/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Install af win98se
Fra : cmjeppesen
Vist : 556 gange
50 point
Dato : 07-12-01 12:06

Jeg er ved at installere win98se på en gammel compaq. Jeg starter med at formatere c: og herefter boote fra win98 startdiskette, og installerer herefter win98se fra cdromen.
Sålangt så godt, men når den har oprettet mappen windows og spørger om jeg bare vil installere standard win eller brugerdefineret ryger jeg direkte ud i dos og får følgende fejl ligemeget hvad jeg vælger:
Standard mode:
Fault in MS-DOS extender
EC=004 CS=0055 osv. osv.

Hvad sker der? Og hvordan løser jeg det?
/C

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 07-12-01 12:24

Hej

Prøv lige at forklare hvad din Compac består af ? Har der været Win98se på den før ??

Mvh
Parkenss

Accepteret svar
Fra : Ammitz

Modtaget 60 point
Dato : 07-12-01 12:30

Du kan forsøge at gøre som vi lige har gjort på en gl. IBM.
Først installerer du DOS 6.2.
Dernæst Win3.1
Til sidst kan du prøve at få din Win 98 oveni.
Det kunne jo være, at dette vil lykkes for dig, - som det gjrode for os, med den gamle IBM.
De gamle maskiner kan tilsyneladende ikke klare, kun at blive installeret med Win98, - de kommer til at mangle noget i systemet.
Ammitz

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 07-12-01 12:31

Du skriver, at det er en gammel Compaq, jeg tror problemet er, at den er for gammel.

Windows ME kræver betydeligt mere af hardwaren end Windows 95 og 98.

Så før du prøver videre så undersøg om din hardware opfylder minimumskravene.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 07-12-01 12:36

Her har du en beskrivelse af den fejlmeddelelse der kommer :
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q87239

Håber stadig du lige vil skrive hvad din maskine består af.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-12-01 14:10

har du KUN formateret, eller også partitioneret?

hvad er størrelsen på dine eventuelle partitioner og fat ??

"cmjeppesen" <cmjeppesen.news@kandu.dk> wrote in message
news:Bi1Q7.4693$z4.529655@news000.worldonline.dk...
> Jeg er ved at installere win98se på en gammel compaq. Jeg starter med at
> formatere c: og herefter boote fra win98 startdiskette, og installerer
> herefter win98se fra cdromen.
> Sålangt så godt, men når den har oprettet mappen windows og spørger om
> jeg bare vil installere standard win eller brugerdefineret ryger jeg
> direkte ud i dos og får følgende fejl ligemeget hvad jeg vælger:
> Standard mode:
> Fault in MS-DOS extender
> EC=004 CS=0055 osv. osv.
>
> Hvad sker der? Og hvordan løser jeg det?
> /C
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : cmjeppesen

Dato : 07-12-01 14:45

Det er en pentium II, 233 MhZ m. en harddisk på 2 GB. Der er CD-brænder og Cd-rom.
Har tidligere været installeret win95 på den.
Jeg har tidligere installeret win98se på den uden problemer, men der opstod en mindre fejl, hvorfor jeg startede påny...
Håber det kan hjælpe lidt med til at løse problemet...
/c

Kommentar
Fra : cmjeppesen

Dato : 07-12-01 14:47

Ja jeg har kun formateret c: og ikke andet!

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 07-12-01 14:59

Hej igen

Jeg synes du skal tage et Backup af det du gemme,-du har jo en brænder.
Er det en original start-diskette, så prøv at fdisk, slet partition og lav en ny, genstart pc'en
når den har loadet disken vælg punkt 1, derefter spørger windows selv om den skal formatere drevet.
Når den er færdig med det går installationen igang.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 07-12-01 15:00

Hvis ikke du har prøvet det igen, så prøv først at installere Windows 95 og derefter opgradere til Windows 98 SE.

Jeg har været ude for, at denne metode virker, idet der er nogle filer fra Windows 95, som en opgradering til Windows 98 SE bedre kan klare, end en egentlig direkte installation af Windows 98 SE. Dette er især virksomt til ældre PC'er.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 07-12-01 15:02

Jeg har tidligere installeret win98se på den uden problemer, men der opstod en mindre fejl, hvorfor jeg startede påny.

Skal det forstås sådan, at du ikke kom til at køre med styresystemet dengang ???

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : bullit

Dato : 08-12-01 16:28

hej Ammitz

Jeg har også prøvet det på en ældre computer tidligere, jeg brugte det forslag du er kommet med, jeg har også hjulpet andre af mine venner med dette problemdet, der er dog lige den forskel, at jeg måtte lægge win 98 ind først, da min win 98 se var en opgradering, men det virkede.

Mvh.
bullit

Kommentar
Fra : cmjeppesen

Dato : 10-12-01 14:55

Hej
Tak for svarene - hvordan får jeg fat i dos 6.2? Og hvor og hvordan installerer jeg det, så det virker (Jeg har ikke den store rutine...)
Jeg håber det kommer til at virke, da jeg virkelig skal bruge computeren.

/C

Kommentar
Fra : cmjeppesen

Dato : 10-12-01 15:16

Før jeg formaterede var der win95. Win98 har aldrig været oppe at køre, jeg bliver altid stoppet i installationen.
Jeg har 2 ens Compaq Deskpro 2000 - 6233MMX, og ved dem begge opstår problemet...!
Håber det kan hjælpe lidt...