/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
modstand til ledlygter trailer
Fra : Hansen25
Vist : 2416 gange
50 point
Dato : 06-04-14 09:38

Hejsa.

Ville høre om der var nogle der viste hvilke modstande man skal bruge til trailer, for at sætte led lygter på. Har en Peugeot 208 som brokker sig når jeg sætter trailer på, og blinker hurtigt med blinklyset, men har læst mig frem til der "bare" skal modstande på, har mod på at prøve, men ved ikke hvilke jeg skal bruge, og hvor jeg kan købe dem. Håber der er nogle der kan hjælpe.

Hansen25

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-04-14 09:57

12V Canbus Control modstand til LED pære Osram
http://www.thansen.dk/product.asp?c=10921221774&n=1200297316&pn=-538891318

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-04-14 10:06

Det var da vist ikke så'n en der skulle bruges, eller?!

Men en modstand i parallel på 10 ohm og 5-10 watt kan måske gøre det!

Her en fra Biltema, der er bare ikke noget billede!

Modstand til diodeblinklys
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/El-og-Belysning/Modstand-til-diodeblinklys-42202/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-04-14 10:08

En mere...

Disse 25W blinklysmodstande bruges ved udskiftning af dine almindelige 21W blinklyspærer til de strømbesparende LED pærer. Sættet består af 2 modstande som er nødvendige fordi dioder har et mindre strømforbrug end almindelige pære har. Derfor vil bilens blinklys uden mostande og med diodepærer blinke alt for hurtigt, dette afhjælper 21W modstande.

Sættet indeholder følgende:
- 2 stk. 25Watt modstande
- 4 stk. Røde strømtyve
http://everlight.dk/led-paerer-til-bil/modstande-til-led/21w-blinklysmodstande.html

Kommentar
Fra : Hansen25

Dato : 06-04-14 10:11

jeg troede bare man kunne få nogle små nogle, jeg ved man bruger dem til enkelt led, for at de ikke springer, men jeg ved ikke om det er nok, og slet ikke hvor man kan købe dem.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-04-14 11:11

Du kan købe dem hos f.eks Vejle RC
http://www.vejle-rc.dk/produkter/49-modstande/

Du skal have en effekt modstand og den skal ikke sidde i serie som til enkelt led.

Den skal sættes parallelt over led så, relæ får modstand så den ikke blinker så hurtigt!
Den skal os køles da den bliver varm, så køb en der er lavet til det.
http://everlight.dk/led-paerer-til-bil/modstande-til-led/21w-blinklysmodstande.html

Du kan os købe et led blink relæ.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-04-14 11:17

Der skal bruges 2 stk. 10 ohm modstande der kan klare 25 Watt, en til højre blink og en til venstre blink og de skal sættes parallel over pæren.

Forklaring: 13,5 volt : 10 ohm = 1,35 amp. x 13,5 volt = 18,225 Watt som blinkrelæet bliver belastet med + de ca. 3 watt diodelus bruger I alt ca. 21 Watt som blinkrelæet kræver for at virke korrekt .

Effekt-modstanden kan købes i en hver elektronik forretning.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-04-14 11:24

Her kan du købe 25watt modstand med køleplade 22,- stk
http://www.el-supply.dk/?Gid=61&VNr=103210

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 50 point
Dato : 06-04-14 13:05

Man kan med nogen ret sige, at den nødvendige belastningsmodstand a.h.t. blink relæets korrekte funktion, ødelægger én af idéerne med LED lygter, nemlig det lave strømforbrug.

Men der er stadig sund fornuft i at bruge LED lamper, fordi de har - set i forhold til bilen og traileren - "uendelig" lang levetid, og dermed øget sikkerhed for funktion.

Med belastningsmodstanden bevarer man samtidigt fejlårvågningen i kredsløbet, fordi belastningsmodstanden trækker strøm nok til at spændingen falder, hvis/når der opstår problemer i ledningsnettet pga. dårlig forbindelse eller korrosion.

Bemærk, at det SKAL være en stor kluntet effektmodstand, da parallel modstanden i dette tilfælde optager samme effekt som den gammeldags glødepære.
Hvilket tydeligt fremgår af den allerede postede beregning.

I øvrigt bliver det nemmere i fremtidens biler, hvor både blinkrelæer og ledningsnet indrettes til det lavere strømforbrug fra LED lamper.
Så undgår man de "blandede" løsninger.

Godkendelse af svar
Fra : Hansen25

Dato : 06-04-14 15:26

Tak for svaret Beestone.

Kommentar
Fra : Klaudi