/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Forskel på drevformater??
Fra : sth77
Vist : 460 gange
50 point
Dato : 13-06-03 22:10

Da jeg installerede XPhome oven i en ME, blev jeg spurgt, om jeg villle vælge fat32 eller nfts (ntfs.....whatever...). Jeg valgte fat32 for at undgå problemer med eksisterende programmer, men nu hvor jeg skal installere på ny, vil jeg gerne høre, hvad forskellen egentlig er. Jeg kan forstå at fat32 er det langsomste, men har det andet format nogen indvirkning på eksisterende programmer (som jo er oprettet i fat32)?????

Jeg har en masse ældre programmer liggende (dos/win), som jeg gerne stadig vil kunne bruge. De virker fint i fat32 men hvad med det andet format?
Har hørt nogle (vandre?)historier om at filer/programmer lige pludselig ikke kunne åbnes pga. formatændringer ved skift til XP, men har det noget på sig?

sth77

Accepteret svar
Fra : Bofh

Modtaget 50 point
Dato : 14-06-03 09:25

Jeg kører med Fat 32 på mit system, fordi hvis xp dør, kan du stadigvæk redde dine data med en bootdiskette. Det kan man stort set ikke med ntfs.

Men ntfs er det hurtigste, og understøter bl.a filkomprimering og diverse sikkerhedsfunktioner.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-06-03 10:57
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-06-03 11:28
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-06-03 14:11

Forresten du kan også åbne hjælp og support i din start menu og sætte dette
ind i søgebjælken, ntfs/fat filsystem .oppe i venstre hjørne.

Godkendelse af svar
Fra : sth77

Dato : 14-06-03 23:23

Tak for svaret Bofh. Så tror jeg jeg fortsætter med fat32. Det kan næppe gøre skade, og jeg har en del vigtige dokumenter som jeg helst ikke vil miste - selvom de ligger på en backup også....

sth77