/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Stille vandpumpe
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 558 gange
100 point
Dato : 12-05-14 17:45

Jeg kunne godt tænke mig at købe en vandpumpe som ikke larmer - da den skal være inde i huset.

Derudover skal den kunne give 100 liter i timen med et tryk på mindst 2 bar.

Et husvandværk larmer for meget, og en dykpumpe/cirkulationspumpe giver ikke højt nok tryk.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-05-14 21:14
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-14 22:35

Uhada - det er nogen tørstige stueplanter, du har! Jeg formoder, det er et vandingssystem af en art, du er ved at lave. Kan du ikke bruge det lokale vandværk og sætte noget op med en magnetventil og en afbryder med en svømmer?
Et husvandværk er lige lovlig voldsomt; det giver jo nemt 2 tusind liter/time ved det tryk, og 2 bar er for meget til en bådlænsepumpe (min klarer omkring 0.4 bar).

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 12-05-14 22:40

Hvis du monterer husvandværket med gummiskiver på en betonklods og sætter en kasse over, foret eller beklædt med betonfliser, bliver der ikke så forfærdelig meget larm.
Mange tror, man skal smide rockwool omkring noget, der larmer, men man skal have tyngde! Det er noget, der dæmper lyd udbredt gennem luften.
vh
pbp

Da det hele er vandkølet, skal du ikke bekymre dig om at aflede varme fra grejet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-14 14:40

Dykpumpe giver ikke nok................................Jeg har da en dykpumpe fra HN som trykker 35 mtr.
altså 3,5 Bar.

Her er et lille udvalg af pumper.
Vores lille vandværk (7 husstande) kører med en rustfast Grundfoss pumpe 40 MTR. nede i boringen og den leverer ca. 3 bar til drikkevand

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 25-05-14 21:02

Tak for svaret pbp_et.