/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Afbrydergruppe virker pludselig ikke
Fra : steenfibiger
Vist : 643 gange
500 point
Dato : 02-05-14 18:31

En afbrydergruppe i en lejlighed virker pludselig ikke. Al anden lys og kraft virker og det er ikke et sikringsspørgsmål. I afbrydergruppen sidder der en LK tangentafbryder til loftsbelysningen og under den en oprindelig stikkontakt fra NES, en trykafbryder type T fra 1923. Huset er opført i 1928. Begge disse afbrydere er pludselig ophørt med at virke. Hvad er der sket? og kan jeg selv udbedre problemet?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-05-14 19:39

IKKE TILRÅDELIGT

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 02-05-14 19:44

El-systemet i ejendommen er reenoveret for ca. 10 år siden med nye HFi relaæer, sikringsgrupper, digitale el-målere m.v.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 02-05-14 21:19

Der er formodenligt knækket en ledning.

Som marken84 hentyder, ring til en fagmand.

Selv om der er opsat nye HFI relæer m.m. for 10 år siden, kan ledningerne stadig være meget gamle.

Falcham

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-05-14 21:58

Når du har brug for at spørge, regner vi ikke med, du kan finde og rette fejlen.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 500 point
Dato : 03-05-14 11:12

Har du skiftet/flyttet loft lampe for nyligt, så kan det være en samling i loft udtaget der er smuttet fra hinanden!

Men ellers den samme sang som de øvrige: Ring til en fagmand!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 03-05-14 11:14

Tak Falcham, jeg forstår at du gætter på at en ledning er knækket. Det handler åbenbart om et kabel i væggen, som fører spændingen til de to beskrevne afbrydere. Dette kabel er åbenbart knækket. Jeg undrer mig over hvordan det er sket uden at kablet på noget måde er blevet påvirket. Hvor er dette kabel sandsynligvis knækket? Jeg vil ikke selv udbedre skaden, men vil gerne kunne forstå hvordan skaden er sket. Er forbindelsen afbrudt i overgangen fra kablet til de to afbrydere eller et andet sted, skjult i væggen. Intet andet elektrisk er påvirket af denne fejl.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-05-14 12:50

Det kan være flere ting, knækket ledning smeltet samling mm. Ring til elektrikeren

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 03-05-14 20:24

Jeg kan kun gentage hvad jeg selv og alle andre siger i denne tråd

Ring til en fagmand.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 04-05-14 09:53

Ring til en fagmand.
Men du kan inden prøve at løsne de afbrydere som ikke virker.
Der kommer en strømførende (fase) ind i afbryder og en tændledning ud af afbryder, som kun er strømførende når afbryderen er tændt. Mål med f.eks. En polsøger.
Hvis det er korrespondance er det lidt mere kompliceret.
Du får endnu engang det dumme råd: Ring til en fagmand.
Hvad skal vi med dette forum hvis svarene er: Ring til en fagmand,
IKKE TILRÅDELIGT
, køb en ny eller tilbage til forhandleren.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 04-05-14 10:30

Tak, nilsg, jeg prøver dit råd næste gang jeg kommer i lejligheden.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 09-05-14 22:20

Jeg har fundet fejlen. Der var en løs forbindelse i luftudtaget til loftslampen.Nu fungerer det som før, men jeg ved ikke hvor den løse forbindelse var. Da jeg skubbede baldakinen ned kom spændingen tilbage til loftslampen og stikkkontakten.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-05-14 22:31
Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-05-14 10:49

Tak, Klaudi, Jeg har ikke skiftet eller flyttet loftslampen da strømmen forsvandt. Men hele vejen har været gravet op i flere meters dybde og hele huset har rystet i forbindelse med et meget omfattende entreprenørarbejde med etablering af meterhøje cementrør til bortledning af regnvand ved skybrud. De eksisterende kloakrør i huset har været højtryksspulet og efterfølgende foret med en strømpe.
El-forbindelsen blev genetableret da jeg trak baldakinen ned. Jeg har ikke rørt ved selve el-instalationen. Og jeg har heller ikke trukket baldakinen op igen! Men loftslampen og stikkkontakten fungerer som før. Der er ingen elektrisk overbelastning. Loftslampen har en el-sparepære og stikkontakten er sluttet til apparater og lyskilder med et meget lavt Watt-forbrug.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 11-05-14 17:38

Jeg ville få fat i en installatør, det tyder på at du har min. en løs forbindelse.
Du bør få gået hele din installation efter, og spændt efter.
Løse forbindelser kan fører til brand m.m.

Falcham

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 11-05-14 20:09

Ja, det har du sikkert ret i, Falcham. Jeg har dog fejlstrømsrelæ, som slår alt el fra ved fejlstrøm. Måske bør hele ejendommen få efterset installationerne?

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 11-05-14 20:13

Vi bør måske få el-installationen set efter i forbindelse med at vi meget snart skal have el-tilførslen ændret fra luftledninger til nedgravet kabel.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 16-05-14 16:53

Elektrikeren har for nylig efterset ejendommens el-installation og erklæret at de gamle stof-isolererede kabler ikke frembyder en brandfare. Der er ingen grund til at trække nye kabler.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 16-05-14 16:59

Det er svært at afgøre om det er Falcham eller Klaudi der skal have mine point, men desværre kan jeg ikke dele mine 500 point.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 28-05-14 12:46

Tak for svaret Klaudi. Det er dig der kommer tættest på den fejl der er opstået,. Jeg havde overvejelser om det var dig eller en anden der skulle have de mange point. Mange tak for din indsats.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-05-14 18:03

velbekomme