/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kan spindoktorer spinne?
Fra : vagnr
Vist : 870 gange
100 point
Dato : 23-03-14 23:13

Den nuværende regering har, ligesom forgængerne, et hav af spindoktorer, som vist skal hjælpe ministrene med at sælge deres politik til vælgerne??

Men hvordan kan det så være, at det aldrig virker som om regeringen har noget, der bare MINDER om en mediestrategi.

Dagens eksempel, Nick Hækkerup lancerer en ny strategi for behandling af syge, nenlig at de uuddannede skal have mere personlig opfølgning end de højtuddannede, fordi de sidste som regel er bedre til at passe godt på sig selv....! Statistisk er det rigtigt, men stilkarakteren ligger lige omkring 0, og Nick blev da også tværet af Sofie Løhde for åben skærm!
Enhver burde kunne sige sig selv, at ideen ville lyde langt bedre, hvis det handlede om at sundhedsvæsenet skal møde enhver borger på deres egne præmisser, og dem der har brug for mest hjælp skal have mest hjælp!
I praksis ville resultatet nok være det samme, men...

Betalingsringen er et andet eksempel på folk, der ikke kan stikke en pind i en port uden at ødelægge begge dele, for nu at citere min gamle længst afdøde far!
Miljøringen, eller trængselsringen, lyder noget mere fremadrettet, og det havde da været en rigtig god idé at have sikret sig kraftig opbakning fra borgere/kommuner/virksomheder indenfor ringen, der ville få fordelene af ringen, så det ikke var kritikerne der tegnede det hele. Dagen efter ringen blev droppet kunne vi så se/høre alle dem, der nu var blevet snydt!

Tredje og sidste jeg nævner her, velfærdsturismen! En udlænding, der kommer til Dk for at arbejde, har ikke kostet os en krone de første 20-30 år af sit liv, mens en dansker, der først har kostet hospital til fødslen, sundhedsplejerske, vuggestue, børnehave, skole, børnetilskud, evt. SU og mere uddannelse, sikkert har kostet et par hundrede tusind skattekroner! Nu betaler udlændingen skat i Dk, får nogenlunde de samme velfærdsydelser som danskere, hvem vinder og hvem taber her? Den store taber er helt sikkert hjemlandet, der har bekostet opvæksten, uden at få skatter mv igen
At nogle arbejdsgivere giver udlændinge lavere løn er vel ikke et krav fra udlændingene, og at nogle danskere føler sig for fine til at tage visse jobs er vel heller ikke udlændingenes skyld?

Ikke for at starte en stor diskussion om disse tre eller andre eksempler (og slet ikke om islam), men det udnrer mig i den grad at en hær af spindoktorer ikke sørger for det mindste figenblad af begrundelser/forklaringer for den politik regeringen fører!

Er alle spindoktorerne hemmeligt på Venstres lønningsliste , er de inkomtetente, har de opgivet (nå, nej, de er vist aldrig begyndt), eller hvad?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 24-03-14 00:48

Giver dig helt ret. Kan slet ikke huske hvornår, eller om, den nuværende regering nogensinde har haft noget der ligner en "sejr". Et project der kørte, hvor de havde styr på det, og kørte den hjem. Igen og igen lancerer de dødfødte projekter. Så godt Hækkerup i 21 Søndag, man skulle tro han var betalt for at få de sidste tilbageblevne socialdemokrater til at stemme på nogle andre.

Det virker som om regeringen fejler på alle fronter. De fører den forkerte politik, de sælger den forkert, og de laver for mange fodfejl, så deres ministre må gå. Jeg glæder mig bestemt ikke til at vi får en blå regering igen, men som regeringen kører, er der kun en vej, ned.

Det virker som om de heller ikke selv tror på deres politik, at de kan argumentere for noget som helst. Da de ville sælge DONG til Goldman Sachs, var der jo ikke en eneste fra regeringen der ville fortælle de undrene vælgere hvorfor det skulle være en god ide. Det eneste de sagde var at det var den bedste løsning og det kunne ikke laves om. Selv om Venstre bakkede op om beslutningen, fremstod Venstre som sejrherren i spillet, og regeringen tabte igen.

Jeg ved ikke hvorfor det er sådan. Det er for let at sige at det skyldes at de fleste medier er borgerlige, eller at de er uheldige. Det er også alt for længe siden de kunne undskylde sig med at de var nye. Jeg har ikke rigtigt andre forklaringer end at de er nogle fæhoveder.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 24-03-14 04:47

Alle danske politikere har løjet siden de fik os ind i EF i starten af 70ne, de har ikke haft det Danske folks ved og vel, men EF/EU's og det er bestemt ikke det samme.
Jeg stopper med at stemme før der kommer et parti der vil hjælpe Danmark, efter min mening skulle de politikere vi har nu, fyres.
alan57

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-03-14 07:40

EN idiot kan spørge om mere end 1000 kloge kan svare på.

Det samme kan anvendes på Christiansborg, uanset hvor dygtig en spindoktor er, så kan han ikke redde en håbløs sag som politikeren insisterer på.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 24-03-14 07:41

Folk har svært ved at afkode 'newspeak' som opfindes af spindoktorer. Derfor benytter man disse professionelle 'sprogforvanskere' for at få lort til at smage af sukker.

Eks.

Reformer : Stramninger/Besparelser
Effektiviseringer : Fyringer
Aktivering : Indoktrinering
Nyttejob : Tvangsarbejde
Reduktion : Afskaffelse
Forkortelse : Halvering
Incitament : Straf
Pligt : Tvang
Uddannelse : Opbevaring
Arbejdsløs : Overflødig
God : Elendigt
Løsning : Diktat
Nødvendighed : Løftebrud
Fuldt og dækkende : Virkningsløs
Indgreb : Overgreb
Afgørende : Ligegyldig
Uforstående : Enig
Vigtigt : Omsonst
Afviser : Accepterer
Accepterer : Opportunerer
Indrømmer : Bortforklarer
Fastholder : Afviser
Fokuserer : Negliserer
Bekræfter : Nægter
Nægter : Samtygger
Problem: Bagatel
Samarbejder : Umuliggør
Ingen : Alle
Ulykkeligt : Heldigt
Beklageligt : Naturligt
Beklager : Undskylder
Opposition : Samarbejdspartner
Fattig, Syg/Handicappet, Pensionist : Undværlig

..og så er de eksperter i dobbelttydighed:

Når en højtlønnet skal MOTIVERES skal han have flere penge. Enten mere i løn eller betale mindre i skat.

Når et arbejdsløs eller lavtlønnet skal MOTIVERES skal han have færre penge. Enten ved at skære i hjælpen eller ved at sætte lønnen ned.

Sådan ER det jo...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-03-14 07:53

Spindoktorer spinner når de får deres lønseddel.

De skulle også hjælpe ministrene med hvad der rører på sig ude i befolkningen, det eneste der er sket er at ministrene i denne regering er blevet den mest befolkningsfjendtlige og virkelighedsfjerne så længe jeg kan huske.

Der er ingen partier som jeg vil stemme på næste gang, både de røde og de blå skærer til stadighed ned og bedrager med ulovlige skatter, DF er en flok klaphatte der ikke har en sammenhængende politik, og EL er kommunister.

Og nu er der planer om at lave en spindoktoruddannelse, altså kun noget der er for folk der vil have politik som deres levebrød, men aldrig får olie eller jod op under neglene eller prøver at arbejde med noget overhovedet for at få erfaring.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 24-03-14 12:46

Citat
Nu betaler udlændingen skat i Dk

Nå, gør de også det, vagnr?

Der kan vist ikke blive mange basseører tilbage, når først alle fradrag er trukket - dobbelt husførelse, transportudgifter til hjemlandet, o.s.v., o.s.v.

Så skal man i regnestykket vel også medtage udgifterne til den ledige dansker, som er blevet arbejdsløs på grund af østarbejderens løntrykkeri.

Vi mangler reelt ikke arbejdskraft i Danmark, i hvert fald ikke hvad angår ufaglært arbejde, og håndværkere har vi vel også nok af.

Når regnskabet gøres op, bliver østarbejderne en underskudforretning, der vil noget, og det bliver værre og værre, nok det rigtig går op for østeuropæerne, hvor mange goder man hurtigt får adgang til i Danmark.

Citat
En udlænding, der kommer til Dk for at arbejde, har ikke kostet os en krone de første 20-30 år af sit liv

HELE verdens befolkning, på nær knap 6 millioner, er ikke født og opvokset i Danmark, og det er så sandelig ikke ensbetydende med, at det bliver en "overskudsforretning" at invitere dem til Danmark på midlertidigt arbejde - og derefter evig forsørgelse.

Vi er i gang med at lave de samme fejl som for 40-50 år siden med "fremmedarbejdere".

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-03-14 12:48

Jeg har med stor glæde,fulgt med i den fantastiske engelske serie "Yes Minister". Hver gang den er gen-udsendt.

Og jeg er alvorlig bange for,at den er meget nærmere virkeligheden,end man umiddelbart skulle tro.
Også efter danske forhold.

M.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 24-03-14 13:03

Problemet med at skaffe dansk arbejdskraft til danske arbejdspladser er skabt af den alt for høje forsørgelse i Danmark - verdens absolut højeste.

Så længe der ikke bliver gjort noget ved det faktum, at arbejde ikke kan betale sig for mange, så vil vi fortsat opleve, at mange foretrækker at lade sig forsørge af samfundet fremfor at forsørge sig selv og deres familie.

Vi har masser af ufaglærte ledige i Danmark, og om nogle år vil vi så også stå med en masse østeuropæere, som har fået foden indenfor i det danske velfærdssamfund - og de vil så heller ikke gide arbejde mere.

Overførselsindkomster, suppleret med sort arbejde og eventuelt noget kriminalitet er langt mere givtigt - ja, for børnefamilier er overførselsindkomsten i sig selv såmænd nok.

Jamen, så inviterer vi bare indere og kinesere næste gang til at udføre lavtlønsarbejdet i Danmark?

Vores velfærd er ved at være en saga blot på grund af vores naivitet og vores dovenskab.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-03-14 14:48

Altså:
Citat
..den alt for høje forsørgelse i Danmark - verdens absolut højeste.

Det har vi da kunne leve med i mindst 50 år. Sålænge har 50% af befolkningen forsøget de andre 50%.

Ja; vi ER, for de lavestlønnede og arbejdsløse, ..nede på år 50'ernes niveau ..i købekraft set i forhold til medianindkomsten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-03-14 14:59

Ps. ..og mig bekendt..
..er landet da vist ikke kommet til at skylde flere penge væk til udlandet af den grund?
Tværtimod
Tal for handelsballance, udlandsgæld, CO aktie-index, indestående i udland osv. fejler da vist heller ikke noget. Konkurranceevnen ej heller ( ..for vi skal ikke måle produktivitet på kvantitet, men på kvalitet, som er alfa & omega i vores eksport- og indtjeningsmuligheder ...derfor er der ingen argumenter for 'kinesiske' lønninger til 'arbejderne' ..offentlige som private! )
..så hvad er det du bimler op om prio?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-03-14 15:02

Helt enig prio. (Det er jeg nu næsten altid). Du er bare bedre,til det skrevne ord,end mig.
Vort samfund er ved at køre på røven. (Undskyld bemærkning). Et samfund i opløsning,tør jeg godt kalde det. Alt drejer sig kun om "mig" mig mig mig. Om at rage til sig personligt. Og det gælder lige fra politikere,og nedad. Kan man snøre sine medmennesker,er det kun godt.
Selv bedre stillende,holder sig absolut ikke tilbage. Vi er et samfund,i moralsk fordærv.

Sidst så vi overlæger på Rigshospitalet,der selvfølgeligt har en løn i million klassen,forsøde deres tilværelse med ulovlige offentlige midler. Behøver jeg nævne bankdirektører,forsvarschefer...osv.osv.

Jeg synes det er deprimerende.

Jeg husker endnu,hvordan de røde galpede op om egoisme og moralsk forfald,under den blå regering. Men de har ialtfald ikke selv gjort noget,for at ændre situationen. Og som rosinen....har vi EU,til at forplumre det hele endnu mere. Akja.....

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-03-14 15:06

..og så vender vi LIGE Kajakken:
Citat
Problemet med at skaffe dansk arbejdskraft til danske arbejdspladser

BØVS:

Citat
Problemet med at skaffe danske arbejdspladser skyldes billig udenlandsk arbejskraft

..men det er jo så let at skyde ledigheden for danskere i skoen på danske ledige ...i stedet for at rette blikket mod såvel udenlandske som danke arbejdsgivere som 'oprerer' i Danmark!

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-03-14 15:14

Prøver igen ...der gik skudder mudder i den:

..men det er jo så let at skyde skylden for ledigheden i skoen på danske ledige
..i stedet for at rette blikket mod, såvel udenlandske som danske arbejdsgivere, der 'opererer' på det danske jobmarked!

Det er jo i takt med privatiserering blevet dyrere at være alm. Dansker.

Private virksomheder har jo alene profit at tage hensyn, til når de udfører arbejdet for deres kunder.

I fri konkurrance er det altid profithensyn der bliver mindste fællsesnævner.

QED </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-03-14 15:43

Det er MEGET svært at sammenligne størrelsen af den offentlige og den private sektor på tværs af landegrænserne.

Hvis vi privatiserede næsten hele den offentlige sektor, daginstitutioner, skoler, uddannelsesinstitutioner, sygehuse mv. ville vi pludselig have meget færre der "lever af skattekronerne fra de stakkels privat ansatte", vi ville sikkert få flere hjemmegående husmødre M/K hvis man skulle betale fuld pris for børnepasning, men der er da ingen der siger vi ville blive rigere, endsige ligere, af den grund!

I USA, hvor levetiden er den samme som i Dk, er sundhedsudgifterne i % af BNP ca det dobbelte af her, selv om mange ikke engang er omfattet af sygeforsikringer.

En plads på et ordentligt universitet koster flere hundrede tusind kr/år (og ingen SU), til gengæld bliver de meget hurtigere færdige end vores unge gør

De vesteuropæiske EU-lande bliver nødt til at gøre noget for at undgå at for mange fra øst kommer hertil, såvel i egen interesse som i østlandenes, hjemlandene kan jo slet ikke leve af og udvikle sig ved at uddanne folk der tager vestpå for at score kassen

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 24-03-14 16:08

Det sjover er jo at det ikke går specielt dårligt i Danmark. Der er et rimeligt (og voksende) overskud på betalingsbalancen og arbejdsløsheden er ikke katastrofal stor. Alligevel går folk rundet og er bange, tror at velfærdssamfundet er på spanden og at vi allesammen bliver smidt på gaden i morgen. Sådan er det jo ikke.

Der er selvfølgelig nogle småting der skal på plads. Vi skal finde en måde at håndtere "østarbejderne" på, det starter for mig at se med at vi sikrer at alle der arbejder i Danmark gør det på Danske overenskomster. Der er også store problemer med huspriserne, alt for mange er bundet til deres hus, de er teknisk insolvente.

Men så længe S og R ikke kan finde ud af at gøre noget som helst rigtigt, kan DF bare sidde med hænderene i skødet og glæde sig over at de konstant går frem, uden at de behøver løfte en finger.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-03-14 21:10

Mosebaek, du har så ret i

Citat
Og jeg er alvorlig bange for,at den er meget nærmere virkeligheden,end man umiddelbart skulle tro.
Også efter danske forhold.

For 35 år siden var jeg i Libyen, jeg havde fødselsdag dernede, med en delegation af danske virksomheder, der skulle prøve at sælge deres varer, og embedsmænd, der skulle hjælpe dem med det!

Vi fik udmærket mad (jeg er glad for lam), men appelsinjuice til maden, når libyerne var værter:

Men i den danske ambassade var stilen en anden, libyerne kom først efter aftensmaden, og danskerne fik instruks om, at først kom der drinks uden alkohol i , med brune serviettere på bakkerne, (dog ikke første runde, der måtte vi drikke ren sodavand), lige efter kom tjenerne med hvide servietter på bakkerne, med efterhånden stigende alkohol.

Ud på aftenen skete der det, at "min" libyer, lige fik tømt sit glas efter de brune servietter, tog en af de stærke, hans øjenbryn røg tegneserieagtigt op over
panden, han grinede til mig og rørte ikke glasset resten af aftenen!

Da jeg flere år senere så Yes, minister, hvor han blev kaldt til telefonen for at tale med Johnnie Walker, kunne jeg sagtens se de havde ramt plet.

Ambassadøren fortalte, at deres diplomatpost (efter reglerne ukrænkelig) blev åbnet, så for at få sprut ind i landet havde de først sendt en container, med et monstertungt bord, der faldt ud så snart libyerne åbnede, og hamrede ned over deres fødder, den næste (der ikke blev åbnet) indeholdt sprutten!

Det var vi glade for! En uge uden sprut er godt nok trist

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-14 08:01

Pludselig befinder jeg mig i en situation, hvor jeg er enig med fun2:

http://www.kandu.dk/spg170615.aspx#1952844

..for nylig var det prio. Der er snart ikke noget at debattere.
Så det er godt at prio er blevet 'sig selv' igen!

Derfor vil jeg prøve at bringe lidt krudt ind i debatten med denne synsvinkel:

I sidste ende er det ikke østarbejdernes skyld, at det danske arbejdsmarked bliver oversvømmet af billig arbejdskraft til skade for de med de laveste lønninger. Det er heller ikke dem med de laveste indkomsters skyld at verden blev indhyldet i en global finanskrise, som har kostet dyrt.

Men det er spindoktorernes ..og pressens skyld, at fadæcens økonomiske konsekvenser bliver tørret af på overførselsindkomster og lavtlønsgrupper, medens de aller rigeste går fri og erhverslivet (..igen) bilver tilgodeset.

..og det er erhverslivets lobbyisters skyld at arbejdsmarkedet er ved at blive skævreddet. Uanset hvilke EU forordninger og direktiver der måtte foreligge, er der INGEN der har tvunget dem til at ansætte udlændinge. Selvom de gerne prøver at få det til at lyde som årsagen. Evendelige 'bortforklaringer' om konkurrance evne, sammenligninger med udlandet og 'de dovne Danskere' bliver vi til stadighed fodret med og politikerne (..med deres spindoktorer) griber chancen med kyshånd. Den private sektors eneste mål er som sagt: Profit.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-14 08:15

Hvis man skal tjene penge gælder det om:

1.) ..at sælge sine varer dyrest muligt.
2.) ..at stile mod de laveste omkostninger i forbindelse med fremstilling af 'produktet'.
3.) ..at sælge i så store kvanta som muligt.

Uanset konkurrance og markedskræfterne er ovenstående målet. Derfor er privat udlicitering af offentlige opgaver, der skal komme os ALLE til gode, en dårlig idé.

Det er kun være de velbjergede som har råd til denne 'service' og samtidig også dem, som har aller mindst brug for denne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-03-14 16:20

Østeuropæerne koster mindre i velfærdsydelser end danskere, og under det halve ef etnere

http://www.avisen.dk/mytedraeber-saa-lidt-gaar-der-til-oestarbejdere_260809.aspx?

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-03-14 20:22

Citat
Østeuropæerne koster mindre i velfærdsydelser end danskere, og under det halve ef etnere

Skulle det så være en god forklaring, så vi skeptikere fremover ikke skal bekymre os om, at forsørge endnu flere indvandrere?

Er det en trøst, at en indvandrer efter kort ophold, og eventuelt kortvarigt arbejde, i Danmark, endnu ikke koster samfundet lige så meget som en dansker?

Jamen Herre Gud da, hvem er det danske velfærdssamfund opbygget af og ment for???
- skal vi ligefrem som danskere undskylde os for at være forbrugere af vores egen velfærdsystem?
- skal tilflyttere ikke yde før de kan nyde? - og ikke blot med et par måneder på arbejdsmarkedet?

- og det med de sindssygt dyre "etnere" - jo tak, det ved vi, og det er vi blevet klogere af, og er derfor meget skeptiske ved tanken om at skulle forsørge flere.

Hvorfor siger politikerne ikke ærligt, at de længe har ønsket et EU som en social union, så vi europæere hurtigt bliver mere lige rent økonomisk, og dermed selvfølgelig også mere fattige for nordeuropæernes vedkommende.

Selvfølgelig undtaget EU-politikerne, der har tænkt store tanker, og så sandelig aldrig kommer til at mangle noget i økonomisk henseende.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-03-14 20:26

Citat
Så det er godt at prio er blevet 'sig selv' igen!

Enig med både fun2 og prio, det var da vist en ond, ond drøm, molekyle?

Så sover du nok bedre nu!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-14 20:33

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-03-14 21:12

Citat
Skulle det så være en god forklaring, så vi skeptikere fremover ikke skal bekymre os om, at forsørge endnu flere indvandrere?

Næh, men det er altid en god idé at forholde sig til virkeligheden, i stedet for at kæmpe mod vindmøller!

Mit indtryk er, at polakker kommer hertil for at arbejde, at mange arbejdsgivere er glade for dem fordi de arbejder (og nok også fordi de lettere kan trykkes i løn), og at de derved bidrager positivt til samfundet.

Der er også en del danskere, der rejser til Norge, højere løn er altid et trækplaster.

Rumænere virker, med en grov generalisering, mest som om de hylder tiggernes frie bevægelighed, det har jeg ikke noget til overs for!

I forhold til 60-70'ernes naivitet hvor vi bare stillede tag-selv bordet frem, har vi nu lært at stille krav til dem der kommer hertil, så mon ikke vi slipper for de helt store skandaler.

Da jeg for 50 år siden hørte Tom Lehrer synge om mexikanske indvandrere i USA "No one but a mexican would stoop so low" havde jeg ikke forestillet mig at det nogensinde ville ske i Dk, at der er jobs "ingen" dansker vil have.

Det er vel en del af forklaringen på, at der kommer udlændinge hertil for at arbejde, samtidig med vi har en masse "arbejdsløse", og det er det der koster os dyrt.

De sidste mindst ti år har jeg ikke mødt et dansktalende avisbud, hilsnerne foregår på mere eller mindre gebrokkent engelsk, men jeg får avisen hver dag, næsten altid inden 6.30, 7.30 om søndagen!

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-03-14 21:52

Citat
Næh, men det er altid en god idé at forholde sig til virkeligheden

Virkeligheden er vel også, hvad vi selv gør den til?

Det er jo først nu, at det er ved at gå op for danskerne, hvilke rettigheder, EU har givet tilrejsende arbejdskraft.
Vi skal vel ikke bare læne os tilbage og acceptere velfærdsturisme?

Jeg tror ikke, at man kan sammenligne dansk arbejdskraft i Norge - eller i det hele taget arbejdskraftens bevægelighed indenfor Norden - med arbejdskraft fra Østeuropa.

Problemet med de østeuropæiske lande er jo, at deres velfærd er så meget ringere end i de Nordeuropæiske lande.

Det vil derfor være ekstra attraktivt at få foden indenfor i det danske samfund, så en østeuropæer vil være villig til at affinde sig med så dårlige lønninger og arbejdsvilkår, at en dansker ikke kan konkurrere med det.

vagnr, du skriver, at polakkerne bidrager positivt til samfundet?

Hvordan hænger det sammen med, at de er en underskudsforretning, hvilket de nyeste undersøgelser jo viser!?

Hvad er der galt med at stille større krav til raske, herboende arbejdsløse, og forlange, at de i højere grad søger de ledige stillinger, der nu engang er, så vi ikke blev så afhængige af udenlandsk arbejdskraft?

Hvad er der galt med at indrette overførselsindkomsterne, så det ikke, som i dag, ofte bedre kan betale sig at gå ledig end at tage ufaglært arbejde?

Hvad var der galt med, hvis Danmark hørte op med at ville være hele verdens lille duks, som skal forsørge alt og alle, og dermed må opleve, at de herboende, der har behov for hjælp, bliver dårligere og dårligere hjulpet?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-03-14 22:00

Citat
Hvordan hænger det sammen med, at de er en underskudsforretning, hvilket de nyeste undersøgelser jo viser!?

Kilde?

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-03-14 22:24

Citat
Kilde?

Åh, du tænker måske på, at østeuropæere generelt er en underskudsforretning, men at der ikke er specifikke beviser for, at netop polakker er en underskudsforretning?

Ja, der må jeg da indrømme, at jeg så sandelig har betragtet polakkerne som østeuropæere, og da polakkerne udgør en meget stor gruppe af de tilrejsende arbejdere til Danmark, så har jeg tilladt mig at konkludere, at også polakkerne er en underskudsforretning.

vagnr, du oprettede jo selv for nylig en tråd om det!? - SOAP-SKUM

http://www.kandu.dk/Spg170354.aspx

http://www.avisen.dk/blogs/gittegram/hvor-er-medierne-naar-det-viser-sig-at-oesteuropaeere_43522.aspx

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-03-14 23:42

Sidste nyt fra EU-fronten.

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2014/03/25/215328.htm

Egentlig hører det jo ikke til i denne tråd, men nu vi er ved emnet, vil jeg lige oplyse, at der måske er et håb for lidt sund fornuft blandt EU-politikere:

EU's parlamentsformand Martin Schultz, som også er kandidat til posten som formand for EU-kommissionen - udtaler:

"Vi har ikke skabt fri bevægelighed i EU for at undergrave velfærdssystemer.

Danmark skal have lov til at beholde optjeningsprincippet på eksempelvis børnepenge."

Så måske behøvede Helle Thorning ikke at have så travlt med at behage EU, og i hast fjerne optjeningsprincippet.

Angela Merkel har jo også udtalt sig negativt om EU som social union.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 25-03-14 23:52

Martin Schulz sidder i EU-parlamentet, og har derfor ingen indflydelse på noget som helst. Han påstår at han kandiderer til posten som formand for EU-kommisionen, men det er bare noget Micky-Mouse parlamentet har fundet på, det er jo slet ikke dem der vælger formand for kommisionen. Det er derfor lidt svært at tage manden alvorlig, han kan jo sige hvad som helst, for at behage lytterene.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-14 05:42

prio, jeg ville meget gerne have fundet Finansministeriets to notater om østeuropæere, forudsætninger betyder alt, og er vel skiftet undervejs?, men jeg kan ikke finde dem

Men her

http://www.avisen.dk/oest-arbejdere-giver-ingen-bonus-i-statskassen_256591.aspx

slutter artiklen fra ritzau med

Citat
Men det understreges samtidig, at der er så stor usikkerhed om tallene, at man anslår de herboende østeuropæernes samlede bidrag til de offentlige finanser som "omtrent neutral".

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-14 07:34

prio ->
Citat
..de i højere grad søger de ledige stillinger, der nu engang er, så vi ikke blev så afhængige af udenlandsk arbejdskraft?

Jeg falder ud af dagpengesystemet om godt en måned. Jeg bor i København. Jeg er knap 54 år. Jeg har en 'gammel' datamatiker uddannelse, men har sidst arbejdet som postbud, genbrugsvejleder og biblioteksmedhjælper.

Jeg har søgt 2-3 stillinger om ugen i næsten 2 år ..jeg søger selv under afholdelse af ferie. Jeg søger job i alle brancher. Jobs jeg er i stand til at bestride naturligvis. Jeg spilder ikke arbejdsgiveres tid med at søge jobs jeg IKKE er kvalificeret til. F.eks. Sygeplejeske, SOSU assistent, Revisor osv.

To jobsamtaler er det blevet til, hvor jeg stærkt havde på fornemmelsen at det var min alder der gjorde udslaget: Desværre vi har besat stillingen til anden side.

Jeg har søgt som avisomdeler (natarbejde), men i distributionens HR fortæller de, at de benytter et østeuropæisk rekruteringfirma og har de medarbejdere de skal bruge (Den var til dig: vagnr !!!).

Jeg kan ikke genkende dit billede af ledige prio. Hvor har du det fra? Det skulle vel ikke være Politikens avisand? Den om 250 stillinger i byggebranchen i Nordjylland der ikke kunne besættes med Dansk arbejdskraft? Det viste sig ikke at holde stik, men var blot endnu et bevis på, at det er med arbejdsgiverne som primus motor, at pressen fodres med løgnehistorier om 'De dovne Danske'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-14 07:57

Ps. Det siger sig selv at efter i 2 år at have levet for 10.400 kr pr. md. udbetalt og med udsigt til enten arbejdsmarkedsydelse eller kontanthjælp med et månedligt rådigheds beløb på 7.600 kr, så kan det klart betale sig for mig at arbejde i stedet. Det er man jo alligevel nødt til, når man er på understøttelse/kontanthjælp: Aktivering og 'Nyttejob' ..og sådan har det været i årtier, men dette ved kun de arbejdsløse. Takker man nej til aktivering eller udebliver, så mister man sin indtægt. I et lavtlønsjob (avisomdeler, kassemedarbejder osv.) ville jeg have ca. 13.000 kr md. EFTER skat !!!
Joeh... det kan skam betale sig at arbejde
Løntilskudsordningen derimod er et skandaløst udtryk for, at Staten/Kommunen selv medvirker til social dumpning. Det er kun i ganske få tilfælde, at der er et job ved afslutningen af et 6 måneders løntilskuds job ..og som regel er det da i den private sektor. Næsten alle offentlige arbejdsgivere er pålagt ansættelsesstop. Så al den fine snak, om at ville modvirke løndumpning, virker påtaget, når man sætter de arbejdsløse til at udføre offentlige arbejdsopgaver for deres understøttelse.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : prio

Dato : 26-03-14 12:13

Citat
Jeg kan ikke genkende dit billede af ledige prio. Hvor har du det fra?

Der er arbejde at få, hvis man ikke er kritisk med hensyn til lønnen, og man må også gerne være flytbar.

Hvorfor tror du, molekyle, at så mange østeuropæere kan få ufaglært arbejde i Danmark?

Mange yngre arbejdssløse gider simpelthen ikke det arbejde, de kan tilbydes, og som vi tidligere har været inde på, så kan forsørgere leve bedre af overførselsindkomst end af lønnen ved ufaglært arbejde.

Det er et stort problem, både for samfundet, den arbejdsløse og deres børn - med det dårlige eksempel.

Men hensyn til dig, molekyle, så er du enlig og ikke så ung længere - også kaldet ældre

Du er arbejdsløs på et rigtig dumt tidspunkt i dit liv, for mange arbejdsgivere vil vælge de yngre blandt ansøgerne.

At være på kontanthjælp som enlig er ikke særlig givtigt, og mange enlige ældre må se sig syltet ind i fattigdom, hvis de skal være på kontanthjælp i flere år, indtil for eksempel pensionering.

Et er, at man bliver fattig, noget andet er, at det for mange, især ældre, føles ydmygende at skulle ansøge om alle de jobs, når man ved, at man højst sandsynligt bliver vraget.

Jeg kender flere, der har valgt at tære på formuen i stedet for - i årevis - det er bittert.

Men al det ændrer ikke på, at vi generelt overforsørger i Danmark.

Hvad der så skal gøres for ældre enlige, der bliver langvarigt arbejdsløse, ved jeg ikke, man har jo forsøgt lidt af hver.

Det bedste ville være en ændret holdning til alder hos arbejdsgiverne, det er jo tåbeligt, at de ikke får øjnene op for de ressourcer, der er til rådighed for dem blandt ældre ledige.

Kontanthjælpen er ment som en midlertidig overlevelsesydelse, og den er, som enlig, ikke til at leve ordentlig af i en længere årrække (medmindre den suppleres med sort arbejde, som mange jo desværre gør).

I dag har man ændret på kontanthjælpsydelser, så de helt unge får den allerlaveste ydelse.

Man kunne så regulere i den anden ende også, lad os sige + 50, så de ældre, der beviseligt i en årrække har været aktivt arbejdssøgende, kan få bevilget en forhøjet ydelse, der er til at leve anstændigt for?

Men egentlig fungerer kontanthjælpssystemet overhovedet ikke længere.

Man kan ikke putte så mange vidt forskellige arbejdsløse i næsten samme kasse:
- arbejdsparate - syge - nedslidte - dovne - unge - ældre - ledige i kort tid - ledige i lang tid.

Alt for mange (især forsørgere) får for meget, og andre får for lidt.

Mange østeuropæere tager blot det arbejde, som danskere/etnere ikke gider - på ordentlige overenskomstmæssige vilkår, men der foregår så sandelig også i stigende grad en masse snyd og bedrag og løntrykkeri i helt urimelig grad.

Hvis man kunne få ryddet op her, så ville der være endnu flere ufaglærte arbejdspladser til ledige danskere/etnere, for det ville ikke længere kunne betale sig at ansætte udenlandsk arbejdskraft.

Men igen, så kræver det, at det altid kan betale sig økonomisk at tage et arbejde.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 26-03-14 12:31

Citat
Hvorfor tror du, molekyle, at så mange østeuropæere kan få ufaglært arbejde i Danmark?

Fordi de ikke får en ordenlig løn.

Citat
Mange yngre arbejdssløse gider simpelthen ikke det arbejde, de kan tilbydes.

Det er simpelthen ikke rigtigt.

Men igen er sagen om "østarbejderne" et godt eksempel på at regeringen fejler. Det burde være en ren vindersag for regeringen, de burde kunne skovle stemmer ind på sagen. Men i stedet taber de hver eneste gang emnet er oppe. Det synes jo være ren logik at alle der arbejder i Danmark, skal gøre det efter Danske overenskomster, skal betale skat her og så naturligvis have de samme sociale ydelser som Danskere, mens de arbejder her. Derved behandles alle lige, der ville ikke være nogen grund til at foretrække en Polakker frem for en Dansker, og alle ville være glade.

Men igen høster DF stemmer ved at stå på sidelinjen og ryste på hovedet.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 26-03-14 12:42

Citat
Men det understreges samtidig, at der er så stor usikkerhed om tallene, at man anslår de herboende østeuropæernes samlede bidrag til de offentlige finanser som "omtrent neutral".

Det er vist ingen hemmelighed, at vi læser artikler forskelligt, vagnr.

I dit link til avisen.dk fremhæver du, at østeuropæernes bidrag til statskassen er omtrent "neutralt".

Jeg lægger mere mærke til i artiklen, at østeuropæernes bidrag til statskassen på intet tidspunkt, i de sidste 10 år, har været positivt! - man medregner både deres forbrug af offentlig service (3 milliarder! i 2011) og afgifter fra deres privatforbrug.

Hvad man ikke medregner, er de store og øgede udgifter til forsørgelse af arbejdsløse danskere, der ikke længere har de muligheder for at finde ufaglært arbejde og arbejde indenfor håndværksfagene - efter østeuropæerne er kommet så langt ind på det danske arbejdsmarked.

Altså en dundrende underskudsforretning for Danmark og de danske skatteydere - det er, hvad den opreklamerede frie bevægelighed af arbejdskraften i EU, er!

Kommentar
Fra : prio

Dato : 26-03-14 12:48

Citat
Fordi de ikke får en ordenlig løn.

For lidt i løn, fun2? - også når de arbejder på overenskomstmæssig løn???

- jamen så er det da godt for mange danskere, at statskassen kan bevilge en bedre "løn".

Spørgsmålet er så bare, hvor længe man kan bilde danskerne ind, at økonomien kan hænge sammen med så mange "statsansatte"?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 26-03-14 13:31

prio, som jeg tidligere har været inde på, så er økonomien i Danmark sådan set fin. Vi har ikke et kæmpe problem med for mange "statsansatte".
Og nej, østarbejderne arbejder ikke på overenskomstmæssig løn.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 26-03-14 13:35

Enhedslisten stillede forslag om at de offentlige skulle stille krav om at de private firmaer der arbejder for det offentlige, skulle sikre at de ansatte arbejdede på overenskomstmæssige vilkår. Et forslag Socialdemokraterne burde tage imod med kyshånd, det er lige sagen for deres kernevælgere, arbejderen. Men nej, det ville regereingen ikke. Man får jo det indtryk at de (eller de radikale) gerne vil have billig arbejdskraft til Danmark, til at trykke lønnen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-14 13:39

Citat
Det er vist ingen hemmelighed, at vi læser artikler forskelligt, vagnr.

Ja, det er jo trist

Men som jeg skrev tidligere, ville jeg MEGET gerne se hvilke forudsætninger regnedrengene brugte i de to notater, med hver sit resultat! Har man lagt ind, havd det koster i Dk at få et ungt menneske gennem institutioner, skoler, uddannelser, SU, børnepenge mv. før de rent faktisk begynder at arbejde sidst i tyverne, eller har man ikke?
Er "tabet" ved østarbejderne et øjebliksbillede, eller starter man fra fødslen?

Uden de oplysninger mener jeg ikke man kan lave en fornuftig sammenligning!

Jeg vil til enhver tid hellere diskutere på et sagligt grundlag, man kan være stort set enig om, så er det holdninger, ikke "fakta", der diskuteres. Men hvis den ene part står i øst, den anden i vest, og man ikke kan få en rimelig grad af enighed om fakta, bliver diskussionen aldrig udbytterig, medmindre man er tilhænger af mudderbrydning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-14 13:48

prio ->
Citat
..også når de arbejder på overenskomstmæssig løn???

Jamen, det er altså fåtallet ...og dermed også de eneste som optræder i statistikkerne:

http://www.3f.dk/koebenhavns%20chauffoerer/nyt%20fra%20din%20fagforening/artikel?articleid=%7Ba637f5d2-50be-4231-b5e7-6e1c2762129c%7D

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-14 14:02

..og det er ikke bare Polakker der kommer her for at arbejde.

Arbejdsgiverne er 'flinke' til ..med EU tilskud i hånden, at flytte arbejdspladsen til Polen:

http://www.e-pages.dk/3f/1351/

..og så et lidt mere aktuelt link end det forrige:

http://www.information.dk/487676

Men du har nok 'bidt' dig fast i denne udmelding fra DA prio:
Citat
DAs adm. direktør, Jørgen Neergard Larsen, gik i søndags i TV-Avisen og forsikrede, at langt hovedparten af de mange udenlandske lønmodtagere, der arbejder i Danmark, lønnes i henhold til overenskomsten.

Selv 'Tanten' ka' se den ikke holder !

http://www.b.dk/nationalt/tvivl-om-loenniveauet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-14 14:07
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-14 14:14

I Norge er det os fattigdanskere, der opfører sig som østeuropæere, ikke er i fagforening mv!

http://www.business.dk/arbejdsmarked/danske-haandvaerkere-er-norges-oesteuropaeere?

Kommentar
Fra : prio

Dato : 26-03-14 14:42

Citat
Har man lagt ind, havd det koster i Dk at få et ungt menneske gennem institutioner, skoler, uddannelser, SU, børnepenge mv.

Jamen, vagnr, her er det jo igen, at jeg ikke rigtig forstår, hvad man skal med de oplysninger, når det gælder ufaglært arbejdskraft.

Hvis man har lægemangel, kan man jo godt sige, at det er billigere at antage en polsk læge i stedet for selv at uddanne en læge i Danmark.

Men ellers så har vi danskere nu engang kostet kassen at opdrætte og forsørge til vi kommer i den alder, hvor der skal ydes - og hvilken god økonomi er der så i, at ansætte en polak til et ufaglært arbejde og lade danskeren gå arbejdsløs?

Citat
Jamen, det er altså fåtallet ...og dermed også de eneste som optræder i statistikkerne:

http://www.3f.dk/koebenhavns%20chauffoerer/nyt%20fra%20din%20fagforening/artikel?articleid=%7Ba637f5d2-50be-4231-b5e7-6e1c2762129c%7D

molekyle, i dit link til "Københavns Chauffører" drejer det sig om personer, der er midlertidigt udsendt af et firma fra deres hjemlande - ikke om østarbejdere ansat i danske virksomheder.

Åbenbart er der ingen samlede data, hvad angår antallet af overenskomster med østarbejdere.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-14 15:50

Citat
Men ellers så har vi danskere nu engang kostet kassen at opdrætte og forsørge til vi kommer i den alder, hvor der skal ydes - og hvilken god økonomi er der så i, at ansætte en polak til et ufaglært arbejde og lade danskeren gå arbejdsløs?

Det kan du have ret i, men hvis nogle danskere føler sig for fine til visse jobs, eller arbejdsgivere ikke vil betale overenskomstmæssig løn, er det vel bedre at jordbærene bliver plukket end at de rådner op på marken. Det er jo, for at blive i frugtafdelingen, nærmest umuligt at opdrive danske æbler, pærer, kirsebær mv., medmindre man kører ud på landet og stopper ved de mange selvbetjeningsboder!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-03-14 14:29

prio ->
Citat
..midlertidigt udsendt af et firma fra deres hjemlande - ikke om østarbejdere ansat i danske virksomheder.

Netop dette r problemet med statistikken. Der tales om 'Danske' virksomheder. ..ikke de som har fået loicens til at arbejde i Danmark med Polske arbejdsgivere.

Hvorfor tror du man rekrutterer udenlandsk arbejdskraft gennem østlandske firmaer?

Tjoeh.. fordi de dermed undgår kontrol med overenskomst mv. ..hvilket de gør hér:

https://www.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Registrering_af_udenlandsk_virksomhed_-_start_-_40110

..altså RUT:

1.) https://www.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Registrering_af_udenlandsk_virksomhed_-_start_-_40110
2.) http://erhvervsstyrelsen.dk/rut

Det bli'r bare ikke tjekket

Så man underer sig:
Citat
- Det kan godt overraske SKAT, at så mange udlændinge er registreret som enkeltmandsvirksomheder uden ansatte, i stedet for at være hyret som almindelige lønmodtagere.

Kilde: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2044885&vId=0

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : prio

Dato : 28-03-14 11:07

Et par tusinde pr. måned i skat, det kan en polak slippe med, på grund af enorme kørselsfradrag og fradrag for dobbelt husførelse, blandt andet.

- og de penge er hurtigt tjent ind igen, når børnechecken kommer.

Vi er til grin for vore egne penge, udtaler Brian Mikkelsen, det er social dumping.

http://nyhederne.tv2.dk/politik/2014-03-28-fradrag-forgylder-arbejdere-fra-udlandet

- og selvfølgelig skal polakken også have håndværkerfradrag til reparation af sit hjem i Polen.

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-73470446:mystisk-skatteregel-håndværkerfradraget-kan-bruges-i-polen.html

På denne måde er polakken allerede en underskudsforretning, så længe han er i arbejde.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-03-14 16:33

Jeg forstår TV2's artikel sådan, at der er tale om mulige eksepmpler, og at det langtfra et tilfældet for alle polakker!

Ihvertfald, skal man tro denne

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2014/03/27/152028.htm

betalte polakkerne i snit 66800 kr i skat, eller ca 2/3 af danskernes gennemsnitsskat.

Jeg ville gætte på, at forskellen snarere skyldes lavere indtægter for polakkerne, end at de rakker til Polen 3*/måned, eller at de får håndværkerfradrag på deres polske ejendomme!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-03-14 08:29

Her så en anden form for løndumping ..som oven i købet er en dyr 'fornøjelse' for Staten (..os !), men en fed fidus for arbejdsgiverne ..private som offentlige ..uden det skaffer flere i arbejde ..tværtimod:

http://politiken.dk/debat/profiler/fuglsang/ECE2247892/arbejdsgivere-udnytter-studerendes-jagt-paa-job/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-03-14 08:39

Det kan også undre mig, at man stadig italesætter en 'krise' ..som reelt ikke er der længere, for at legitimere sine 'reformer'.

De fleste er jo enige om at finanskrisen er slut. Så hvad med at få folk i arbejde? I stedet for at skulle finde endnu flere steder at spare for at tækkes CEPOS, DA og andre.

Hvor bliver den positive effekt af? ..at man har tilgodeset private og offentlige virksomheder på bekostning af lavindkomstgrupper?

Pernille Rosenkrantz Teil mener at vi kan se effekten om 3 år!

Tro på det ..siger jeg

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 16-04-14 09:47

Tak for svaret molokyle.