/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Glas i opvaskeren
Fra : o.v.n.
Vist : 492 gange
300 point
Dato : 03-05-14 19:13

Hej alle eksperter, bruger i opvaskeren til glas?
Opvaske tabs indeholder glasbeskyttelse står der i deklarationen, tør jeg satse på det er nok?
Der kan købes en trekantet dims til at forhindre glaspest, den bruger jeg når jeg har haft mange gæster og har mange glas som skal vaskes op, beskytter tabs lige så godt?
Nogle af mine hverdagsglas er tydeligt angrebet af glaspest, det skulle nødigt ramme de fine glas.
Normal bruger jeg pulver, afspænding og salt, men har tabs på lager og så er det jo nemt at bruge en tab når der er glas med i opvasken

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 310 point
Dato : 03-05-14 20:02

Ja, vasker glas i opvaskeren.....

Prøv se her
http://sondagsavisen.dk/2011/05/vaelg-opvasketabs-ud-fra-din-adresse.aspx

Glaspesten viser sig som en hvid stribe øverst på glasset. Det er egentlig kiselsyre, som stammer fra selve glasmassen og udfældes ved temperaturer over 60-65 grader.

Vask derfor glas på temperatur under 55 grader på kort program og helst uden tørring.

Fugten under tørringen er ikke god for glas, så det er en god idé at åbne lågen straks efter sidste skyl, så dampen kan slippe ud – eller allerhelst: tør glassene i hånden.
http://taenk.dk/gode-raad/opvaskemaskiner-undgaa-glaspest-og-rust

http://politiken.dk/forbrugogliv/boligogdesign/hjemmet/ECE1872230/den-nemme-udvej-saadan-faar-du-opvaskemaskinen-til-at-vaske-helt-rent/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-05-14 20:19

Du har sikkert ret
Det pæneste opvaskeresultat får man ved at dosere salt, afspændingsmiddel og opvaskemiddel separat efter vandets hårdhed, og hvor snavset servicet er.
http://taenk.dk/gode-raad/dosering-til-opvaskemaskiner

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-05-14 14:44

Jeg bruger tabs, men ganske alm. uden tilsætning af diverse.

Så bruger jeg salt og afspænding, fuldstændig som normalt med pulver.

Bortset fra enkelte glas i tidens løb, så får jeg ikke glaspest. Men nogle enkelte har fået glaspest, trods det at de er fra samme sortiment.

Det giver god mening det med temperaturen- det er måske så forklaringen på at ikke alle er blevet ramt.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-14 17:22

Tak for svaret katekismus. jeg fik nogle gode tips i dine links temperaturen spiller også ind kan jeg så fremover skrues der lidt ned når der glas i maskinen som i øvrigt kan bruges til meget andet end køkkentøj og porcelæn læste jeg, i aftes vaskede jeg mine caps meget nemmere end i håndvasken, jeg kunne se tv imens

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-05-14 18:44

Velbekomme, - jeg har også lige vasket caps