/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Begyndende hvepsebo?
Fra : Birgitte32
Vist : 569 gange
100 point
Dato : 16-05-14 10:46

Jeg bor på første sal, hvor vi har en stor altan med bræddegulv.. Altså sådan noget, som man har på terrasser med huller imellem. Jeg har lagt mærke til nogle få hvepse - svært at sige, da de ikke har navneskilt på, men måske en 3 - 4 stykker, der flyver ind under gulvet nu og da.. De flyver ind det samme sted hver gang, og jeg er bange for, at de er ved at bygge rede.
Hvad kan jeg gøre for at forhindre det?

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 110 point
Dato : 16-05-14 11:19

Giv dem en ordentlig dosis insektspray ind i hullet nogle gange, så slår du dronningen ihjel og så er det ikke interessant at være der længere.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-05-14 14:53

Enig med marken84, men for at undgå at blive stukket, gør det når det er mørkt, og smut hurtigt ind bagefter!

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 16-05-14 18:26

Det kunne være interessant at høre, om det er den alm. gedehams, hvor mig bekendt de (få) individer, man ser allerede nu, er dronninger, der også mig bekendt er alene"gængere".
I mit gl. hus er der derimod også hvepselignende individer, men mindre, der flyver ind og ud af f.eks. underkanten af vinduerne, hvor man senere kan finde ansamlinger af mineralske? ting - men alm. hvepse er det ikke og jeg tvivler meget på, at de stikker.
Men noget bud på, hvad det så er for en slags hvepse?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-05-14 21:29

Er du drønsikker på, det er hvepse? Store og små humlebier (som er helt ufarlige) kan også opsøge sådan et sted.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-05-14 22:16

Det er nemt at se forskel på hvepse og humlebier, de sidste er pelsede, hvepse har ingen pels og en stribet bagkrop, helt ufarlige er humlebier heller ikke, ligesom hvepse kan de stikke flere gange, der er ikke modhager på deres brod!

Humlebier har heldigvis et roligere temperament end hvepse

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-05-14 08:06

Det mest effektive ... hvis altså ikke man vil ud i gift - det ene eller det andet ... jeg nogen sinde har fundet på, ved en ""gemt"" hvepse bo et loft var, at jeg satte en tændt støvsuger op på loftet, og bandt røret fast, der hvor de kom ind - og efter et par dage, og fire fyldte støvsuger poser senere, så var det slut.

Har set samme metode brugt, hvor de var flyttet ind i et udhæng på et parcelhus - yderst effektivt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-05-14 09:19

Citat
en tændt støvsuger

Det prøver jeg næste gang, det er ikke med min gode vilje jeg bruger gift

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 17-05-14 09:26

Det er i hvert fald ikke humlebier.. Dem har jeg styr på hehe om det er hvepse, gedehamse eller bier - der kan jeg blive mere i tvivl, men min mand siger, at det er hvepse. De er ret store..

Godkendelse af svar
Fra : Birgitte32

Dato : 17-05-14 19:13

Tak for svaret marken84. Vi prøver med insektspray først tror kun, der er et par stykker, men de skulle jo ikke gerne blive til flere hehe