/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Løbetidudsættelse/Sterilisation
Fra : bellawow
Vist : 503 gange
200 point
Dato : 13-06-03 22:52

Hej.
Vores lille 8 mdr. hund er kommet i løbetid. Vi ønsker ikke at hun skal komme det igen og er nu i tvivl om det er Sterilisation eller Løbetidsudsættelses-indsprøjtninger hun skal have for at undgå det i fremtiden.
Vi ville nok helst at det var indsprøjtning hver ca. 5 md. men der siges at det kan udvikle ondartede svulster ? er der nogen der har erfaring med det.? Andre siger at ved sterilisation bliver hunden nemt utæt med tiden ?

Med venlig hilsen
Bellawow

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 200 point
Dato : 14-06-03 02:13

Det er rigtigt, at det ikke er nogen god idé. De kan ganske rigtigt få nogle grimme ting af P-sprøjter. Vores dyrlæge siger også, at mange tæver får livmoderkræft i 6-års-alderen. Hvis hun bliver steriliseret og får fjernet både livmoder og æggestokke, så er det i hvert fald noget man undgår. Dyrlæger fraråder at man giver dem P-sprøjter, med mindre man har tænkt sig at skulle have hvalpe senere.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-06-03 16:45

Er helt enig med Jernlady. Sterilisation er det rigtigste hvis man ikke vil have hvalpe og man vil være fri for problemerne omkring løbetider. Det viser sig endda, at hunde, der er steriliserede gennemsnitlig får et længere og sundere liv end hunde, der ikke bliver steriliserede. Jeg forventer at sterilisere min tæve senest når hun bliver 5 år. Og før, hvis der opstår problemer (humørsyge, falsk graviditet e.l.). Jeg havde en tæve, der blev steriliseret som 8-årig. Hun blev "sivtisser". Men så fik hun nogle piller som løste problemet. Hun levede og var sund og rask til hun blev 13. Hendes races genemsnitlige levetid var 7 år....

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-06-03 23:35

Hej Birgitta.
Hvad er en "stivtisser"???
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-06-03 11:43

HØhøhøhø........ Ikke stivtisser, men sivtisser, høhøhø.......
Der småsivede lidt tis fra hende, f.eks når hun lå og sov. Så hun lugtede hele tiden af gammel tis... )
Men det kunne altså afhjælpes med piller.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-06-03 16:32

Hej Birgitta.
Tak for dagens grin. Jeg havde vist lige læst forkert, hvad? Hi hi.
Så fatter jeg bedre, hvad en "stivtisser" er/ikke er. Hæ.
Jeg er vist begyndt at blive påvirket af vores lille Laban. gnæk-gnæk.

Godkendelse af svar
Fra : bellawow

Dato : 22-06-03 20:32

Tak for svaret Jernladyen.
Vi har nu besluttet at hun skal steriliseres, og dette skal foregå ca. 21/2 måned efter sidste løbetid, vi har talt med vores dyrlæge som har samme mening som du. Han siger at der kun vil gå nogle få dage efter operationen, så tripper hun rundt igen, er det rigtigt?
Inger

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-06-03 22:06

Ja, det er rigtigt. Vores Nanna strøg op af trappen på 2. dagen, selv om vi havde taget madrasser o.s.v. ned i stuen, så hun ikke behøvede at gå op af trappen med maven skåret op. Men Nanna syntes, det kunne være nok dagen efter operationen, så da vi begyndte at "rigge til" for at gå i seng, gik hun op i soveværelset - til "mor" store forskrækkelse, for hvordan ville det gå, når hun skulle ned igen??
Det gik også fint. Hun gik bare ned som om der ikke var noget i vejen.
Vores "gamle" hund var en eller to dage længere om det.
Hilsen Jette