det!
De fortæller mig efterfølgende at fra den dag de påbegynder arbejdet, så skal jeg i hvert fald regne med 3 måneder før det er færdigt!!

Nu står jeg så tilbage med en lejer der skulle ha flyttet ind d. 01-05-2014 hvor det eneste der manglede på den kontrakt var at hun skulle skrive under på den.
Nu går der jo yderligere 3 måneder fra den dag de påbegynder arbejdet til de er færdige!

Kan jeg ikke få dækket den manglende lejeindtægt i det her tilfælde??

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 02-06-14 04:43

nej

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-06-14 05:47

Der er vist kun to muligheder for at du kan få erstatning.

1) At du har en driftstabsforsikring, der dækker bl.a. vandskade.

2) At rejse et erstatningskrav mod den, der har lavet hærværket, som du vel har politianmeldt?
Det er forhåbentlig ikke brormand?

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 02-06-14 08:41

Jeg er 99 % sikker på at jeg får det ødelagte dækket, men det er igen mund til mund.
Jeg mangler kun at få det på skrift!

Det er desværre min "bror" der har været i gang. Jeg har ikke et konkret bevis på at det er HAM, men alt tyder desværre på det.
Da VVS manden og jeg trykprøvede mit system og det ikke var en rørskade, fandt vi en røget makrel, 2 æg hvor det ene var knust, en pakke leverpostej og en pakke hamberryg på loftet.
Jeg havde selv samlet mine 8 nøgler sammen, så fik hende den nye lejer 1 nøgle og min far fik 1 nøgle.
min teori er at han har været så snedig at få lavet en ekstra nøgle.
han har desuden stjålet mine nøgler til mit arbejde og har ikke nogen planer om at aflevere dem tilbage.
Jeg har fået ny låse og nøgler, men det stoppede ham ikke i at stjæle et modem fra stofanet jeg havde lagt i mit værksted.
Han er meldt til politiet, men det er jo ikke nemt at bevise at det er ham der har udøvet hærværk.

Jeg snakkede med ham taksatoren om at få den tabte leje indtægt erstattet, han sagde at hvis jeg havde en lejekontrakt med lejers underskrift og dato som skulle være før indflytnings datoen d 01-05-2014 så var der en mulighed, men vi valgte jo at vente med at skrive under på den kontrakt indtil vi vidste hvad der skulle ske med huset og til hun kunne flytte ind.

Det kan bare ikke passe at hun skulle ha sat sin krusse dulle og dato før det kan lade sig gøre at få den leje indtægt dækket, jeg har desuden en samtale på min telefon hvor vi aftaler hvornår indflytningen skal være.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-06-14 08:58

Citat
Det er desværre min "bror" der har været i gang.

Trist, både (måske) at miste penge og især at få familieproblemer oveni!

Det kunne være det hjalp overfor forsikringen, at lejeren bekræfter, at I havde en mundtlig aftale om lejemålet, og din telefonsamtale.

Rent juridisk er en mundtlig aftale ligeså bindende som en skriftlig, men den er sværere at bevise

http://www.advokatgruppen.dk/flx/dansk/diverse/nyheder/lejers-fortrydelsesret-ved-indgaaelse-af-lejeaftale-om-beboelse/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-06-14 09:02

Citat
Det kan bare ikke passe at hun skulle ha sat sin krusse dulle og dato før det kan lade sig gøre at få den leje indtægt dækket, jeg har desuden en samtale på min telefon hvor vi aftaler hvornår indflytningen skal være.

Det kan da godt passe, for i princippet har du ikke en ny lejer, da den pågældende ikke har underskrevet lejekontrakten.

Desuden plejer det jo også at være sådan, at der bliver underskrevet en lejekontrakt før indflytningen.
Jeg forstår da godt, at hun ikke ville skrive under, for så var det hende, der hæftede for lejen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-06-14 09:16

Citat
lejeren ringer så til mig Tors. 17 april og forklarer at der er vand overalt, ruderne er duggede osv.

Havde du udleveret nøgler til hende?????? uden underskrift på lejekontrakten ??????

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 02-06-14 09:23

Vagnr:

Det er både mundtligt og på sms.
Lejekontrakten blev udarbejdet den 15 april og afleveret, skaden blev opdaget den 17 april, derfor blev vi enige om at hun ikke skulle skrive under før vi ligesom fik en klarhed over hvad der skulle ske.

Nøglerne blev udleveret til hende fordi hun var i gang med at flytte hendes ting såsom potteplanter osv..

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-06-14 22:03

Thomas

Husk for din egen skyld UDlever aldrig nøgle til et lejemål før kontrakten er underskrevet, hun kan hvis den ikke er underskrevet blive boende men nu under lejelovens alm. Bestemmelser og det er ikke ok for en udlejer, du vil få mange problemer, husk det

Per

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 04-06-14 02:07

Jeg ved godt at det ikke er juridsk set det mest hensigtsmæssige at gøre, men det er et valg jeg har truffet på baggrund af lejeren og hendes børns "ve og vel"
Hendes børn kunne slet ikke vente med at komme væk fra deres papfar da han har været noget så modbydelig over for dem og deres mor.
De var grædefærdige da de ikke kunne flytte ind som planlagt og det er stadig uklart hvornår det bliver istandsat, derfor sagde jeg at de burde jo nok finde noget andet at bo i..
Det vil de slet overhovedet ikke, om de så skal vente 3 måneder eller mere.

Jeg har i min stædighed fundet en mulighed for at få den tabte lejeindtægt dækket!!
Jeg giver ikke op bare sådan, jeg snakkede med en dame fra Forsikringsoplysningen og fortalte hende om min situation og om der ikke var andre muligheder, hun sagde at rent juridsk set er der ikke noget at gøre OVERHOVEDET.
Til sidst i vores samtale siger hun: DEr er måske en mulighed trods alt, efter jeg blev ved med at presse på med hvad jeg har beviser for at det ikke bare var for at få en ekstra skilling i form af forsikringsvindel.. Som jeg sagde til hende eksperten, at hvis jeg havde sagt til ham taksatoren at den lejekontrakt var skrevet under med dato så ville jeg ha juridsk ret at få den tabte lejeindtægt dækket.
Min sag er så speciel og der er utrolig mange følelser indblandet i alt det her og jeg har bestemt ikke tænkt mig at lyve "mig til ret"

Jeg er igang med at skrive fra da skaden blev opdaget, første opringning til forsikringen, Samtlige mails, ventetiden, mangel på info og muligheder for at klage, beviser i form af beskeder mellem lejer og jeg, lejeren skriver ligeledes hendes version sammen med hendes børn og vedlægger ligeledes "beviser" som beskeder fra telefonen.
Alt dette bliver sendt til IF forsikring og deres såkaldte Kundeombud og Ankenævnet for Forsikring og jeg stopper bestemt ikke før at jeg får ret..

Mvh Thomas Foss